• halvan

    Namnet Sam

    Vi väntar en pojke och har haft svårt att enas om ett namn. Nu är vi inne på Sam och undrar vad ni får för associationer till namnet? Storasyster heter Minna. Tycker ni de passar ihop?

    Andra förslag som varit uppe hos oss är William, Adam och Noah.

  • Svar på tråden Namnet Sam
  • Anonym (Vår)
    Anonym (O) skrev 2024-01-14 09:55:44 följande:

    Jag tycker att Sam är fint.

    Tycker inte ni ska gå efter vad andra tycker och vad andra gillar för det finns inget namn som kommer få tummen upp av alla människor. Alla tycker jätteolika om namn men det är ju inget som spelar roll sen.

    Nu för tiden finns det extremt många namn och väldigt många namn som sticker ut, de barn som växer upp idag kommer ha en helt annan bild av personer och deras namn, än tex de som växte upp med att tex kriminella ofta hette -y-namn.


    +1
  • Anonym (Vår)
    Anonym (Väldigt fint) skrev 2024-01-15 22:37:34 följande:

    Tycker namnet Sam är väldigt fint. Har en bror född 2010 som heter så. 
    Namnet börjar bli väldigt populärt så det verkar vara många som gillar namnet.

    Har aldrig tänkt på att det skulle vara ett smeknamn överhuvudtaget.


    +1
  • halvan
    Anonym (Väldigt fint) skrev 2024-01-15 22:37:34 följande:

    Tycker namnet Sam är väldigt fint. Har en bror född 2010 som heter så. 
    Namnet börjar bli väldigt populärt så det verkar vara många som gillar namnet.

    Har aldrig tänkt på att det skulle vara ett smeknamn överhuvudtaget.


    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 

  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 07:37:00 följande:

    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 


    Sam finns väl inte med i Bibeln? Samuel och Samson finns, och Sem/Shem, men inte Sam.

    Jag har googlat, och alla källor jag hittar listar Sam som ett smeknamn här i Väst, samt att det finns på Persiska.

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/namn/sam
  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 07:37:00 följande:

    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 


    Och namnet kom med i svenska almanackan 2011. Det är inte speciellt länge.
  • halvan
    Embla twopointoh skrev 2024-01-16 16:49:21 följande:
    Sam finns väl inte med i Bibeln? Samuel och Samson finns, och Sem/Shem, men inte Sam.

    Jag har googlat, och alla källor jag hittar listar Sam som ett smeknamn här i Väst, samt att det finns på Persiska.

    www.isof.se/lar-dig-mer/kunskapsbanker/lar-dig-mer-om-arets-namn-och-handelser/namn/sam

     


    Jaha, ja jag har aldrig läst bibeln och har ingen koll. Det var någon som skrev det i tråden men det kanske var Sem? Men det känns ju bra, det är positivt för oss om namnet Sam inte är bibliskt :)

  • Embla twopointoh
    halvan skrev 2024-01-16 17:04:40 följande:

     


    Jaha, ja jag har aldrig läst bibeln och har ingen koll. Det var någon som skrev det i tråden men det kanske var Sem? Men det känns ju bra, det är positivt för oss om namnet Sam inte är bibliskt :)


    Fast Sam är ett smeknamn på ett bibliskt namn, Samuel.  Så namnet kanske inte är bibliskt, men det har definitivt bibliska rötter (andra sådana namn, som inte finns i den formen i Bibeln, men har sina rötter där, är Johan, Anna, Mattias, Jon). Om man nu inte tycker att det kommer från Samir istället, eller den persiske sagohjälten.

    Men, även om man argumenterar att Sam numera är ett eget namn, så går det inte att förneka att det är bibliskt till ursprunget. Men då går ju både Noah och Adam bort också, om ni inte vill ha bibliska namn menar jag.
  • Gullvivor
    halvan skrev 2024-01-16 17:04:40 följande:

     


    Jaha, ja jag har aldrig läst bibeln och har ingen koll. Det var någon som skrev det i tråden men det kanske var Sem? Men det känns ju bra, det är positivt för oss om namnet Sam inte är bibliskt :)


    Det var nog jag, jag skrev att den bibliska personen Sem är Sam på arabiska, då du frågade om vad man hade för associationer till namnet. Så för mig är Sem/Sam samma person och därför uppfattar jag inte namnet som ett smeknamn.
  • Cathariiina
    Gullvivor skrev 2024-01-16 17:48:58 följande:
    Det var nog jag, jag skrev att den bibliska personen Sem är Sam på arabiska, då du frågade om vad man hade för associationer till namnet. Så för mig är Sem/Sam samma person och därför uppfattar jag inte namnet som ett smeknamn.
    Fast nu bor ju TS i Sverige, får vi utgå ifrån. Då är det inte särskilt intressant hur en person mer arabiska som modersmål uppfattar namnen som det frågas om här...
  • Gullvivor
    Cathariiina skrev 2024-01-16 19:11:12 följande:
    Fast nu bor ju TS i Sverige, får vi utgå ifrån. Då är det inte särskilt intressant hur en person mer arabiska som modersmål uppfattar namnen som det frågas om här...
    Frågar man om andras associationer så utgår jag från att man finner allas svar intressanta. 
  • linani
    Cathariiina skrev 2024-01-16 19:11:12 följande:
    Fast nu bor ju TS i Sverige, får vi utgå ifrån. Då är det inte särskilt intressant hur en person mer arabiska som modersmål uppfattar namnen som det frågas om här...
    Det är en stor mängd människor i Sverige som har arabiska som modersmål. Vårt nästa största språk.
  • Anonym (Vår)
    Gullvivor skrev 2024-01-16 19:16:11 följande:
    Frågar man om andras associationer så utgår jag från att man finner allas svar intressanta. 
    +1
  • halvan
    Embla twopointoh skrev 2024-01-16 17:42:53 följande:
    Fast Sam är ett smeknamn på ett bibliskt namn, Samuel.  Så namnet kanske inte är bibliskt, men det har definitivt bibliska rötter (andra sådana namn, som inte finns i den formen i Bibeln, men har sina rötter där, är Johan, Anna, Mattias, Jon). Om man nu inte tycker att det kommer från Samir istället, eller den persiske sagohjälten.

    Men, även om man argumenterar att Sam numera är ett eget namn, så går det inte att förneka att det är bibliskt till ursprunget. Men då går ju både Noah och Adam bort också, om ni inte vill ha bibliska namn menar jag.
    Ja men precis, Noah och Adam är ju ännu mer bibliska. Då är Sam bättre!
    Gullvivor skrev 2024-01-16 19:16:11 följande:
    Frågar man om andras associationer så utgår jag från att man finner allas svar intressanta. 
    Ja!! Absolut! Jag vill gärna höra allas svar och det är jjättespännande att se att det verkar finns så många åsikter om namnet Sam :) Trodde inte tråden skulle få så många svar, men det är många som har olika tankar och kopplingar till namnet verkar det som. Vi gillar Sam, det är fint tycker vi själva 
  • Xenia
    halvan skrev 2024-01-13 08:19:28 följande:
    Namnet Sam

    Vi väntar en pojke och har haft svårt att enas om ett namn. Nu är vi inne på Sam och undrar vad ni får för associationer till namnet? Storasyster heter Minna. Tycker ni de passar ihop?

    Andra förslag som varit uppe hos oss är William, Adam och Noah.


    Inget av namnen passar direkt perfekt ihop eller alla passar ihop med Minna. Jag tror att min personliga favorit är Noah. Men gillar ni Sam bäst så ta det.

    Jag har inga särskilda associationer förutom till "uncle Sam". Kommer ni att uttala det med svenskt A-ljud eller med engelskt "Ä-ljud"? Mtp att de flesta får tvåstaviga smeknamn så får ni vara beredda på att kompisarna kallar honom Sammy.

    Jag har läst att Sam också kan vara en förkortning av det fornnordiska Samr.
  • Cathariiina
    linani skrev 2024-01-16 19:19:17 följande:
    Det är en stor mängd människor i Sverige som har arabiska som modersmål. Vårt nästa största språk.
    Ja, men vad de har för associationer till namn som ljud- eller stavningsmässigt sammanfaller med namn som används i Sverige och resten av Europa, kan väl inte få påverka valet av namn? Eller? Det blir ju absurt, i så fall måste man fråga varenda invandrargrupp som finns i Sverige vad de får för associationer av namnen man funderar på. 
  • Anonym (Väldigt fint)
    halvan skrev 2024-01-16 07:37:00 följande:

    Har Sam fått några smeknamn, eller kallas han Sam?


    Det verkar ju som att namnet Sam finns med i bibeln och namnet har ju en egen namnsdag, så det känns ju absolut som ett riktigt namn sedan långt tillbaka! 


    Nej han har inga smeknamn, vi säger alltid Sam. Ingen har någonsin sagt Sammy eller liknande.
  • Anonym (Y)

    Fult och konstigt på ren senska.
    Ska man följa uttalreglerna för att få till rätt så borde det stavas Samm nu är det med långt A och då blir det SAM som i Sametinget... men gillar man renar så är det ju et ok namn antar jag

  • Anonym (S)
    Anonym (Y) skrev 2024-02-13 21:46:01 följande:

    Fult och konstigt på ren senska.
    Ska man följa uttalreglerna för att få till rätt så borde det stavas Samm nu är det med långt A och då blir det SAM som i Sametinget... men gillar man renar så är det ju et ok namn antar jag


    Säger du Samarbete med långt A också?
    Eller samordna?
    Tror inte någon i Sverige skulle fundera på hur det uttalas?
Svar på tråden Namnet Sam