• unknownsleepaddict

    Ta mobilen

    Hej! Jag är 17 år i mars och mina föräldrar har fått reda på att jag missbrukar droger och alkohol samt har kompisar som gör det. Så nu har vi hamnat i massa skit med skolan, Socialtjänsten, BUP och Maria Ungdom. Mina föräldrar vet även att jag kunnat köpa på Snapchat.
    Mina föräldrar tog min mobil när dom fick reda på detta. De kollade igenom hela mobilen och bad mig låsa upp massa appar och privata saker med lösenord. Nu säger dom att dom aldrig mer tänker ge tillbaka mobilen. Att om jag vill ha en mobil igen så "måste jag vänta tills jag är 18 och köpa en egen mobil och betala för den helt själv". Jag kommer alltså vara utan mobil i över 1 år. Jag förstår att dom tar den tills jag är ren från droger och mår bättre, men dom vill ta min mobil även efter det. För att "inte riskera att jag faller tillbaka in i missbruket". 
    Är detta ens ok? Jag ska då som sagt vara utan mobil i över 1 år. Jag är liksom inte 14 längre heller utan jag är ju ändå snart 17 år. Jag kan tillägga också att jag mår mycket sämre av detta. Jag har liksom ingenting att göra på dagarna längre vilket gjort att jag istället självskadar och skulle egentligen kunna knarka mer eftersom jag får så mycket ångest över att dom tagit min mobil och att jag aldrig kommer få tillbaka den. Tacksam för svar!
  • Svar på tråden Ta mobilen
  • Anonym (F)

    Ja vad synd att de bryr sig och inte vill att du ska bli drogmissbrukare och bo på gatan. Vad hemskt.

  • Anonym (Rosalee)

    Finns ju datorer också?🙄 tänker dem ta den också? 


    Hur som helst så gör dina föräldrar HELT rätt.
    Ta tag i ditt liv och gör något av den istället för att förstöra ditt liv.
    Kan du kompromissa om att få ett träningskort på något gym du gillar?
    Då har du något vettigt att göra med den tid du inte längre lägger på mobilen.
    Idrott är rena medicinen mot rastlöshet! 


    Du kan skapa nya mål och bättre mående, gör rätt val så framtiden blir din.

  • Anonym (Dagens i-landsproblem)

    Japp det är 100 % ok.

    Du har inget att göra? Skaffa dig en hobby. Det kommer du att må bra av på både kort och lång sikt.

    Får du ingen hjälp med att hantera ditt beroende och självskadebeteende??

  • Anonym (Anonym1)

    Du är fortfarande omyndig.
    Hur ser du din framtid egentligen? 
    Vill du bli drogberoende med allt vad som följer? Dålig hälsa och ekonomi och utstött från samhället och arbetslöshet?

    Det du kan göra om dagarna är väl att fokusera på skolan. 
    Börja äta bra och träna.
    Angående ångest så finns det bättre sätt att hantera den än genom drogbruk. 

    Börja med meditation, träning, skriv ner dina tankar osv. Och jobba proaktivt för en bättre famtid.

  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Anonym1) skrev 2024-01-20 12:23:25 följande:

    Du är fortfarande omyndig.
    Hur ser du din framtid egentligen? 
    Vill du bli drogberoende med allt vad som följer? Dålig hälsa och ekonomi och utstött från samhället och arbetslöshet?

    Det du kan göra om dagarna är väl att fokusera på skolan. 
    Börja äta bra och träna.
    Angående ångest så finns det bättre sätt att hantera den än genom drogbruk. 

    Börja med meditation, träning, skriv ner dina tankar osv. Och jobba proaktivt för en bättre famtid.


    framtid*.
  • Fjäril kär

    Ja du är inte myndig. Självklart kan dom ta din mobil..

    Att du inte får tillbaka samma mobil är väl givetvis av den anledningen att det finns kvar information om dina drogpolare och att du på 3 sekunder kan köpa droger och få kontakt med gamla polare igen.  Eller hur? Det är väl just därför du protesterar för du vill ha kvar den möjligheten och den informationen?  

    Så ja det är en lämplig konsekvens att du med egna pengar får köpa en ny mobil så det blir svårare att återfå kontakt med gamla vänner.  

    Skaffa dig ett liv istället.  Gå i skolan.  Skaffa ett jobb. Väx upp och ta ansvar.

  • Anonym (Mia)

    Det låter tufft, men å andra sidan så är det en chans för dig att faktiskt ta dig ifrån missbruket och kanske fokusera på vad du vill göra med ditt liv. Får du någon behandling eller terapi? Vad har du för resurser tillgängliga för att hjälpa dig med ditt dåliga mående? Hur funkar skolan eller vad gör du om dagarna?

    Som förälder så kan man själv råka illa ut om ens barn gör olämpliga saker på sin telefon. Man har ett lagligt ansvar för vad ens omyndiga barn gör. Så jag kan förstå att dina föräldrar har tagit din telefon. Främst för att skydda dig och bryta ditt destruktiva beteende med den, men även för att skydda sig själva.

    Samtidigt, kan du ta dig samman så pass att du skaffar ett extrajobb så kan du ganska snabbt tjäna ihop pengar till en mobil. Det ger dig även lite mindre tid till att ha inget att göra.

  • Ladyhawke

    Att ha en mobil är ingen rättighet och dina föräldrar gör helt RÄTT!!
    Skaffa dej en hobby, läs en bok, spela tv spel eller gå och träna!!
    Det är inte alls länge sedan då det inte fanns några mobiler och det var INGA problem överhuvudtaget!
    Mobilen har helt tagit över människors liv, folk går runt som en skock dumma varelser på stan med näsan och huvudet ner i mobilen!
    Nej lyft blicken och se solen,  vår vackra natur, havet och prata med folk IRL!

  • Anonym (d)

    Nej, jag håller inte med andra om att det skulle vara rätt. Hur ska TS kunna ha kontakt med sina nya vänner som hn förhoppningsvis får, använda appar på ett bra sätt för att klara vardagen och nykterheten? Hålla koll på klockan, väckarklocka och allt annat som kräver x antal extra prylar. Att de har rätt att kolla igenom telefonen ibland om drogmisstanke finns kan jag köpa men att begränsa en 17åring och dennes rätt till privatliv. Nej då känns det mer som att folk inte inser vilket hjälpmedel en telefon kan vara. Snapchat skulle förbjudas såklart men att inte ha en telefon alls blir ett för hårt straff som kan gå helt fel...


    En telefon tar inte bort möjligheten till andra förbättringar...

  • Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Anonym (d) skrev 2024-01-20 13:23:40 följande:

    Nej, jag håller inte med andra om att det skulle vara rätt. Hur ska TS kunna ha kontakt med sina nya vänner som hn förhoppningsvis får, använda appar på ett bra sätt för att klara vardagen och nykterheten? Hålla koll på klockan, väckarklocka och allt annat som kräver x antal extra prylar. Att de har rätt att kolla igenom telefonen ibland om drogmisstanke finns kan jag köpa men att begränsa en 17åring och dennes rätt till privatliv. Nej då känns det mer som att folk inte inser vilket hjälpmedel en telefon kan vara. Snapchat skulle förbjudas såklart men att inte ha en telefon alls blir ett för hårt straff som kan gå helt fel...


    En telefon tar inte bort möjligheten till andra förbättringar...


    Vännerna kan man ringa till/från föräldrarnas mobil. Ts kan ha en väckarklocka och ett armbandsur. Appar kan man leva utan. Ts har ändå rätt till ett privatliv, det är inget som är beroende av en mobil eller inte.
  • Fjäril kär
    Anonym (d) skrev 2024-01-20 13:23:40 följande:

    Nej, jag håller inte med andra om att det skulle vara rätt. Hur ska TS kunna ha kontakt med sina nya vänner som hn förhoppningsvis får, använda appar på ett bra sätt för att klara vardagen och nykterheten? Hålla koll på klockan, väckarklocka och allt annat som kräver x antal extra prylar. Att de har rätt att kolla igenom telefonen ibland om drogmisstanke finns kan jag köpa men att begränsa en 17åring och dennes rätt till privatliv. Nej då känns det mer som att folk inte inser vilket hjälpmedel en telefon kan vara. Snapchat skulle förbjudas såklart men att inte ha en telefon alls blir ett för hårt straff som kan gå helt fel...


    En telefon tar inte bort möjligheten till andra förbättringar...


    Folk har klarat sig i modern tid genom klockradio , väckarklocka, papperstidning , frimärken och  papper och penna. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till internet. 

    Jag har en tjej på 17 år i min närhet som manipulerade och lurade föräldrar och sina vänner hur mycket hon behövde en mobil i tillfrisknandet från droger och dåligt umgänge.  Vilket resulterade i att hon rymde från sitt behandlingshem, skaffade nya drogvänner och hittade nya droger och hamnade i sexuellt utnyttjande som mycket väl kunnat sluta i prostitution om inte polisen hittat henne. 

    Var inte så naiv i hur beroende fungerar. 
  • Anonym (d)
    Anonym (Dagens i-landsproblem) skrev 2024-01-20 13:26:45 följande:
    Vännerna kan man ringa till/från föräldrarnas mobil. Ts kan ha en väckarklocka och ett armbandsur. Appar kan man leva utan. Ts har ändå rätt till ett privatliv, det är inget som är beroende av en mobil eller inte.

    Nu gick jag inte in på alla detaljer kring appar/telefonens funktioner då det finns x antal fler exempel som blir krångliga. Att inte ha bank-id t.ex. Men för långt att skriva om.


    Att messa kompisarna från förälderns mobil tar bort allt privatliv direkt. Kompisarna kan inte dela privata saker och det måste hålla sig till när TS är på samma plats som sina föräldrar. Dvs inget dagtid, vid hobby knappt alls.


     


    Plus björntjänst om de vill kontrollera TS är det bättre att de kan följa vars hon är istället för hon kan hamna i trubbel utan att kunna få hjälp.

  • Anonym (d)
    Fjäril kär skrev 2024-01-20 13:32:00 följande:
    Folk har klarat sig i modern tid genom klockradio , väckarklocka, papperstidning , frimärken och  papper och penna. Det är ingen mänsklig rättighet att ha tillgång till internet. 

    Jag har en tjej på 17 år i min närhet som manipulerade och lurade föräldrar och sina vänner hur mycket hon behövde en mobil i tillfrisknandet från droger och dåligt umgänge.  Vilket resulterade i att hon rymde från sitt behandlingshem, skaffade nya drogvänner och hittade nya droger och hamnade i sexuellt utnyttjande som mycket väl kunnat sluta i prostitution om inte polisen hittat henne. 

    Var inte så naiv i hur beroende fungerar. 

    Ja för så kommunicerar ungdomar och så funkar livet idag... Bara att vara utan bank-id är krångligt nu.


    Jag är inte ett dugg naiv, hur är det med dig? Ett år är fortfarande för länge att inte ha en mobil. Mobilen ska givetvis inte lämnas vind för våg men att ditt exempel inte kunde hänt utan mobil är också naivt.

  • Fjäril kär
    Anonym (d) skrev 2024-01-20 13:38:42 följande:

    Ja för så kommunicerar ungdomar och så funkar livet idag... Bara att vara utan bank-id är krångligt nu.


    Jag är inte ett dugg naiv, hur är det med dig? Ett år är fortfarande för länge att inte ha en mobil. Mobilen ska givetvis inte lämnas vind för våg men att ditt exempel inte kunde hänt utan mobil är också naivt.


    Du vet det kallas konsekvenser av sina handlingar. 

    Och nej det är inte kränkande av privatliv att använda sina föräldrars mobil vid samtal. Kan gissa mig till att 99 av 100 vänner till Ts är drogfolk som inte ens ska vara ett alternativ att ringa till i detta läge. 

    Samma sak med bank-id . Att inte kunna komma åt pengar är en självklar konsekvens av att hamnat i drogberoende.  Ts kan få pengar av sina föräldrar för att kunna handla kläder,  raklödder eller vad det nu man behöver.   Det finns kontanter. 
  • Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Anonym (d) skrev 2024-01-20 13:35:34 följande:

    Nu gick jag inte in på alla detaljer kring appar/telefonens funktioner då det finns x antal fler exempel som blir krångliga. Att inte ha bank-id t.ex. Men för långt att skriva om.


    Att messa kompisarna från förälderns mobil tar bort allt privatliv direkt. Kompisarna kan inte dela privata saker och det måste hålla sig till när TS är på samma plats som sina föräldrar. Dvs inget dagtid, vid hobby knappt alls.


     


    Plus björntjänst om de vill kontrollera TS är det bättre att de kan följa vars hon är istället för hon kan hamna i trubbel utan att kunna få hjälp.


    Ja du får tycka vad du vill men ts behöver ingen telefon och så är det bara. Även om bank-ID är viktigt så är det ingen nödvändighet, särskilt som den nästan alltid används tillsammans med annat på telefonen, och om det är andra situationer så finns alltid alternativa vägar för login eller vad man behöver göra.

    Nej, inte sms. SAMTAL. Meddelanden är varken livsnödvändigt eller någon mänsklig rättighet. Kan inte dela privata saker...? How about umgås och prata!
  • Anonym (Nea)

    Vill du ha en mobil?

    Sköt skolan så du får behålla ditt studiebidrag.
    Skaffa ett extrajobb så du får lön.

    Vips har du råd att köpa en mobil.

  • Anonym (Jessi)
    Anonym (d) skrev 2024-01-20 13:23:40 följande:

    Nej, jag håller inte med andra om att det skulle vara rätt. Hur ska TS kunna ha kontakt med sina nya vänner som hn förhoppningsvis får, använda appar på ett bra sätt för att klara vardagen och nykterheten? Hålla koll på klockan, väckarklocka och allt annat som kräver x antal extra prylar. Att de har rätt att kolla igenom telefonen ibland om drogmisstanke finns kan jag köpa men att begränsa en 17åring och dennes rätt till privatliv. Nej då känns det mer som att folk inte inser vilket hjälpmedel en telefon kan vara. Snapchat skulle förbjudas såklart men att inte ha en telefon alls blir ett för hårt straff som kan gå helt fel...


    En telefon tar inte bort möjligheten till andra förbättringar...


    Jag instämmer här. Man kan inte jämföra med hur det var att vara utan mobil på den tiden då de inte fanns eller var en lyxpryl för några få priviligierade. Nu är de en del av vardagen och man blir helt bortkopplad från stora delar av samhället om man inte har någon. Grunden till problemet är förmodligen TS mentala hälsa och vilka människor hen umgås med, inte det faktum att hen har en mobil.

    Jag kan förstå föräldrarnas frustration dock. Det är en svår balansgång ibland att, å ena sidan, hindra ens tonåringar från att göra skadliga saker men, å andra sidan, ge dem chansen att ha ett normalt liv.
  • Anonym (Dagens i-landsproblem)
    Anonym (Nea) skrev 2024-01-20 13:57:38 följande:

    Vill du ha en mobil?

    Sköt skolan så du får behålla ditt studiebidrag.
    Skaffa ett extrajobb så du får lön.

    Vips har du råd att köpa en mobil.


    Studiebidraget får ts först när hon är myndig. Innan dess är det ett bidrag till vårdnadshavarna, just för att ungdomar ska slippa arbeta som omyndiga och istället få en utbildning.
Svar på tråden Ta mobilen