• arbetslös ingenjör

    Förstår ej föräldrarpenning/SGI och försäkringskassan är ej hjälpsamma

    Hej,


    Jag har alltid trott att SGI ENDAST påverkar sjukskrivning och VAB. Men har nu läst på försäkringskassans hemsida och då verkar det som att SGI även påverkar föräldrarpenningen??

    Det gör ju att man ej kan vara hemma mer än 2 år utan att föräldrarpenningen påverkas. Har tidigare trott att det endast är VAB/sjukersättning som påverkas. 
    Har använt försäkringskassans kalkylator "räkna på föräldrapenning" och där får jag ut att om man har 35k i lön så kan man ta ut en föräldrarpenningdag per vecka i 38 månader och då få ut 3800 kr/månad.
    2 dagar i veckan i 22,5 månader och få ut 7700 kr/månad.
    3 dagar i veckan i 15 månader och få ut 11500 kr/månad

    Osv enligt tabellen https://www.forsakringskassan.se/privatperson/foralder/rakna-pa-foraldrapenning#/

    Men får inte ihop med med hur SGI fungerar? Om jag tar ut 1 dag i veckan i 38 månader så är ju min SGI inte lägre skyddad och jag bör således inte kunna få ut 7700 kr/månad?  
  • Svar på tråden Förstår ej föräldrarpenning/SGI och försäkringskassan är ej hjälpsamma
  • yny

    Under barnets första år är SGI automatiskt skyddad. Dvs du behöver inte ta ut en enda betald föräldradag under första året om du inte vill, och det påverkar inte din SGI. Efter barnet fyllt 1 år behöver du ta ut föräldrapenning minst 5 dagar/vecka eller jobba de dagar du inte har ut föräldrapenning, för att skydda din SGI. Det går ju tex jobba 50% och ta ut föräldradagar 50%. Så länge man är sysselsatt 100%

    Hoppas det var svar på din fråga! 

  • Jemp

    Sgi påverkar alla ersättningar som baseras på tidigare inkomst, alltså även föräldrapenningen. 


    Det stämmer att man inte kan göra som du skriver om du inte skyddar sgi på annat sätt (tex genom att jobba övriga 4dagar/vecka).

Svar på tråden Förstår ej föräldrarpenning/SGI och försäkringskassan är ej hjälpsamma