• Holaquetal12

    Fram med era budgetar

    Hej alla! Nu är det såhär att jag vill separera från min nuvarande. Måste erkänna att jag har sjukt dålig koll på ekonomi. Har liksom alltid levt lite på måfå typ betalat räkningar, handlat på känsla, slösat lite. Har aldrig gått back men är plus minus noll exakt, inget sparade. Lever med två barn och vill ta tag i vårt liv. 
    Så jag undrar om ni skulle vilja dela med er av hur era budgetar ser ut? Exempelvis, hur mycket veckohandlar ni för etc? Medveten om att det skiljer sig väldigt mycket beroende på situation såklart! 

  • Svar på tråden Fram med era budgetar
  • Anonym (Man)

    Alltså, är det inte bättre att kolla på vad du själv tjänar och vilka räkningar du har? 


    Andras siffror säger inte så mkt. Så gör en egen sammanställning, lägg ut den här, så kan du få feedback. Tror det ger dig mer. 


     

  • Holaquetal12
    Anonym (Man) skrev 2024-01-17 15:38:43 följande:

    Alltså, är det inte bättre att kolla på vad du själv tjänar och vilka räkningar du har? 


    Andras siffror säger inte så mkt. Så gör en egen sammanställning, lägg ut den här, så kan du få feedback. Tror det ger dig mer. 


     


    Ok ja kanske är en bra idé. Tänkte mer på typ hur mycket är rimligt att lägga på matinköp månadsvis om man är en vuxen och två barn och veckohandlar och lagar all mat hemma som jag gör? Och vilka är de bästa spartipsen? 
  • Miatheone

    2 vuxna och 1 barn här på 4 år. Veckohandla för cirka 1500kr. Spartips köp bara det som verkligen är nödvändigt. Impulsköp såsom en godisbit då och då blir dyrt i längden om man lägger ihop alla småsummor.

  • Dexter dot com
    Holaquetal12 skrev 2024-01-17 16:01:54 följande:
    Ok ja kanske är en bra idé. Tänkte mer på typ hur mycket är rimligt att lägga på matinköp månadsvis om man är en vuxen och två barn och veckohandlar och lagar all mat hemma som jag gör? Och vilka är de bästa spartipsen? 
    Jag bor själv och lägger ca 2500 kr på mat och hygienartiklar. Handlar det som är billigt den veckan och planerar matsedel efter det. Köper kött på extrapris och stoppar i frysen. Kastar inga rester utan gör tex pyttipanna.
  • Fjäril kär

    Bästa spartipset är att bli prismedveten om vad saker faktiskt kostar och då behöver du börja med din egen ekonomi.  Du kan inte utgå från nån annans budget om du själv inte har koll på dina inkomster och vilka räkningar du har och om det ens är rimliga räkningar.  

    Ska du bo själv behöver du veta vilja fasta kostnader du kommer ha varje månad och sen anpassa matinköp, nöjen och annat utifrån dom pengarna som blir kvar. 

    Kolla runt på olika alternativ och fundera på rimlig kostnad för hyra, bredband/tv, försäkringar,  mobiltelefoner, el, bil och annat du måste betala varje månad.  Vad har du faktiskt råd med utifrån att du ska separera? 

    Kolla också upp dina rättigheter kring bidrag . Underhåll, barnbidrag,  bostadsbidrag osv . 

  • Lönnsirap

    Jag tycker att det är smart att googla Konsumentverkets siffror och socialbidragsnormen 2024 gällande utgifter för att få en bra känsla över vad som är möjligt och rimligt.

    Precis som andra påverkat handlar det ju snarare om dina uppgifter och inkomster, snarare än vad vi andra klarar och inte.

    Ekonomi är ju liksom en fråga om hushållning om det man har och i en separation är det ju viktigt att planera för en okej livssituation efter separationen, så att man inte flyttar in dyrare än man har råd med, eller behåller en bil/sommarstuga man inte har råd med. Dessutom finns det ofta pengar som är inlåsta i ett nuvarande boende, eller i annat gemensamt ägande, å detta behöver du ju ha koll på, så att du inte blir lurad vid separationen.

  • Anonym (Buffert)

    Innan du separerar behöver du ändra ditt ekonomiska tänk och börja spara undan en buffert. Lovar att ensamhushåll blir dyrare och är du då inte van vid ett sparande innan lär du inte få ihop det efter. 


    Spara undan 100.000 kr innan du separerar. Alternativt satsa på att plugga till en utbildning som ger dig en lön på runt 40.000 inmånaden innan du separerar 

Svar på tråden Fram med era budgetar