• Littlemisssunshinee

    Tips på app för ekonomi?

    Hej!
    Jag vill få bättre koll på min och sambons ekonomi. Vi har inte delad ekonomi än men vill ha bättre koll innan vi har det. Vi har heller inte samma bank. Vad är era bästa tips på appar där man kan sammanställa två kontons ekonomi för att få en överblick? Helst med kategorier och att man kan lägga in manuellt liksom automatiskt. 


    Jag har kollat Anyfin och Lunar men inte fått det som jag vill ha det. Någon som sitter inne på bättre app? 😊

  • Svar på tråden Tips på app för ekonomi?
  • Anonym (M)

    Jag tycker det är bättre att göra en uppställning i excel. Finns mallar på nätet om man inte vill göra en egen eller vill få inspiration. 


    Har tyvärr inget förslag på appar. 

  • Jemp

    Vill du alltså få en överblick över vad era inköp hamnar i för kategori? Eller hjälp att göra budget? Nåt annat?

  • Littlemisssunshinee
    Anonym (M) skrev 2024-01-04 16:37:05 följande:

    Jag tycker det är bättre att göra en uppställning i excel. Finns mallar på nätet om man inte vill göra en egen eller vill få inspiration. 


    Har tyvärr inget förslag på appar. 


    Ja så har jag gjort hittills, fast i Numbers som man kan ha som app i telefonen. Har en bra mall men vill ha det mer ?lätt? liksom, om man säger så. Mer enkel översikt typ. Tack för tips!
  • Littlemisssunshinee
    Jemp skrev 2024-01-04 16:42:20 följande:

    Vill du alltså få en överblick över vad era inköp hamnar i för kategori? Eller hjälp att göra budget? Nåt annat?


    Ja men precis, överblick av inköp och inkomster i kategorier, samt spar också. Att enkelt kunna se vad det skiljer sig per månad, var det sticker ut liksom 😊
  • Anonym (Vill veta vad pengarna går till)

    Jag har precis satt upp budget 2024 i Excel, jag går igenom kontona varje månad och nu har vi kollat på hur hela 2023 sett ut och vilka poster som måste öka för nästa år.

    Jag har de här raderna i mitt ark:

    Lön A
    Lön B
    Övriga inkomster (F-kassa, ränta osv)

    Summa inkomster

    Barn-kläder
    Barn-övrigt (aktiviteter, veckopeng, försäkring etc)
    Bil-drivmedel
    Bil-försäkring
    Bil-skatt
    Bil-besiktning, service och däckbyte
    Bil-p-avgifter på kort
    Resekort länstrafik
    Boende- avgift
    Boende- lån
    Boende- larm
    Boende- hemförsäkring
    Mat
    Lunch ute A /B
    Fackavgift A /B
    Medlemskapsavgifter
    Träningskort
    Bolaget/alkohol
    Presenter
    Resor
    Restaurang, nöjen och inträden
    Frisör
    Telefoni
    Spotify
    Netflix
    Övrigt- gemensamt till hushållet
    Övrigt-sjukvård (patientavgifter och läkemedel)
    Övrigt-tandvård och glasögon
    Fickpengar
    Välgörenhet

    Summa utgifter
    Inkomster- utgifter
    Ackumulerat över/underskott

  • Aniiee

    Tyvärr är även mitt tips att bara fortsätta med excel/sheets. Jag har haft ett antal appar för ekonomin men alla antingen saknar något eller blir sämre och sämre ju större de blir.

    Sorry


    It is the season of the spirit, the message, if we hear it, is "make it last all year"
  • Littlemisssunshinee
    Anonym (Vill veta vad pengarna går till) skrev 2024-01-04 16:57:03 följande:

    Jag har precis satt upp budget 2024 i Excel, jag går igenom kontona varje månad och nu har vi kollat på hur hela 2023 sett ut och vilka poster som måste öka för nästa år.

    Jag har de här raderna i mitt ark:

    Lön A
    Lön B
    Övriga inkomster (F-kassa, ränta osv)

    Summa inkomster

    Barn-kläder
    Barn-övrigt (aktiviteter, veckopeng, försäkring etc)
    Bil-drivmedel
    Bil-försäkring
    Bil-skatt
    Bil-besiktning, service och däckbyte
    Bil-p-avgifter på kort
    Resekort länstrafik
    Boende- avgift
    Boende- lån
    Boende- larm
    Boende- hemförsäkring
    Mat
    Lunch ute A /B
    Fackavgift A /B
    Medlemskapsavgifter
    Träningskort
    Bolaget/alkohol
    Presenter
    Resor
    Restaurang, nöjen och inträden
    Frisör
    Telefoni
    Spotify
    Netflix
    Övrigt- gemensamt till hushållet
    Övrigt-sjukvård (patientavgifter och läkemedel)
    Övrigt-tandvård och glasögon
    Fickpengar
    Välgörenhet

    Summa utgifter
    Inkomster- utgifter
    Ackumulerat över/underskott


    Wow tack för tips! det var en gedigen lista 😄
  • Anonym (e)

    Jag gillar appen zlantar. Där kan man ändra och sortera efter kategorier och dessutom skriva en kommentar till varje utgift eller inkomst. Det går också att kombinera konton från flera olika banker där.

  • Littlemisssunshinee
    Anonym (e) skrev 2024-01-08 12:31:40 följande:

    Jag gillar appen zlantar. Där kan man ändra och sortera efter kategorier och dessutom skriva en kommentar till varje utgift eller inkomst. Det går också att kombinera konton från flera olika banker där.


    Jag laddade faktiskt ner den för ett par dagar sedan, så bra att du gillar den 😁
  • Anonym (Danske bank)

    Jag har Danske bank och där finns det förinställt. Vissa intäkter/utgifter ex svich  kan man få kategorisera själv.
    Tror även att det nu går att dela ett inköp på olika kategorier.
    Sen kan man välja att sammanställa olika perioder upp till 1 år.

Svar på tråden Tips på app för ekonomi?