• USA111

    Det är fel

    Skandinavien är inte Sverige, Norge och Danmark. Det är danmark, sverige och finland. det är länderna som kretsar kring bergskedjan scanderna

  • Svar på tråden Det är fel
  • Mentat
    USA111 skrev 2024-01-20 20:59:44 följande:
    Det är fel

    Skandinavien är inte Sverige, Norge och Danmark. Det är danmark, sverige och finland. det är länderna som kretsar kring bergskedjan scanderna


    Det låter ju onekligen logiskt, men stämmer inte. Wikipediaartikeln om Skandinavien har en passus om etymologin som förklarar en hel del för dig. Det är samma rot till ordet som det är till Skåne och Skanör.
  • enola

    Vem påstår att det är Sverige, Norge och Danmark?
    Alla vet väl vilka länder som gör till Skandinavien (Sverige, Norge, Finland)? Det fick man ju lära sig om inte i lågstadiet så i alla fall mellanstadiet. 

  • Mortiscia80
    USA111 skrev 2024-04-03 17:37:57 följande:

    Nej vi fick lära oss det var länderna krings scanderna


    Och den läraren hade fel.
  • enola

    Det här hittade jag nu:

    "Skandinavien har flera olika definitioner. Som geopolitiskt område omfattar Skandinavien Sverige, Norge och Danmark. Ibland räknas även Finland dit. Som geografiskt område omfattar Skandinavien bara den skandinaviska halvön, det vill säga Norge, Sverige och den nordvästligaste delen av Finland."

    Den senare definitionen är den jag fick lära mig i skolan. 

  • USA111
    enola skrev 2024-04-04 07:03:51 följande:

    Det här hittade jag nu:

    "Skandinavien har flera olika definitioner. Som geopolitiskt område omfattar Skandinavien Sverige, Norge och Danmark. Ibland räknas även Finland dit. Som geografiskt område omfattar Skandinavien bara den skandinaviska halvön, det vill säga Norge, Sverige och den nordvästligaste delen av Finland."

    Den senare definitionen är den jag fick lära mig i skolan. 


    Ja jag med de gränsar till bergskedjan scanderna
Svar på tråden Det är fel