• PappanSixten

    Klarar inte av två barn!

    Måste få utlopp för mina känslor någonstans och hoppas att det förhoppningsvis blir bättre efter jag får skriva ner lite här.

    Jag har en liten på snart 10 veckor som har vänt upp och ner på ALLT! Ledsen och otröstlig får mycket focus från mamman och mig, nätter som äter oss levande nästan.
    (Vi delar så gott det går när det blir för mycket, men jag är inte på ett bra ställe mentalt och kämpar med panikångest och panikattacker. När dom är som värst så  har jag haft tankar om att avsluta mitt liv för att bara komma undan och fly allt. Kommer självklart inte att göra något sånt för det skulle krossa familjen)
    Den äldre är snart 6 och jag ser hur jobbigt hen tycker att det är, även fast hen säger att allt är ok. Både jag och mamman försöker förklara att lillen behöver mer av oss för att hen har det tufft.

    Läser överallt att det bara är en liten stund dom är såhär små och att det blir bättre sen.

    Men jag är här och nu, det är inte bra nu! Jag vill inte må såhär! Jag vill inte hata mitt barn!

    Någon annan som kämpar och vill dela?

  • Svar på tråden Klarar inte av två barn!
  • cosinus

    Jag har fyra barn, tre av dem har sovit dåligt och varit rätt missnöjda. Två sov helt obeskrivligt uselt.

    Det kan ju vara något fysiskt, typ allergi eller reflux men oavsett så måste man hitta strategier för att orka.

    Se tiii att inte sova ihop, en bebis får inte hålla två föräldrar vakna samtidigt. Gå i skift eller dela upp det på annat sätt som passar er. Vi valde att jag tog bebisen själv nattetid för att jag ändå ammade men att pappan fick ta mer de dagar han var hemma samt ett större lass med de äldre barnen. 


    använd öronproppar om ljudet stör. Jag hade bebisarna mycket i sjal/sele och ibland kan man bara inte göra mer. Öronproppar hjälper en att behålla förståndet. 

    sover bebisen i vagn så ta med denne och det äldre syskonet ut ibland så en av er får vila själv hemma men se även till att få egentid med det äldre syskonet. Kan vara så enkelt som att denne får önska och bestämma en middag och följa med och handla och laga mat (som man ju ändå måste göra)

    och det går över, nu har jag fyra tonåringar och det känns väldigt avlägset men jag vet hur brutalt värdelöst det är med bebisar som inte sover. Man förstår varför brist på sömn används som tortyr. 

  • Anonym (Missen)

    Kan ni ta hjälp av familjen? Tex att någon familjemedlem kommer och tar ut lillen i vagnen ett par timmar så att ni får sova.

    En förälder och er 6-åring kan ju sova borta någon natt när det behövs. Om mamman ammar blir det ju svårt för henne men om du och äldsta barnet tex sover hos dina föräldrar en natt, så kan du vara den som tar hand om bebisen nästa natt.

    Kolla också upp magen på den lille om han har ont. Finns ju tex droppar som kan minska gaser och ont från tarmen.

  • Jemp

    Jobbar du? Skulle det hjälpa med föräldraledighet eller sjukskrivning? 


    Du behöver också prata med BVC om ditt mående.

  • PappanSixten

    Tusen tack för alla svar. 

    Jag har pratat med BVC om mitt mående och fått prata med psykolog, men det ändras inte på en dag.
    Det är en kamp som jag kämpar med, vissa dagar är bra andra mindre bra.

    Har en bra dialog med min chef som har gett mig FL till slutet av Februari.

  • Anonym (Kämp)

    Det är jättetufft! Vi har en 4-mån och en tvååring och tiden man vilar nu är LITEN. Dock har det blivit bättre sen där ni är med den minsta - bebis sover bättre och bättre och det kommer längre ögonblick av återhämtning.

    Vi delade upp oss direkt på nätter så jag som ammar sover med bebis och pappan med det större barnet. Då har båda fått sova. Vi går också isäng med barnen så jag som lägger mig med bebis går ju isäng 18-19 om kvällarna.

    Det är inte alltid kul eller socialt och tiden med min partner är ju minimal men vi resonerar att det är en begeänsad tid, även om den känns evig just nu.

  • Anonym (Kämp)

    Jo - min man ger också storasyskonet mkt lektid när jag går isäng, så det får känna sig i fokus. Har också en aktivitet i veckan de åker på så storasyskonet känner att det får föräldrafokus. Plus mkt kramar och så såklart eftersom det ju ser att bebisen blir buren mkt.

  • Anonym (Det blir battre)

    Jattetufft, jag vet, men kampa vidare. Det blir battre med tiden, tro mig. Finns lite olika strategier ni kan prova.


     


    Jag hade en gnallspik som ylade sa fort han blev nerlagd (sang, vagn, babysitter, babygym osv.). Losningen blev att bära honom helt enkelt (sele, sjal eller bara uppe pa axeln).


     


    Ar han rentav hungrig? Ibland producerar man inte tillrackligt, utan barnet suger pa tomgang for att stimulera mjolkproduktionen, sa att den kommer upp i det som kravs, men just den amningen sa fick den ju inget (och man forstar inte sjalv att den inte fick i sig nat). Mjolken kan ju ocksa vara fattig om mamman ar slutkord och varken ater eller tar hand om sig sjalv. Ni kanske kan prova en flaska innan laggdags, for att forsakra er om att det inte ar hunger det ror sig om (och sen pumpa som sjutton for att fa igang storre mjolkproduktion).


     


    Forsakra er om att han inte har ont. Har han blivit ordentligt rapad? Ar magen i olag? Sitter kladerna for hart? Nagon etikett eller söm som skaver?


     


    Involvera er 6-aring. Lat henne underhalla honom en stund i taget och berom henne for det hon gor (laser saga, sjunger, visar upp gosedjur, gor miner?).


     


    Dela upp er sa att ni tar hand om vars ett barn. Pa sa satt far bada barnen egentid med foralder.


     


    Lat den aldsta fa bjuda hem en kompis. Da har hon nagon att leka med och ar inte beroende av er uppmarksamhet, utan har roligt under tiden ni kampar med bebisen. Och fordelen med lekdejter ar aven att hon troligtvis kommer att bli bjuden hem till de kompisar hon sjalv bjudit hem (om de klickar) och da frigors en foralder hemma (som da antingen kan vila, laga mat, hinna tvatta eller ta hand om bebisen, hur ni nu valjer att fordela det).


     


    Sen kan man ju ocksa be om hjalp fran nara och kara om det krisar. Nagon faster eller moster kanske ar villig att ta den aldsta till Leos Lekland (som ni givetvis betalar), ga en runda med bebisen i vagnen, laga ett par matlador till er eller bara passa barnen hemma hos er medan ni sjalva sover ett par timmar?

  • PappanSixten

    Verkligen tack för alla tipsen.
    Hade ett så hemskt anfall av panikångest igår att jag inte viste vart jag skulle ta vägen.

    Men min underbara sambo stöttar mig och bebis och hon tar det största lasset där. (Amning och allt)
    Kommer att testa mig runt och hitta en lösning, är "bara" en liten del av lillens liv. (Även om det känns som en evighet)

    Återigen, tack alla som tog sin tid att svara! ❤️?????

Svar på tråden Klarar inte av två barn!