• Anonym (Blomman)

    Skapning/sugning efter abort

    Ibörjan av av december gjorde jag en medicinsk abort i vecka 7.
    5 veckor efter aborten började jag blöda extrema mängder så pass att jag blöde igenom kläder , fick sova på handukar osv. Till en början trodde jag att det var min mens som kommit tillbaka och jag hade blivit varnad innan att första mensen efter en abort kunde vara mer riklig så jag tänkte ingen mer på det . Efter 6e dagen med extremt riklig mens ( byta binda 1 gång i timmen ) kontaktade jag vården. 
    Fick komma in på kontroll. Läkaren gjorde en undersökning och rester sågs på ultraljudet. Läkaren bestämde att resterna skulle sugas ut nu på engång. Jag frågade om man inte skrapar / suger  ut resterna på operation med narkos för det är det jag hört. Men det bestämdes att jag skulle lägga mig i gynstolen och suga ut resterna nu på plats . Resterna sögs ut UTAN bedövning och jag grät och sa till flera gånger att det gjorde ont , beskrev smärtan och verkligen hulkande gråt .
    Hade tydligt förklarat innan att jag tyckte att det var otäckt och läskigt. Gör man skrapning utan bedövning eller sugning som i mitt fall?  Nu efteråt svider det och känns som mensvärk. Fick 39 graders feber  ca ett dygn efter detta och mår inte på topp. Jag som redan hade gynskräck kommer inte våga göra något sånt här igen... Finns det någon som varit med om liknade ? Eller någon som jobbar inom vården ?

  • Svar på tråden Skapning/sugning efter abort
  • Anonym (A)

    Fy vad traumatiskt det låter. Jag kan tyvärr inte svara på om det har gått rätt till eller inte, men tycker verkligen att det låter märkligt att det gjordes utan bedövning eller narkos. Har aldrig hört att man gör så. Föreslår att du ringer och pratar med sjukhuset om detta. 

    När jag hade rester kvar fick jag svälja ytterligare en omgång cytotec, vilket ledde till blödning och därefter hade allt kommit ut. Så jag behövde inte göra det kirurgiskt alls.

  • Anonym (Blomman)

    Ja det var riktigt traumatiskt .. jag var i chock efter .. allting hanterades väldigt dåligt . Jag fick ingen förklaring av Läkaren om vad som skulle ske eller alternativ att välja på som tillexempel cytotec , operation eller detta som skedde på plats.. 
    Händelsen är anmäld till patientnämnden.

  • mamaleona

    Jobbar som bm. I finland. Ja, det görs sk "sugskrapningar" (inte rätt ord på svenska, imukaavinta) i dylika fall. Läk tar beslutet på basen av läget o helheten. Brukar ges antibiotika en högdos i samband med åtgärden. Däremot hade han/hon förstås bordat förklara vad somnu händer/görs, och ev alternativ. 

Svar på tråden Skapning/sugning efter abort