• Kkish23

    Problem med Labrador på 10 månader

    Hej! 


    jag har en tik labrador som är på 10 månader nu. 


    Vi har problem med henne att när vi ej är hemma så hoppar hon upp på köksbänken och mitt skrivbord, nafsar åt sig nåt och biter sönder det. Vare sig mat eller keps? 

    Jag hade gärna behövt hjälp och tips på hur jag ska gå tillväga. För jag och min fästmö blir galna. Vad kan man göra för träning? Har försökt med att lägga en leksak på köksbänken och när hon inte rör den så får hon en godis. Men det hjälpte inte. Har gått på 2 timmars promenad där hon fått springa ur sig, sen varit borta i 2-3 timmar. Kommer hem till något sönderbitet ändå. 

    Har funderat på om man ska skaffa barngrind till hallen och stänga in henne där, eller i toan. Men känns jätte taskigt mot lilla tjejen 😞

    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden Problem med Labrador på 10 månader
  • Mortiscia80

    Varför har ni mat på bänken om ni lämnar hunden ensam..? Eller för den delen leksaker, då lockas hon så klart att hoppa upp dit. Ni måste lägga attraktiva saker på "rätt" ställen. Sedan är hon väl fortfarande lite "bitig" i tänderna.

  • Jemp

    Håll rent på bänken. Viktigt att hon inte får tag på något attraktivt där, då det blir en belöning varje gång.


    Ge hunden tuggben, leksaker etc som är tillåtet att demolera. 


    Filma när hon är ensam. Är hon ensamtränad? Trygg?

    Att stänga ute från specifika ställen tycker jag är okej, men bör ju vara både större och mer bekvämt än badrummet såklart. Men om möjligt tex stänga dörr till köket. 


    Aktiveras hon mentalt?

  • Fox

    Prova att ha henne på ett begränsat område och utöka sedan när det fungerar. 

    Börja om med ensam träningen, se det inte som ett misslyckande utan tvärt om. 
    Hundar behöver stimulans för hjärnan, nosarbete är en tröttande aktivitet för hunden. 
    Att gå promenad på 2 timmar löser inte ditt problem tyvärr då hunden inte blir mentalt trött. 

    Hoppas det löser sig för er🙂 

  • Moder1

    Sätt grind till begränsat område och plocka bort allt hon inte får ha.
    Lägg leksak/godis i leksak i området hon får vara i.

  • Lönnsirap
    Kkish23 skrev 2024-01-20 17:28:47 följande:
    Problem med Labrador på 10 månader

    Hej! 


    jag har en tik labrador som är på 10 månader nu. 


    Vi har problem med henne att när vi ej är hemma så hoppar hon upp på köksbänken och mitt skrivbord, nafsar åt sig nåt och biter sönder det. Vare sig mat eller keps? 

    Jag hade gärna behövt hjälp och tips på hur jag ska gå tillväga. För jag och min fästmö blir galna. Vad kan man göra för träning? Har försökt med att lägga en leksak på köksbänken och när hon inte rör den så får hon en godis. Men det hjälpte inte. Har gått på 2 timmars promenad där hon fått springa ur sig, sen varit borta i 2-3 timmar. Kommer hem till något sönderbitet ändå. 

    Har funderat på om man ska skaffa barngrind till hallen och stänga in henne där, eller i toan. Men känns jätte taskigt mot lilla tjejen 😞

    Vad ska jag göra?


    Man kan vänta sig av en unghund av aktiv ras att den just tar till lite "bus" vid ensamhet. Detta säger jag inte för att man inte behöver arbeta förebyggande, för problemen ökar om man inte lyckas vända detta.

    En hund blir liksom inte fullvuxen förrän efter 2 år, och mellan 10-18 månader så kallas hundar ibland "slynglar" av en anledning. 

    Jag förstår precis som andra att ni rensar upp bland "skatter" och begränsar ytan hunden är på. Vidare tycker jag ni ska backa i ensamhetsträningen med fokus på inaktivitet. Hunden bör få goda förutsättningar att göra rätt och helt enkelt vara inaktiv när ni inte är hemma. 
  • TL12

    Hur länge är hon ensam ? 
    byt taktik , se Till att det finns minst 10 st grejer hon får ha och låt dem ligga varsomhelst där hon vill ha dem 
    utspridda 
    strumpor , handskar  , nån gammal gympa sko ,mössa kepa ,  tugg ben, liten filt mm 
    lägg några grejer på bordet innan ni går om hon nu får vara där ?.
    hon kommer att växa på sig inom ca 6 månader å
    lugna ner sig 
    viktigt att stimulera hunden annars kan de extra bli jobbiga 
    får hon leka av sig med andra hundar ? 


     

  • Dexter dot com

    Låter som ni helt enkelt lämnar henne längre än hon klarar av . Att gå för fort fram riskerar att hon utvecklar värre separationsångest så backa ensamhetstränigen och lämna henne kortare stunder efter att ni aktiverat henne mentalt. Motion i all ära men den mentala aktiveringen är viktigast.

Svar på tråden Problem med Labrador på 10 månader