• Lippi

    Nytt hem, nytt område

    Hej, 
    Jag och min man flyttade till Sverige i 2012 och vi bodde i Göteborgs skärgård sedan i början tills förra november. På öarna bildade vi en familj och träffade nya vänner. Jag jobbade till med där. Vi lärde oss svenska, fick legitimation och tog en  till akademisk examen under åren. Allt trevligt för familj, vänner och karriär fick vi medan vi bodde på öarna eller nästan allt eftersom att köpa boende var för dyrt därför flyttade vi i november i "fastlandet", i en kommun som ligger mellan Göteborg och Trollhättan. Nu har vi har köpt ett hus och jag fick till och med ett nytt jobb som gjorde mig gå vidare i min karriär. Även så min man och jag känner ensamma och ledsna. Vi gråter ofta och har inte ens börjat att försöka hitta nya vänner. Vi vet att vi bör bjuda grammarna till ficka, men det verkarr så svårt att även starta.
    Har ni någon tips för blyga vuxna? 

  • Svar på tråden Nytt hem, nytt område
  • Emmo77

    Har ni trädgård? Nu är det ju ett tag kvar till de tiderna men det brukar vara en bra isbrytare
    Är ni intresserade av något, tänkte om fanns någon förening i närheten. Börja träna och anmäl som funktionär någonstans 
    El våga gå och knacka på med något gott i handen så ska du se att de säkert är jättetrevliga 

  • Lippi

    Hej och tack, 
    Vi har en altan. Vi bor i ett område med radhus vilket leder till att vi har flera grannar. Jag tänkte knacka på dörrarna med något, men jag tänkte också att det inte är så svenskt att göra så och att vi kan se lite speciella ut om vi gör så. Eller hur? 

  • nirakanna2
    Lippi skrev 2024-01-06 17:11:51 följande:

    Hej och tack, 
    Vi har en altan. Vi bor i ett område med radhus vilket leder till att vi har flera grannar. Jag tänkte knacka på dörrarna med något, men jag tänkte också att det inte är så svenskt att göra så och att vi kan se lite speciella ut om vi gör så. Eller hur? 


    Kan du prova att lägga lappar i brevlådorna istället? Har ni en samfällighetsförening med trädgårds-/städdagar höst och vår kan det vara ett sätt att träffa grannarna. 
  • enmamma

    Först grattis till huset, nytt jobb och en fin familj.
    Är det Ale eller Lilla Edet?
    Förlåt men det är många längs Älvdalen som är lite försiktiga (rasister).
    Jag bodde utomlands när mina barn var små tack vare dem kom jag in i samhället.
    Självklart kan ni prata/knacka på hos grannarna, fråga var de köpt utomhusbelysningen, om det är deras katt, om de kan rekommendera någon hantverkare eller fråga om växterna i trädgården.
    Att bjuda in andra barnfamiljer på fika i trädgården, börja i fotboll eller kyrkans barnaktiviteter är andra smarta drag.

Svar på tråden Nytt hem, nytt område