• MsM84

    Hållbarhet på soffa?

    Sitter och funderar på soffan här hemma. Den är sex år gammal, och känns sliten. Ryggkuddarna är ?nedsuttna? och känns hängiga. Tyget är skadat på så sätt att det ser utstretchat ut, typ som ett par stretchjeans där stretchen blivit förstörd. Så ser tyget ut på vissa ställen. Denna soffan kostade ca 20 000 när vi köpte den. Förra soffan bytte vi ut för tyget gick sönder. Den var ca 5 år gammal och kostade över 10 000. Båda köpta hos Mio. Har de dålig kvalitet eller har vi haft otur? Vad är din erfarenhet?

  • Svar på tråden Hållbarhet på soffa?
  • blomman 2

    Hört mycket det senaste om Mio:s dåliga kvalitet på sina soffor, att de blir nedsuttna fort.
    Så trist få soffor är dyra.
     Jag köpte mina soffor gör 13 år sedan från Ikea och de ser än vad dag HELT NYA ut.
    De kostade också kring 20.000kr.
    Vill jag så kan jag köpa nya sofföverdrag och så håller de i 13 år till,minst.

  • Billie38

    Har en mio soffa som är 7år och den ser fortfarande rätt ny ut. kanske det är modellerna ni köpt eller hur mycket ni använder i den och hur.

    om ni har jeans på er mycket så sliter det extra på tyget. kuddar behöver puffas till regebundet för att inte tappa formen.

  • Cereal Killer

    Som jag nyss skrev i en annan tråd är våra soffor 18 år gamla. De köptes på Mio på rea för 9000 (ca 13000 i dagens penningvärde. Som jag minns det såldes de ut till 50%). Jag har också hört mycket dåligt om Mios kvalitet på sistone, men antingen var den bättre förr eller så har vi haft tur med dessa soffor.

    Tyget är i något slags mockaimitation. Enligt instruktionerna är det endast kemtvätt som gäller och tyget på själva soffan är fasthäftat, men efter några år lärde vi oss att det går utmärkt att ta loss det och köra allt i tvättmaskinen, och sen häfta fast det igen med en häftpistol. Ryggkuddarna har vi bytt ut mot nya från Ikea i ungefär samma storlek. 


    i samband med att vi tagit loss tyget har vi också ritat av det på smörpapper och sedan sytt nya klädslar till sofforna. Vi använder ändå originaltyget mest eftersom de egensydda inte sitter riktigt lika snyggt, men det är kul att kunna byta ibland. 


    Samtidigt har vi haft en soffa i gästrummet (som senare blev äldsta barnets rum) som vi bytt två gånger av olika skäl. Den första var en bäddsoffa från jysk som gick sönder, den andra var från Mio och på den gick klädseln inte lika bra att tvätta utan rynkade sig, och nu har vi en ektorp från Ikea som vi hittills är nöjda med. 

Svar på tråden Hållbarhet på soffa?