• fancyr

    Hur hade ni gjort med skola?

    Har ett tolvårigt barn som går i en skola i min kommun. Pappan bor i en annan kommun som ligger två pendelstationer bort. 
    Skolan i min kommun ligger på gångavstånd från pendeln. Där jag bor är det 5 km från skolan, dvs en bussresa på 15 min alt. bilresa på 7 min (30 väg hela vägen). 

    Till hösten kan inte barnet gå kvar i skolan då skolan bara har upp till åk 6. 
    Jag vill då att barnet ska gå i högstadiet i en ny skola som ligger 150 m från vårt hus. Pappan tror att det är för att jag vill vara bekväm, ha hundvakt m.m. alla negativa anledningar man kan tänka sig. Pappan har då som förslag på en skola i hans kommun fast där barnet åt andra hållet måste ta en buss från pendeln till skolan. I pappans kommun blir det inte närmre för barnet på något håll till sin skola. Pappans förslag är att barnet är mer än 50% hos honom, förslagvis att barnet bara kommer till mig under helgerna, vilket inte är ett alternativ för mig. Mitt förslag är att barnet kan vara fler vardagar hos mig om barnet får gå i skolan där jag bor. Pappan säger nej. 

    Barnet själv vill gå i två skolor där både jag och pappan är överens om att det inte är bra skolor och därför inte något alternativ. tillägga att barnet just nu utreds för ev. ADHD. 

    Hos mig hart barnet ett eget rum och vi bor stort och rymligt där barnets kompisar är. 
    Hos pappan delar 3 barn rum och bor trångt. Barnet är 1av5 barn. 

    Jag känner att vi sitter i en återvändsgränd . Vad hade ni gjort? 

  • Svar på tråden Hur hade ni gjort med skola?
  • FruFarfalle

    Tycker barnets önskan är en viktig aspekt. Varför vill han gå i de 2 skolorna som ?inte är bra?? Är de verkligen dåliga eller har ni låst er i era tankemönster om hur ni vill ha det? 


    kompisar är viktiga i den åldern, var ska de gå?

    kolla på andra aspekter än avstånd.

    men om det bara är de här två skolorna som är aktuella så tycker jag att han bör gå kvar i din kommun, det är skönt att ha nära till en skola från iaf ett av hemmen men behöver ni verkligen ändra boendet för det? Båda vill ju ha så mycket tid som möjligt så ha kvar varannan vecka så länge barnet vill det.

  • Mrs Moneybags

    Det här med umgänget är kanske en separat fråga ändå. Varför rucka på det om det har funkat hittills?

    Bestäm skola först och behåll umgänget som det är. Var ligger de skolor som barnet själv vill gå i? Vad säger barnet om att bo mer hos pappa respektive mamma? Han är ju ändå 13 år ca och har säkert tankar om det där. 

    Som ovan frågade, var kommer hans kompisar att ta vägen? 

  • PH76
    fancyr skrev 2024-01-08 10:29:32 följande:
    Hur hade ni gjort med skola?

    Har ett tolvårigt barn som går i en skola i min kommun. Pappan bor i en annan kommun som ligger två pendelstationer bort. 
    Skolan i min kommun ligger på gångavstånd från pendeln. Där jag bor är det 5 km från skolan, dvs en bussresa på 15 min alt. bilresa på 7 min (30 väg hela vägen). 

    Till hösten kan inte barnet gå kvar i skolan då skolan bara har upp till åk 6. 
    Jag vill då att barnet ska gå i högstadiet i en ny skola som ligger 150 m från vårt hus. Pappan tror att det är för att jag vill vara bekväm, ha hundvakt m.m. alla negativa anledningar man kan tänka sig. Pappan har då som förslag på en skola i hans kommun fast där barnet åt andra hållet måste ta en buss från pendeln till skolan. I pappans kommun blir det inte närmre för barnet på något håll till sin skola. Pappans förslag är att barnet är mer än 50% hos honom, förslagvis att barnet bara kommer till mig under helgerna, vilket inte är ett alternativ för mig. Mitt förslag är att barnet kan vara fler vardagar hos mig om barnet får gå i skolan där jag bor. Pappan säger nej. 

    Barnet själv vill gå i två skolor där både jag och pappan är överens om att det inte är bra skolor och därför inte något alternativ. tillägga att barnet just nu utreds för ev. ADHD. 

    Hos mig hart barnet ett eget rum och vi bor stort och rymligt där barnets kompisar är. 
    Hos pappan delar 3 barn rum och bor trångt. Barnet är 1av5 barn. 

    Jag känner att vi sitter i en återvändsgränd . Vad hade ni gjort? 


    I min värld så finns det bara två viktiga aspekter att ta upp: 1) Var ska kompisar gå, 2) Vilken skola som är bäst. Efter det så är era diskussioner rätt onödiga.
  • fancyr

    hans kompisar kommer gå till en av de skolor han vill gå i men den skolan är rent betygsmässigt sämre och jag har flera kollegor som gick i den skolan som barn och som kan säga att den skolan har haft och har fortfarande mycket problem med droger, låga betyg i nian osv. denna skola ligger bra till geografiskt för hans vänner och deras boende. alla föräldrar tänker inte på vilken skola ens barn går i tyvärr men det gör vi. den skola som han annars ville gå i, i hans pappas kommun har samma rykte där. hans släkting som är jämngammal går där men han är dessutom ganska introvert och försiktig av sig. vår pojk är extrovert, ev ADHD och hamnar därför lätt i blåsväder, inte bråk men att han blir mobbad/utfryst .. även av sina vänner tyvärr.. när han och hans vänner umgås två och två är det inga problem, det är när de är i grupp som är problemet. 
    boendemässigt bor hans kompisar i närområdet där vi bor. 

    pappan sa ja till skolan nära mig och jag tror det blir det bästa för vår son faktiskt. 

Svar på tråden Hur hade ni gjort med skola?