• Patton

    Aktivitetsstöd täcker inte utgifter

    Hej,

    Har läst att ersättningen för aktivitetsstöd ligger på 65 % av ens tidigare lön. När jag räknar på saken skulle jag inte ha råd att leva enbart på stödet. Jag har tyvärr ganska hög hyra (9 100 kr för en tvåa) men samtidigt väldigt små möjligheter att flytta. Tar jag aktivitetsstödet subtraherat med hyran blir det ca 3 000 över, och jag har utgifter (csn-lån, gammal skuld, elräkningar osv) på mer än så. Tanken på att söka soc har slagit mig, men så vitt jag vet betalar de inte hyror som är dyrare än snittet, och i Stockholm ligger det på 7 100 kr, dvs ca 2 000 kr mindre än min hyra är på. Risken är alltså stor att jag blir nekad eller själv måste betala mellanskillnaden (vilket i så fall inte löser situationen). Är jag körd eller finns det en chans att soc ändå hjälper mig genom att fylla ut till existensminimum (dvs 5 000 kr utöver hyran)?

    Kan tillägga att jag har en YH-utbildning, så hoppet att hitta ett jobb lever. Söker hemtjänst nu också. 

  • Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter
  • Tow2Mater

    Hyr ut sovrummet billigt mån-fre till någon som jobbar eller studerar i Sthlm men åker hem på helgerna.

    Processoperatörer kan jobba i många industrier, vidga ditt jobbsök.

  • Anonym (P)

    Att bli hemlös låter drastiskt. Finns det verkligen ingen möjlighet att byta din tvåa mot en etta med kokvrå? Jag tänker att det borde finnas rätt gott om unga par som vill flytta ihop till en lägenhet med mer svängrum. Jag tror att soc kan hjälpa dig med hyran en viss tid, medan du letar billigare boende, men det är bara vad jag hört.

    Har du kollat med CSN om du kan få minska på betalningarna en period?

  • Patton
    Anonym (P) skrev 2024-01-13 15:37:16 följande:

    Att bli hemlös låter drastiskt. Finns det verkligen ingen möjlighet att byta din tvåa mot en etta med kokvrå? Jag tänker att det borde finnas rätt gott om unga par som vill flytta ihop till en lägenhet med mer svängrum. Jag tror att soc kan hjälpa dig med hyran en viss tid, medan du letar billigare boende, men det är bara vad jag hört.

    Har du kollat med CSN om du kan få minska på betalningarna en period?


    Om soc kan ställa upp på det under tiden vore det väldigt underlättande. Fördelen med att få försörjningsstöd är också att jag då inte behöver betala tillbaka alls på CSN. Detsamma verkar tyvärr inte gälla aktivitetsstöd - jag måste fortfarande punga ut en tusenlapp om månaden.

    Det är lite prekärt att jag just nu överlever på både försörjningsstöd (ifall jag får det) och a-kassans lägstanivå, men inte på aktivitetsstödet.
  • Anonym (Granbarr)

    Självklart ska du ringa soc på måndag och förklara situationen och få höra om du kan göra något eller få chans att söka . Du är absolut inte ensam i denna situation.  Soc har även bra rådgivning du kan ha stor nytta av rent generellt angående ekonomi . 

    Sen är det så att soc kommer kräva av dig vilket du ändå nog måste göra oavsett är att söka precis alla jobb oavsett.  Alla jobb - ordagrant. För att öka dina chanser till en vettig inkomst . Jag hade hellre tagit ett jobb som lokalvårdare ett halvår för att maxa inkomster och skapa bättre förutsättningar för att få det jobb man faktiskt är utbildad till. 

    Sök även jobb på pendlingsavstånd. Uppsala, Södertälje, Norrtälje,  Strängnäs, osv.. allt för att maxa möjlighet till att få jobb. 

  • Tow2Mater
    Patton skrev 2024-01-13 15:51:19 följande:
    Om soc kan ställa upp på det under tiden vore det väldigt underlättande. Fördelen med att få försörjningsstöd är också att jag då inte behöver betala tillbaka alls på CSN. Detsamma verkar tyvärr inte gälla aktivitetsstöd - jag måste fortfarande punga ut en tusenlapp om månaden.

    Det är lite prekärt att jag just nu överlever på både försörjningsstöd (ifall jag får det) och a-kassans lägstanivå, men inte på aktivitetsstödet.
    Så det handlar om en tusenlapp i månaden mellan att klara dig och bli hemlös. Och du verkar ha god chans att faktist hitta något jobb inom max 6 månader. Det är ju sånt som t ex kreditkort är till för. Att ta lite ränta på mindre summor man anser sig kunna betala av inom kortare tid. Har du ett kreditkort?
  • Jemp
    Patton skrev 2024-01-13 15:26:15 följande:
    Är utbildad till processoperatör inom life science och jobbade som labbtekniker fram till augusti. Efter det har jag haft hopplöst svårt att hitta nytt trots helt ok referenser. Garderar mig nu för worst case scenario, dvs att jag som läget är nu kommer bli hemlös eftersom aktivitetsstödet inte täcker alla mina utgifter. Är ingen extrem networker så mitt kontaktnät är rätt litet. Drar i de trådar som finns, men inget napp hittills. Nån intervju varannan månad. 
    Men då kan ju inte a-kassan redan vara slut?
  • Jemp

    Du kan också ansöka om nedsättning hos CSN pga låg inkomst oavsett vad den inkomsten kommer ifrån. 

  • Patton
    Jemp skrev 2024-01-13 17:10:03 följande:
    Men då kan ju inte a-kassan redan vara slut?
    Nej, men snart. Jag måste hitta ett jobb fort som attan (vilket jag historiskt sett haft svårt för). Tänker mig vad som helst just nu. Har inte råd att vara kräsen.
  • Patton
    Jemp skrev 2024-01-13 17:19:12 följande:

    Du kan också ansöka om nedsättning hos CSN pga låg inkomst oavsett vad den inkomsten kommer ifrån. 


    Har gjort det. Behöver fortfarande betala en tusenlapp även räknat efter aktivitetsstödet.

    Kanske kan hitta nån sidosyssla som ger nån tusenlapp extra om månaden.
  • Jemp
    Patton skrev 2024-01-13 17:20:18 följande:
    Nej, men snart. Jag måste hitta ett jobb fort som attan (vilket jag historiskt sett haft svårt för). Tänker mig vad som helst just nu. Har inte råd att vara kräsen.

    Ja, det är väl en självklarhet strax efter man blir arbetslös? 


    Låter underligt med CSN.


    Återgick du till en redan påbörjad period med a-kassan i augusti alltså? Annars borde du ju ha majoriteten av dagarna kvar. 


    Dags att börja agera hur som helst. Ring socialkontoret på måndag och fråga ang försörjningsstöd och hyran. Ställ dig i bostadsköer direkt. Börja leta ny lägenhet. Sök inom tex restaurang, timjobb i butik, vikariepooler osv. 


    Och skulle du börja gå back 1000kr/månad är det naturligtvis viktigast att betala hyran framför befintliga skulder, så du inte blir bostadslös. 

  • Patton

    Tack för alla råd.

    Upptäckte att snitthyrorna höjts med 800 kr samtidigt som förbehållsbeloppet också höjts. Det bör innebära att läget ser liiiite bättre ut. Skiljer då tusenlappen upp till min hyra i relation till snittet. Min hyra ligger samtidigt under den högst tillåtna summan enligt FK. Soc verkar dock gå efter snittet.

    Känns åas dumt om de (soc) skulle kasta ut/försvåra för mig medan jag går ett arbetsmarknadsprogram hos AF bara för att min hyra ligger dryga tusenlappen över snittet.

    Tyvärr kan jag inte byta lägenhet eftersom jag inte bott här i över ett år.

  • Anonym (P)
    Patton skrev 2024-01-13 20:49:12 följande:

    Tack för alla råd.

    Upptäckte att snitthyrorna höjts med 800 kr samtidigt som förbehållsbeloppet också höjts. Det bör innebära att läget ser liiiite bättre ut. Skiljer då tusenlappen upp till min hyra i relation till snittet. Min hyra ligger samtidigt under den högst tillåtna summan enligt FK. Soc verkar dock gå efter snittet.

    Känns åas dumt om de (soc) skulle kasta ut/försvåra för mig medan jag går ett arbetsmarknadsprogram hos AF bara för att min hyra ligger dryga tusenlappen över snittet.

    Tyvärr kan jag inte byta lägenhet eftersom jag inte bott här i över ett år.


    Det kan finnas en möjlighet att byta ändå, eftersom du blivit arbetslös. 

    "Vill du byta tidigare än ett år behöver du enligt hyreslagen synnerliga skäl. Ett synnerligt skäl kan vara exempelvis dödsfall i familjen, att du har mycket stort behov av att omgående få en mindre lägenhet eller att du måste flytta till en annan ort. Ett annat exempel kan vara att hyresgästen förlorat jobbet och inte har ekonomisk möjlighet att betala hyran för sitt nuvarande boende."
    www.hyresgastforeningen.se/stod-och-rad/avtal-och-juridik/allt-om-lagenhetsbyte/
Svar på tråden Aktivitetsstöd täcker inte utgifter