• Annnjohansson

    Bebis hemma, barn på förskola, jobbar

    Hej!
    jag har en fundering. Jag har en bebis hemma där jag enkelt kan jobba samtidigt Och en 1,5 åring som precis nu börjar förskolan. 


    Mitt jobb är typ deltid hos en väns företag (distans kommunikatör) och mitt egna (där jag jobbar sporadiskt och hemifrån). jag har fått beviljat 40h förskola för min äldsta son men kommer ha sonen hemma tex. varannan fredag, hämta tidigare vissa dagar mm. 


    min fråga är: kan jag ta ut föräldrapenning för den lilla på ex. fredagar när jag har den äldsta hemma? För den dagen jobbar jag inte och ?använder inte? förskolan. Och om jag hämtar tidigare: Kan jag ta föräldrardag t.ex. 25% Den dagen?

    Tacksam för svar! 

  • Svar på tråden Bebis hemma, barn på förskola, jobbar
  • Jemp

    Du kan ta ut fp när du avstår lön och är hemma med barnet ifråga. Om det är bebisens föräldradagar Spelar det ingen roll var storebror är.

  • Jemp
    Annnjohansson skrev 2024-01-18 06:47:53 följande:

    Okej! Så det blir inte tokigt med min son på förskolan den dagen? Från kommun / fsk håll? 


    Tack för svar 🙏


    Aha, du menar från deras håll. 


    när äldsta är hemma kan du absolut göra det. Eftersom du har förskoletid baserat på arbete är grundregeln att barnen ska vara lediga när du är ledig. till skillnad från når man är föräldraledig på heltid, då äldre syskon får gå men ett begränsat antal timmar. Du kan ju fråga förskolan vad som gäller i ditt fall. 

Svar på tråden Bebis hemma, barn på förskola, jobbar