• Mrskos

    Mögliga fönster

    Har 2 fönster i sovrummet. Fönster har dubbel glas, alltså man kan öppna fönstret. Och ena fönstret är det alltid imma INUTI, mellan glasen. Alltså ej imma på fönstret inifrån. Utan inuti mellan glasen. Fönstret läcker alltid också när det regnar och det luktar mögel. Hyresvärden ska bara isolera på utsidan för att vatten inte ska in. Men snälla. Fönstret verkar ju kaputt. Hur går jag tillväga? Idioten lyssnar inte ens heller 

  • Svar på tråden Mögliga fönster
  • Tukt

    Har man väl fått mögel, kan det vara svårt att få bort.  Men antingen är ju fönstren för täta, eller för otäta. Vilket borde gå att se även för en icke-fackman.
    Är de otäta kostar det väl en hundring för att själv sätta dit tätning. Om det ser för tätt ut, så kanske det går lossa lite på den som förmodligen då finns.
    Sedan kan det ju vara värt att kolla på lägenheten i sin helhet. Vart kommer all den där fuktiga luften i från?

  • EnAnonumius
    Mrskos skrev 2024-01-04 15:12:07 följande:
    Mögliga fönster

    Har 2 fönster i sovrummet. Fönster har dubbel glas, alltså man kan öppna fönstret. Och ena fönstret är det alltid imma INUTI, mellan glasen. Alltså ej imma på fönstret inifrån. Utan inuti mellan glasen. Fönstret läcker alltid också när det regnar och det luktar mögel. Hyresvärden ska bara isolera på utsidan för att vatten inte ska in. Men snälla. Fönstret verkar ju kaputt. Hur går jag tillväga? Idioten lyssnar inte ens heller 


    Om man kan "dela" på fönstret så skall det sitta även isolering runt om "mellan glasen" också.. Det är så dessa fönster levereras från fabriken. 

    Är du med i hyresgästföreningen så bör du kontakta dem snarast och snacka med dem om hur du skall gå till väga när hyresvärden vägrar att lyssna.

    Det var så jag gjorde när min hyresvärd vägrade att lyssna när jag hade trasiga skåpluckor i köket och de fulade med "vi har ingen ersättningsluckor"..
    I tre års tid hade jag frågat om de kunde byta ut de trasiga. Till slut kontaktade jag hyresgästföreningen, fick en blanket från dem med deras namn och logga och fick fylla i vad som vad fel och lämna sedan in till hyresvärden.. Det tog fart 3 veckor senare hade jag nya fräscha skåpluckor i köket. 😈😁

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tukt

    Det är ju också, enligt lag, obligatoriskt med Ovk, ventilationskontroller. Man kan ju undra när den är gjord senast och vad den kom fram till.
    I det här fallet låter det ju som att det kanske också skulle behövas en ventil i fönsterkarmen för en bättre cirkulation.

  • Mrskos

    Imorse vaknade jag av att det var vått på fönstret inifrån utöver att där är fukt på insidan mellan glasen. 
    Har konstaterad mögel I sovrummet som de ska sanera i veckan men fönsterna?? De läcker in vatten, blir fukt och imma och utöver det drar så in i helvete. Trots stekheta element så är det kallt och har 18-19 i sovrummet.

  • Tukt

    Ser rätt extremt ut. Och mögel uppstår ju inte bara av sig själv. Känns som en vattenskada någon stans. Dags för Hyresgästföreningen tänker jag.

  • Mrskos

    Vad ska jag säga till Hyresgästföreningen? Sist jag pratade med dem så sa de att låt hyresvärden sanera. Du kan kontakta oss igen om saneringen uteblir och han fullföljer detta. Men snälla.... de har bara konstaterat mögel men INTE orsaken. Jag tänker vad hjälper sanering om orsaken inte åtgärdas? Blir tokig och börjar må dåligt psykist av allt detta utöver fysiskt med huvudvärk, yrsel, näsblod och hosta varje dag

  • Anonym (Ok)
    Mrskos skrev 2024-01-05 13:07:57 följande:

    Vad ska jag säga till Hyresgästföreningen? Sist jag pratade med dem så sa de att låt hyresvärden sanera. Du kan kontakta oss igen om saneringen uteblir och han fullföljer detta. Men snälla.... de har bara konstaterat mögel men INTE orsaken. Jag tänker vad hjälper sanering om orsaken inte åtgärdas? Blir tokig och börjar må dåligt psykist av allt detta utöver fysiskt med huvudvärk, yrsel, näsblod och hosta varje dag


    Men herregud, kontakta dom igen. Tror du det hjälper att stoppa huvudet i sanden? Agera för guds skull. 
  • EnAnonumius
    Mrskos skrev 2024-01-05 11:58:43 följande:

    Imorse vaknade jag av att det var vått på fönstret inifrån utöver att där är fukt på insidan mellan glasen. 
    Har konstaterad mögel I sovrummet som de ska sanera i veckan men fönsterna?? De läcker in vatten, blir fukt och imma och utöver det drar så in i helvete. Trots stekheta element så är det kallt och har 18-19 i sovrummet.


    Precis som jag och Tukt säger till dig..
    Det är dags att kontakta hyresgästföreningen.

    Det är ju bättre att du kontaktar Hyresgästföreningen, än att du håller på att rapporterar i denna tråden och lägger med bilder.. Det kommer ju inte att hjälpa dig på sikt att du gör detta. Då vi kan inget annat göra än att ge dig rådet att kontakta Hyresgästföreningen.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tukt
    Mrskos skrev 2024-01-05 13:07:57 följande:

    Vad ska jag säga till Hyresgästföreningen? Sist jag pratade med dem så sa de att låt hyresvärden sanera. Du kan kontakta oss igen om saneringen uteblir och han fullföljer detta. Men snälla.... de har bara konstaterat mögel men INTE orsaken. Jag tänker vad hjälper sanering om orsaken inte åtgärdas? Blir tokig och börjar må dåligt psykist av allt detta utöver fysiskt med huvudvärk, yrsel, näsblod och hosta varje dag


    Snabbt googlat från nätet, det verkar alltså inte vanligt typ grönmögel du har i lägenheten.
    Svartmögel kan orsaka en rad olika symtom hos människor1234De lindriga symtomen kan vara rinnande näsa, kliande ögon och hosta13I värre fall kan kroniska andningsproblem astmatiska besvär uppstå13Om man andas in den giftiga gasen från svartmögel så kan följande symtom upstå524:

    Hosta

    Torr hud

    Täppt näsa

    Nysningar

    Irriterade ögon, näsa och svalg
  • EnAnonumius
    Mrskos skrev 2024-01-05 13:07:57 följande:

    Vad ska jag säga till Hyresgästföreningen? Sist jag pratade med dem så sa de att låt hyresvärden sanera. Du kan kontakta oss igen om saneringen uteblir och han fullföljer detta. Men snälla.... de har bara konstaterat mögel men INTE orsaken. Jag tänker vad hjälper sanering om orsaken inte åtgärdas? Blir tokig och börjar må dåligt psykist av allt detta utöver fysiskt med huvudvärk, yrsel, näsblod och hosta varje dag


    Så i stället för att återkomma till Hyresgästföreningen som de uppmanade dig att göra om saneringen uteblir, så väljer du att sitta här och mikrorapotera på FL?
    Det kommer ju knappast hjälpa dig alls.

    Utan kontakta Hyresgästföreningen och berätta att du hade blivit ombedd att återkomma om saneringen uteblev. Hur svårt skall det vara liksom?
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mrskos

    Fast va?
    Ja, jag skulle kontakta dem OM saneringen uteblir. Saneringen ska ske på tisdag nästa vecka. Men vad ska jag mer kontakta Hyresgästföreningen angående? Vad ska jag säga till dem ens? Saneringen uteblir ju inte

  • Anonym (Ok)
    Mrskos skrev 2024-01-05 13:58:54 följande:

    Fast va?
    Ja, jag skulle kontakta dem OM saneringen uteblir. Saneringen ska ske på tisdag nästa vecka. Men vad ska jag mer kontakta Hyresgästföreningen angående? Vad ska jag säga till dem ens? Saneringen uteblir ju inte


    Då får du vänta tills efter de har varit där och se om det blir bättre. 


     

  • Mrskos

    Det ät det som är problemet. Vad ska jag göra och var ska jag vända mig?
    De har konstaterat mögel men INTE orsaken till det. Vad hjälper sanering när man inte åtgärdar grunden, orsaken tänker jag? Jag vet att det är fönsterna som är boven i detta
     Men hur går jag tillväga? Idioten kommer inte byta ut dem :(

  • Anonym (Ok)
    Mrskos skrev 2024-01-05 14:29:10 följande:

    Det ät det som är problemet. Vad ska jag göra och var ska jag vända mig?
    De har konstaterat mögel men INTE orsaken till det. Vad hjälper sanering när man inte åtgärdar grunden, orsaken tänker jag? Jag vet att det är fönsterna som är boven i detta
     Men hur går jag tillväga? Idioten kommer inte byta ut dem :(


    Det är ju detta du ska upp med hyresgästföreningen, men eftersom du inte vill det så får du bara hoppas att det löser sig. 


     

  • Mrskos

    Jag ska kontakta dem igen på måndag.

    Jag undrar vad för rättigheter Jag har i detta?
    Vill anmäla honom för att han inte tog mig på allvar när jag felanmälde detta från första början. Jag fick ta tag i detta själv. 

Svar på tråden Mögliga fönster