• Ceialar

    Vad kan MR av spädbarn hitta?

    Hej, 

    Vi sitter för tillfället inne på neo med en flicka som föddes 2 månader tidigt. Vid ultraljud av hjärnan hittade läkaren något som han var osäker på som de vill undersöka vidare med MR och ytterligare kompetens. 

    Är såklart orolig för vad detta kan innebära och tänkte höra vad andra har haft för erfarenhet av MR på sina spädbarn. Detta för att förbereda mig lite på vad som skulle kunna komma. Om de hittade något, vad hittade de då för något? Och hur har det gått för er? Hur mår ert barn idag? 

  • Svar på tråden Vad kan MR av spädbarn hitta?
  • Annizpanniz87

    Hej! 


    Vår dotter föddes fullgången för 4 år sedan, krampade på bb och hamnade sen på neo pga fortsatta kramper. 


    De hittade inga blödningar när de kollade först (tror det var ultraljud de kollade med då) men efter några dagar gjordes en MR som visade små förändringar i hjärnan. 


    Förändringar verkar vara ungefär samma som små olika sektioner av syrebrist. Den läkaren som var vår kontakt sa att detta i framtiden kan innebära att hon antingen blir helt opåverkad eller att hon kan få en liten cp-skada (Detta var en kvalificerad gissning utifrån de områden av hjärnan där förändringarna fanns). 


    Jag blev såklart extremt orolig över detta och hela barnets första månader var ett stort töcken av oro.

    Sen när hon växte och började utveckla sin motorik så visade det sig att hennes utveckling var helt normal. 


    Under hela vår tid i sjukvården kring vårt barn har vi fått höra att MR kan se hur det ser ut i hjärnan, men det säger inte nödvändigtvis så mycket om hur det kommer bli. Barns hjärnor är otroligt anpassningsbara och har en fantastisk förmåga att läka sig själva. 


    och OM det ev skulle bli något så är tidiga insatser jättebra för barn, det kan tom göra att de kan träna bort en skada eller en lätt avvikelse. 


    Vår 4-åring är precis som alla andra och har en normal utveckling, inga men alls av den lilla hjärnskadan hon har. 


    hoppas detta kan bidra med lugnande besked, det hade jag behövt när vårt barn föddes <3 

Svar på tråden Vad kan MR av spädbarn hitta?