• FruVindstorp

    Potträna ”känsligt” barn

    Vill gärna höra från er som pottränat ?känsliga? barn. Vi har sedan dottern var knappt ett år introducerat pottan. Hon älskar att låta leksakerna gå på pottan, se lillasyster sitta på pottan, sitta på pottan och läsa pottbok, sitta på toan och torka sig. Hon har fått följa med när vi går på toa och vi har berättat hur vi gör. Vi har i perioder satt henne på pottan på regelbundna tider utan resultat. i perioder har vi försökt ta nästa steg och låta henne gå utan blöja. Problemet är att hon är en känslig liten person som inte gillar när det blåser, kläder sitter fel, hon blir oplanerat kladdig osv. Generellt är hon försiktig av sig och behöver mycket tid för att känna sig bekväm med nya saker, personer, miljöer. När hon kissat utan blöja blir hon väldigt ledsen, vilket leder till att hon håller sig väldigt länge och kissar först när hon kissar på sig. Hon vill absolut inte sitta kvar på pottan eller toan när det trycker på. Att vi försökt avdramatisera det hela från början genom att bara konstatera att det kommit kiss och att det känns skönt i magen har haft marginell effekt. Utan blöja på konstant är hon väldigt orolig inför att kissa, efteråt konstaterar hon lite osäkert att det kommit kiss, men har inte samma panik längre. Vi har nu provat att erbjuda blöja när hon behöver kissa, men även då håller hon sig. Vi har pausat träningen och tagit upp den igen i perioder i långt över ett halvår, men upplever inte att det blir bättre, utan snarare att hon håller sig mer ju mer medveten hon blir. 


    Någon annan som haft samma problem? Blev det bättre/sämre med tiden eller behövde ni bara jobba er igenom det? Hur gjorde ni?

  • Svar på tråden Potträna ”känsligt” barn
  • Jemp

    Då hade jag avbrutit och väntat på hennes egna initiativ. Låter som att det skapar mer problem än det ger. 


    Har inte egen erfarenhet av just detta, däremot problem med lite äldre barn efter de först blivit torra dagtid.

  • FruVindstorp
    Jemp skrev 2024-01-04 10:21:45 följande:

    Då hade jag avbrutit och väntat på hennes egna initiativ. Låter som att det skapar mer problem än det ger. 


    Har inte egen erfarenhet av just detta, däremot problem med lite äldre barn efter de först blivit torra dagtid.


    Tack för input! Det är väl lite det vi funderar på, men är väl lite rädda att det skulle vara att göra oss alla en otjänst om det bara blir svårare med tiden. Å andra sidan kanske det släpper naturligt när lillasyster börjar potträna ordentligt. 


    Det här med potträning verkar kunna krångla på hur många sätt som helst! Hoppas det löst sig för er

  • BuoBä

    Vi försökte potträna sommaren när vårt barn var knappt 2,5 år. Hon gillade inte alls att vara utan byxor, så efter att ha försökt med det i nån vecka fick vi backa på det och ha både trosor och byxor. Hon visade sig också ha världens partyblåsa och kissade typ 2 gånger om dagen (sån är hon fortfarande och nu är hon i lågstadieålder). Missar man den ena gången då så är det långt till nästa övningstillfälle...

    Hur som helst så fick vi till det efter 3-4 veckor. Då pep hon själv iväg till pottan när det behövdes. Sen var semestern slut och hon skulle till förskolan igen. Där fungerade det inte alls. De gjorde sitt bästa och vi tog tom dit en egen potta, men hon vägrade och kissade på sig nästan varje dag. Så vi fick sätta på blöjan igen. Vi försökte att hon kunde gå utan hemma men det blev bara bråk så vi la ner det också. Det var ganska frustrerande eftersom vi visste att hon kunde, men det fick vi svälja. 

    När hon var närmare tre så hade vi ett par veckors ledighet över jul och då tog vi tag i det igen. Då blev hon torr nästan från en dag till en annan. Sen var det någon enstaka olycka på förskolan de första dagarna men efter det var hon helt torr dagtid. 

    Hon är ett barn som måste fundera på saker, hur det fungerar, vart man ska gå, hur andra gör etc etc, så tydligen behövde hon den tiden för att processa det.

    Ert barn är fortfarande ganska litet, så min rekommendation är att sätta på blöjan igen och avvakta några månader. Går barnet med på det kan ni rutinpotta i samband med måltid eller blöjbyte eller när det passar er. 
    Egentligen är det positivt att ert barn klarar att hålla sig (även om det såklart inte är bra när det blir allt för länge). En av orsakerna till att det inte är bra att barn har blöja för länge (men nu pratar vi 4-årsåldern) är att de då går och småskvätter och aldrig tränar på att hålla sig. Det kan ge problem senare.

  • Agda90

    Varför stressa fram något som kommer naturligt för barn?
    Nu känner hon oro istället och tyvärr är det något som ni har skapat som har valt att potträna. 

    Jag har två barn och har ALDRIG pottränat dem. Det har stått en potta i badrummet och har barnen velat använda den så har de kunnat göra det - på eget initiativ. Dottern var 2,5 när hon en morgon sa "nu ska jag inte ha blöja mer". Vi skickade med extra kläder för eventuella olyckor. 
    Sonen var nog i samma ålder om jag minns rätt när han bara la blöjan.

    Jag vet att det finns kulturer där man aktivt tränar barn väldigt intensivt att bli blöjfria väldigt tidigt. Barn blir blöjfria när de når en viss hormonell mognad. Varför stressa fram det?

  • FruVindstorp

    BuoBä
    Tusen tack för ditt svar! Det var precis något sådant jag var ute efter. Det låter som att det nog kan finnas en del likheter mellan våra. Kanske bara släpper det för vår dam en dag också. Skönt att det löste sig för er och bra jobbat av er allihop. Lutar åt att vi återigen bara låter det gå en tid innan vi provar igen. Fint att bli påmind om att det finns fördelar med att kunna hålla sig också!

    Agda90
    Tack för ditt svar. Självklart ville vi inte stressa henne, men nu blev det ju tyvärr så ändå. 


    Vi har vid några tillfällen det senaste knappa året märkt att intresset för pottan är extra stort, att hon signalerar när det är nödigt, att hon håller sig torr länge och liknande som fått oss att tro att hon kanske är redo. Då har vi tänkt att nästa steg blir att låta henne gå utan blöja, men då har det låst sig och vi har backat och provat igen nästa gång intresset har verkat stiga. Det låter kanske som att vi verkligen gått in för potträning, men mellan gångerna har vi bara lekt med pottan på hennes initiativ och försökt göra det naturligt att exempelvis vi föräldrar går på toa. Vi vet ju att hon behöver tid och har tänkt att det är bra att introducera henne i god tid och på hennes villkor. Sen har vi som sagt provat utan blöja i perioder när vi trott att hon varit redo. Du har säkert rätt i att även steget att vara utan blöjan kan komma mer naturligt med tiden, skönt att höra att det gjorde det för dina barn iaf! Vi backar igen och ser om hon kommer ännu lite längre för egen maskin med tiden. Kanske går det supersmidigt av sig själv helt plötsligt då jag misstänker att hon kommer vägra ?kissa ner sig? när blöjan väl åker av, oavsett hur många gånger vi slätar över det 

  • annieh897

    Avvakta lite, är mitt råd. Har också ett känsligt barn. Alla övergångar, från blöja till potta, potta till toa, torka sig själv, att sluta med napp, sova i egen säng - allt har tagit väldigt lång tid och krävt mycket tålamod. Nu är hon sju och fungerar likadant, alla förändringar tar tid.

    Vi började potträna sommaren hon fyllde två år. Hon blev orolig, ledsen, skrek i panik om hon råkade kissa på sig och blev mer eller mindre rädd för pottan. Vi backade och återgick till att ha pottan som en rolig stol man kan sitta på (med blöjan på). Försökte vänja henne att vara utan blöja korta stunder, tex efter dusch (i början blev hon jättestressad om blöjan inte kom på direkt men sen fungerade det längre och längre stunder). 

    Sommaren därpå testade vi igen att potträna på riktigt och det var enorm skillnad. Då var hon redo. Det tog ytterligare ett år innan hon var redo att bajsa på pottan (hämtade blöja själv när det var bajsdags). Och sen ytterligare ett år innan hon vågade byta pottan mot toan. Tålamodskrävande men försökte vi pressa för hårt blev det bakslag direkt. 

  • rosesarewhite

    Mitt äldsta barn funkade det inte alls för förrän vid 3 års ålder, men då å andra sidan funkade allt på en gång i stället, gick från blöja till blöjfri på bara några dagar.

    Om det inte funkar nu så funkar det inte, bättre att låta henne ha blöja utan press ett tag till, annars blir det nog bara svårare för henne. Det kommer en dag när hon är redo, hon är inte där än.

  • FruVindstorp
    annieh897 skrev 2024-01-07 14:51:14 följande:

    Avvakta lite, är mitt råd. Har också ett känsligt barn. Alla övergångar, från blöja till potta, potta till toa, torka sig själv, att sluta med napp, sova i egen säng - allt har tagit väldigt lång tid och krävt mycket tålamod. Nu är hon sju och fungerar likadant, alla förändringar tar tid.

    Vi började potträna sommaren hon fyllde två år. Hon blev orolig, ledsen, skrek i panik om hon råkade kissa på sig och blev mer eller mindre rädd för pottan. Vi backade och återgick till att ha pottan som en rolig stol man kan sitta på (med blöjan på). Försökte vänja henne att vara utan blöja korta stunder, tex efter dusch (i början blev hon jättestressad om blöjan inte kom på direkt men sen fungerade det längre och längre stunder). 

    Sommaren därpå testade vi igen att potträna på riktigt och det var enorm skillnad. Då var hon redo. Det tog ytterligare ett år innan hon var redo att bajsa på pottan (hämtade blöja själv när det var bajsdags). Och sen ytterligare ett år innan hon vågade byta pottan mot toan. Tålamodskrävande men försökte vi pressa för hårt blev det bakslag direkt. 


    Tack så mycket för ditt svar! Det låter som att våra flickor är ganska lika. Jätteskönt att höra att det faktiskt tog sig och gick bättre med tiden och att paniken lade sig. Det var precis något sådant jag hoppades få höra! Då kanske hon känner sig mer bekväm bara hon blir äldre. Min farhåga var att det skulle vara samma historia och lika jobbigt även senare (vi har ju testat och backat pga liknande resultat tidigare), men det verkar ju på flera av er som att det inte alls behöver vara så.

    Vi fortsätter leka med pottan helt enkelt och testar utan blöja igen lite senare.
  • FruVindstorp
    rosesarewhite skrev 2024-01-07 15:36:23 följande:

    Mitt äldsta barn funkade det inte alls för förrän vid 3 års ålder, men då å andra sidan funkade allt på en gång i stället, gick från blöja till blöjfri på bara några dagar.

    Om det inte funkar nu så funkar det inte, bättre att låta henne ha blöja utan press ett tag till, annars blir det nog bara svårare för henne. Det kommer en dag när hon är redo, hon är inte där än.


    Tack för ditt svar! Det verkar ju helt klart som att det finns en aspekt av att vara redo och inte bara att det kan vara svårt med något nytt. Vi backar igen och provar på nytt vid ett senare tillfälle.
Svar på tråden Potträna ”känsligt” barn