• Littlemisssunshinee

    Barnlängtan och provanställning

    Hej 😊
    Jag börjar provanställning 8/1-24 efter flera månaders jobbsök efter examen i juni -23. Vi vill ha barn och jag har som mål att vara fastanställd innan graviditet. Men barnlängtan är stor! Kan man bli gravid under provanställning? Och hur mycket föräldradagar går man miste om, om man inte är fast anställd? Har försökt läsa på om den där 240-dagars regeln eller vad det heter men har noll koll, aldrig varit i denna sits innan? någon som har bättre koll som kan förklara för mig? 🙈

    Min sambo har fast jobb, vi har stabilt boende och mitt jobb är det enda som liksom är ?kvar? innan jag känner att jag vill skaffa barn.

  • Svar på tråden Barnlängtan och provanställning
  • Anonym (A)

    En provanställning får väl vara max sex månader och har ni inte börjat försöka ännu så är ju oddsen höga för att du kommer ha en fast tjänst innan det blir aktuellt med föräldraledighet, förutsatt att du inte gör något galet på jobbet såklart.😊

  • Anonym (K)

    240-dagars regeln betyder att din föräldrapenning kommer baseras på din SGI. Vilket gör att den blir högre än om du inte jobbat alls (eller mindre än 240 dagar/8 månader innan förlossningen). För att få f-penning baserad på SGI kan du teoretiskt bli gravid dag 1 in på provanställningen och ändå hinna jobba 8 månader innan barnet kommer. Om allt går som det ska med graviditeten och att du har jobbet kvar. Din anställningsform, prov- eller fast, spelar ingen roll för de 240 dagarna.
    Annars kan man alltid go-with-the-flow och låta saker och ting hända. Det är inte säkert du blir gravid de första månaderna. Men om ett fast jobb är viktigt i planen så ordna det innan du berättar om ev. graviditet. Lycka till med vad du än väljer.

  • Anonym (Abc)

    Kvinnofälla.

    Det är inte långt bort. Varför Inte vänta och vara säker på att ha ett jobb när du ska börja jobba igen efter föräldraledigheten?

    Det är en retorisk fråga så svara inte. Fundera på det. 

  • Littlemisssunshinee
    Anonym (K) skrev 2024-01-03 21:36:48 följande:

    240-dagars regeln betyder att din föräldrapenning kommer baseras på din SGI. Vilket gör att den blir högre än om du inte jobbat alls (eller mindre än 240 dagar/8 månader innan förlossningen). För att få f-penning baserad på SGI kan du teoretiskt bli gravid dag 1 in på provanställningen och ändå hinna jobba 8 månader innan barnet kommer. Om allt går som det ska med graviditeten och att du har jobbet kvar. Din anställningsform, prov- eller fast, spelar ingen roll för de 240 dagarna.
    Annars kan man alltid go-with-the-flow och låta saker och ting hända. Det är inte säkert du blir gravid de första månaderna. Men om ett fast jobb är viktigt i planen så ordna det innan du berättar om ev. graviditet. Lycka till med vad du än väljer.


    Tack snälla för utförligt svar! 😄
  • Littlemisssunshinee
    Anonym (Abc) skrev 2024-01-03 22:09:00 följande:

    Kvinnofälla.

    Det är inte långt bort. Varför Inte vänta och vara säker på att ha ett jobb när du ska börja jobba igen efter föräldraledigheten?

    Det är en retorisk fråga så svara inte. Fundera på det. 


    Jo men precis, det är ju exakt vad det är 🤷🏼?♀️
  • Anonym (Nn)

    Det går lite dåligt för mitt jobb och snart kommer de börja säga upp några av de som är provanställda och det kommer bli de som presterat sämst. Skulle man bara gravid och illamående osv så kan man inte prestera sitt bästa och då finns det stor chans att man inte får vara kvar?  Men beror väll också på vilket yrke det är du har. 

    Ofta får du veta innan det gått just 6 månader så kan du chilla 4-5 månader med att kasta pillerna kanske det faktiskt är värt att göra det. 

  • Littlemisssunshinee
    Anonym (Nn) skrev 2024-01-03 22:50:53 följande:

    Det går lite dåligt för mitt jobb och snart kommer de börja säga upp några av de som är provanställda och det kommer bli de som presterat sämst. Skulle man bara gravid och illamående osv så kan man inte prestera sitt bästa och då finns det stor chans att man inte får vara kvar?  Men beror väll också på vilket yrke det är du har. 

    Ofta får du veta innan det gått just 6 månader så kan du chilla 4-5 månader med att kasta pillerna kanske det faktiskt är värt att göra det. 


    Typ så tänker jag också! Tänk så mår jag jättedåligt under min graviditet och måste sjukskrivas. Säkrast då att ha fast anställning tänker jag 🙈 men graviditet är aldrig någon grund för uppsägning tänker jag, oavsett yrke!

    jag tänker vänta ett par månader i alla fall innan vi börjar försöka, men sen vet man ju aldrig hur snabbt det går heller, om det ens går 🥹
  • Anonym (E)
    Littlemisssunshinee skrev 2024-01-03 23:00:23 följande:
    Typ så tänker jag också! Tänk så mår jag jättedåligt under min graviditet och måste sjukskrivas. Säkrast då att ha fast anställning tänker jag 🙈 men graviditet är aldrig någon grund för uppsägning tänker jag, oavsett yrke!

    jag tänker vänta ett par månader i alla fall innan vi börjar försöka, men sen vet man ju aldrig hur snabbt det går heller, om det ens går 🥹
    De får inte säga upp dig pågrund av graviditet, men är du provanställd kan de bara uppge en annan anledning för att ?täcka? att det är pga. Graviditeten. Vet de däremot att du är gravid och säger upp dig av en annan anledning, så kan du även då gå via facket - är osäker, men tror det kan bli en utredning då gällande felaktig uppsägning?

    Lycka till!
  • Anonym (Nn)
    Littlemisssunshinee skrev 2024-01-03 23:00:23 följande:
    Typ så tänker jag också! Tänk så mår jag jättedåligt under min graviditet och måste sjukskrivas. Säkrast då att ha fast anställning tänker jag 🙈 men graviditet är aldrig någon grund för uppsägning tänker jag, oavsett yrke!

    jag tänker vänta ett par månader i alla fall innan vi börjar försöka, men sen vet man ju aldrig hur snabbt det går heller, om det ens går 🥹

    Graviditet får inte vara grunden till uppsägning nej men om du är gravid direkt och inte hinner visa vad du går för så har du inte en jättebra position om de behöver säga upp folk pga ekonomin osv, dvs som situationen är på mitt jobb. 

    Det låter klokt att avvakta ett tag och komma in i jobbet, lycka till med det och jag håller tummarna för att du blir gravid smärtfritt :) 

  • Less is more

    Förstår - men under en provanställning kan en arbetsgivare säga upp dig hur lätt som helst. Arbetsgivaren behöver inte motivera uppsägningen.

  • Agda90
    Anonym (Nn) skrev 2024-01-03 22:50:53 följande:

    Det går lite dåligt för mitt jobb och snart kommer de börja säga upp några av de som är provanställda och det kommer bli de som presterat sämst. Skulle man bara gravid och illamående osv så kan man inte prestera sitt bästa och då finns det stor chans att man inte får vara kvar?  Men beror väll också på vilket yrke det är du har. 

    Ofta får du veta innan det gått just 6 månader så kan du chilla 4-5 månader med att kasta pillerna kanske det faktiskt är värt att göra det. 


    Hade jag varit gravid och mått pytt och blivit uppsagt pga det hade jag vänt mig till facket! Man får inte säga upp någon pga graviditet, det är diskriminering. 
  • Agda90
    Less is more skrev 2024-01-05 09:08:33 följande:

    Förstår - men under en provanställning kan en arbetsgivare säga upp dig hur lätt som helst. Arbetsgivaren behöver inte motivera uppsägningen.


    Sant, men det finns arbetsgivare som säger sanningen till den anställde och då kan det bli andra bullar. 

    Det har även förekommit att provanställda (gravida kvinnor alltså) har blivit uppsagda och så har det dykt upp nyanställda med sämre kvalifikationer efter att den gravida har fått gå. Sånt kan facket också jobba med och har gjort. 
  • Less is more
    Agda90 skrev 2024-01-05 09:29:19 följande:
    Sant, men det finns arbetsgivare som säger sanningen till den anställde och då kan det bli andra bullar. 

    Det har även förekommit att provanställda (gravida kvinnor alltså) har blivit uppsagda och så har det dykt upp nyanställda med sämre kvalifikationer efter att den gravida har fått gå. Sånt kan facket också jobba med och har gjort. 
    Detvär skillnad på en vanlig uppsägning och att man får gå under en provanställning. Det är klart att facket kan titta på vad som hänt, men de kommer inte få rätt. Det finns nämligen inget krav på giltiga skäl när arbetsgivaren avbryter en provanställning.
  • Agda90
    Less is more skrev 2024-01-05 10:55:40 följande:
    Detvär skillnad på en vanlig uppsägning och att man får gå under en provanställning. Det är klart att facket kan titta på vad som hänt, men de kommer inte få rätt. Det finns nämligen inget krav på giltiga skäl när arbetsgivaren avbryter en provanställning.
    Det stämmer inte. Om man blir uppsagd pga graviditet under en provanställning är det könsdiskriminering. Om arbetsgivaren bara väljer att avsluta anställningen utan att motivera varför så är det fritt fram. 

    Och det är även det jag menar med att om en efterträdare dyker upp med sämre kvalifikationer än den gravida så kan facket rota i om inte uppsägningen gjordes pga könsdiskriminering. 
  • Agda90
    Anonym (Ui) skrev 2024-01-05 12:30:15 följande:

    Han kan ju vara föräldraledig också...


    Ja, när bebisen är äldre. Men första tiden brukar mamman vara hemma. Bland annat behöver kroppen läka efter förlossningen. Sen är det mycket annat som ska komma på plats...
Svar på tråden Barnlängtan och provanställning