• Cececilia

    Ivf-frågor

    Hej, 
    hoppas det är någon som kan ge svar på några frågor 😊 Vi bor i Skåne.
    Jag och min sambo ska precis skicka in vårdbegäran till regionen eftersom vi inte lyckats få till en graviditet på ett år efter ett missfall. Det tog tid för oss att få pluset som blev mf också. 


    Vad vi förstått görs en fertilitetsutredning som första steg och det är denna tid som brukar ta tid att få? 
    Vi har dock redan gjort utredning och hoppas att det ska gå fortare till ivf. Det som inte är gjort är spolning av äggledarna. 


    Mina frågor är egentligen:
    Hur lång tid tar det från vårdbegäran till ivf? 

    Gör man alltid spolning av äggledare och därefter fler försök på egen hand innan man går vidare mot ivf? 


    Om första försöket misslyckas, hur tätt kan/ brukar man göra försök två? 


    tack på förhand 🙏

  • Svar på tråden Ivf-frågor
  • Cececilia

    Kom på en fråga till, om man får ägg som går att frysa, kan man behålla dem även om första försöket lyckas?

  • Anonym (GravidEfterIvf)

    Nu vet inte jag hur det fungerar i Skåne, men jag svarar hur processen såg ut för oss. Efter vår fertilitetsutredning skickades en remiss för att få den finansierad av landstinget. Det tog ca 8 veckor innan den remissen godkändes. Då fick vi lämna lite fler prover och sen drog allt igång direkt! Vi har ett embryo kvar i frysen som vi i framtiden kan användas till syskonförsök. Det kommer man dock behöva finansiera själv. Men det är betydligt billigare än att finansiera en hel ny ivf omgång!

    Mina äggledare spolades som en del av fertilitetsutredningen.

  • Cececilia
    Anonym (GravidEfterIvf) skrev 2024-01-16 18:41:15 följande:

    Nu vet inte jag hur det fungerar i Skåne, men jag svarar hur processen såg ut för oss. Efter vår fertilitetsutredning skickades en remiss för att få den finansierad av landstinget. Det tog ca 8 veckor innan den remissen godkändes. Då fick vi lämna lite fler prover och sen drog allt igång direkt! Vi har ett embryo kvar i frysen som vi i framtiden kan användas till syskonförsök. Det kommer man dock behöva finansiera själv. Men det är betydligt billigare än att finansiera en hel ny ivf omgång!

    Mina äggledare spolades som en del av fertilitetsutredningen.


    Tack så mycket för svar 🙏
    Vi är mitt mellan fortfarande och hittills har inte regionen kunnat ge oss några svar på vad som händer i nästa steg. Och den privata kliniken verkar inte vilja/kunna besluta om ivf. Jag är så övertygad vid det här laget att ivf är det enda som kommer att hjälpa oss. Och förmodligen för att kunna få syskon. Jag är nästan beredd att betala själv första gången också.. 
    Hur länge får man behålla de frysta embryona?
  • Anonym (GravidEfterIvf)

    Jag är osäker på om det finns någon maxgräns för hur länge man får ha embryon i frysen. Jag har något svagt minne av att det är 10 år. För oss är första året gratis sen får vi betala för att fortsätta ha de i frysen.

    Det var ivf kliniken som skickade remissen åt oss. De borde kunna ge er råd, annars borde ni byta klinik om de känns som de inte hjälper er!
    Lycka till!

  • Anonym (Aloha)

    @ TS du får behålla alla ägg/embryo som är friska öven om du lyckas bli gravid. Du kan sen använda dem om du skulle vilja ha syskon och ler donera bort om du känner att du är klar. I Skåne så räknas 1 försök inkluderande alla ägg och embryon som du får pp det försöker. Skulle alla dem gå åt så räknas det som att du har använt upp 1 försök. 

  • Cececilia
    Anonym (Aloha) skrev 2024-01-16 20:01:15 följande:

    @ TS du får behålla alla ägg/embryo som är friska öven om du lyckas bli gravid. Du kan sen använda dem om du skulle vilja ha syskon och ler donera bort om du känner att du är klar. I Skåne så räknas 1 försök inkluderande alla ägg och embryon som du får pp det försöker. Skulle alla dem gå åt så räknas det som att du har använt upp 1 försök. 


    Tänkte att det borde vara så att man får behålla dem 😊 tack för svar! Det låter skönt att det räknas som ett försök, trodde en återföring var ett försök. 
    Vi hoppas på syskon , men första målet är ett litet ❤️

  • Cececilia
    Anonym (GravidEfterIvf) skrev 2024-01-16 19:56:46 följande:

    Jag är osäker på om det finns någon maxgräns för hur länge man får ha embryon i frysen. Jag har något svagt minne av att det är 10 år. För oss är första året gratis sen får vi betala för att fortsätta ha de i frysen.

    Det var ivf kliniken som skickade remissen åt oss. De borde kunna ge er råd, annars borde ni byta klinik om de känns som de inte hjälper er!
    Lycka till!


    Pratade med livio idag där vi gjorde första utredningen, men de hade inte många svar att komma med. Men tror att just nu klarar regionen vårdkö och då skickas man kanske inte till privata. Men snart kan vi söka själva till regionen. 
    Betalar lätt för möjligheten att få syskon 🙏

    Hade så hoppats att detta skulle gå fort från att vi skickar in papperna, men kanske bäst att ställa in sig på att det kommer dröja några månader till. 
Svar på tråden Ivf-frågor