• Anonym (Anonym & kränkt)

    Oskyldigt anklagad av butik

    Får en livsmedelsbutik anklaga en person för snatteri 
    På grunder utav vad en annan kund har sett.?

    Och när jag ville veta vem; "då hörde det inte dit" enl butikspersonalen.
    Dem sa däremot att det var ett tillförlitligt vittne.

    Jag känner mig oerhört kränkt

    Tilläggas kan att tack & lov så legitimerade jag inte mig i butiken.

    Men butiksbiträdet sa att det kommer bli rapport på det här.
    (Men h*n kan väl inte rapportera något när hon inte vet min identitet?).

    Det var absolut sista gången jag handlade i den butiken.

  • Svar på tråden Oskyldigt anklagad av butik
  • Anonym (Anonym & kränkt)

    Kan säga att jag kommer fullständigt Bojkotta
    Butiken ifråga i fortsättningen 

    När dem kan hålla på så; på så pass lösa grunder.

    Egentligen skulle jag vilja varna andra för butiken

    (Jag vet inte får man göra så??)

    Eller kan jag bli anklagad för ngt typ av brott om jag varnar andra för butiken??

  • Anonym (Anonym & kränkt)

    Det är inte sant, är bara orolig att det ska bli en massa snack

    Då jag bor i ett litet samhälle 
    Där typ alla känner alla

  • Anonym (Klopp)

    Nej de får inte beslagta dina varor. De som anklagar dig måste bevisa sin anklagelse. Om de anser sig kunna göra det (dvs själva sett snattandet) så ska de ringa polisen. Men de får inte ta dina saker, inte heller får de gå igenom dina medhavda väskor utan ditt godkännande. Det måste de ringa polisen för. 


    Att varna andra i tex Facebook-grupper är väl inte att rekommendera men om de tagit dina saker kan du anmäla dem till polisen. Men om du faktiskt har snattat så gör du nog bäst i att bara le och vara glad att det inte blev värre påföljd. Samarbete är alltid bäst men bevisbördan ligger hos dem, inte den som blir anklagad. 

  • Anonym (Anonym & kränkt)

    I fortsättningen kommer jag alltid ha med mig kvitto
    Om jag har varor i min flergångskasse

    Men jag kommer helt att Bojkotta företaget i fråga
    (Ska ta bort mitt medlemskap på företaget ifråga; så fort det blir vardag)

  • Anonym (Disa)
    Anonym (Anonym & kränkt) skrev 2024-01-01 16:13:23 följande:

    I fortsättningen kommer jag alltid ha med mig kvitto
    Om jag har varor i min flergångskasse

    Men jag kommer helt att Bojkotta företaget i fråga
    (Ska ta bort mitt medlemskap på företaget ifråga; så fort det blir vardag)


    Det är ju ändå en rätt grundläggande grej, kan jag tycka att inte ta med typ matvaror i en annan matbutik utan att ha kvitto med, tom mina barn vet det. 


    Varför kunde du inte bara gå till den andra butiken och be om kvittot? Du gör det onödigt komplicerat för dig. 


    Jag hade också tyckt att det hade känt hemskt att bli anklagad för snatteri och inte velat gå tillbaka igen. Men du har ju ett sätt att rentvå dig, så varför gör du inte det? 

  • Tink

    Utan att ha mer information än vad trådstartaren gett, så låter det hela väldigt besynnerligt. Det borde knappast finnas några butiksägare i Sverige som inte känner till vad de får och inte får göra. Till och med varenda sommarjobbande kassörska får normalt en genomgång under sin onboarding om vilka rättigheter man har att vidta åtgärder vid misstanke om stöld eller snatteri.

    Nej, butikspersonal har inte rätt att hålla kvar någon utan dennes vilja, såvida man inte själv har bevittnat stölden, dvs noterat att kunden stoppat på sig varor och sedan försökt att passera sista betalningsmöjligheten utan att betala. Aktiverad larmbåge ensamt ger exempelvis inte anledning till envarsgripande. Inte heller har personalen rätt att kroppsvisitera någon, dvs kolla i ens väska eller fickor - det får endast tillkallad polis göra.

    Och personalen får definitivt inte beslagta egendom som någon har med sig in i butiken, med eller utan kvitto. Det sistnämnda vore faktiskt helt befängt - då skulle man behöva ha med sig ett block med kvitton på sina kläder, skor, smycken och accessoarer vart man än går.

    Exakt vad som är sant i denna tråd och inte, vet endast trådstartaren själv, så därför är det meningslöst att ge råd om vad han eller hon ska göra.

  • Anonym (A)
    Anonym (Anonym & kränkt) skrev 2024-01-01 16:07:23 följande:

    Det är inte sant, är bara orolig att det ska bli en massa snack

    Då jag bor i ett litet samhälle 
    Där typ alla känner alla


    Klart det blir snack. Speciellt om du inte vill samarbeta, Du fick ett förslag på hur du kan rentvå dig, men struntade i det. 
  • Anonym (XXX)

    Du menar att du hade tredubbel otur: först råkade du ha med dig varor från en annan butik in, och hade glömt begära kvitto i den butiken, och just vid detta olyckliga tillfälle var det en annan kund som ljög om att han eller hon hade sett dig stoppa på dig varor? Det låter inte särskilt sannolikt. 

    Det var rätt av dem att inte berätta vem som hade angett dig. Personalen kan ju inte veta hur du reagerar, du kanske skulle ha misshandlat personen, eller skickat några gorillor att göra det. Om man ska våga berätta sådant, måste man veta att man får vara anonym. 

  • Anonym (XXX)

    Tillägg till ovanstående: fast om du verkligen är oskyldig, så förstår jag dig TS. Man kan bli oerhört kränkt och chockad när man blir beskylld för någonting - även om det bara handlar om något bagatellartat.

    Jag tog lite presentpapper och en liten bit snöre från presentinslagningsbordet på mitt Hemköp där jag varit stamkund i många år, för några år sedan, och blev ifrågasatt av en kassör. Jag hade alltså handlat, och tog detta när jag gick ut, för jag tänkte slå in en liten Noisette-ask hemma i lugn och ro, i stället för att stå och göra det där. Han gick på mig ungefär som att jag skulle ha stulit kronjuvelerna, och flera kunder stannade upp och stirrade, bland annat en person som jag kände, en granne. De trodde säkert att jag hade blivit påkommen med att snatta varor inne i butiken, det var jättegenant.

    Jag gick inte dit på ett och ett halvt år, förrän den killen som gick på mig hade slutat (jag kunde se kassörskorna och kassörerna genom glasväggen när jag gick förbi där i andra ärenden), trots att det är den enda butiken här. Det blev merkostnader och merarbete för mig att ta bussen till en COOP-butik i ett och halvt år, men det var värt det ändå. 

  • Anonym (4)

    Men jag förstår inte, du bor på en liten ord där folk "snackar"...

    Men du vill inte gå tillbaks till föregående affär och be om kvitto FÖR ATT BEVISA DIN OSKULD utan du väljer att inte bevisa oskulden...

    Vad tror du det snackas mest om:

    1. "Linda" kom tillbaks och bad om ett kvitto...

    2. "Linda" snattade på coop förra veckan....

  • Anonym (Alicia)

    Alltså, om någon affär skulle säga att jag hade snattat hade jag bara föreslagit att vi går och kollar på övervakningskamerorna och de får peka ut när jag snattade. Kan det inte det får de ju såklart acceptera att jag faktiskt INTE har snattat något. 


    Är det en kedja är det ju bara att höra av sig till deras kundtjänst och berätta hur de fick dig att må. Du lär få minst en ursäkt därifrån.

  • Anonym (Allan)
    Anonym (Anonym & kränkt) skrev 2023-12-31 17:09:31 följande:

    Men butiksbiträdet sa att det kommer bli rapport på det här.


    Vad spelar det för roll om du är oskyldig?
Svar på tråden Oskyldigt anklagad av butik