• Memorissa

    Hjälp till fungerande samarbete mellan skilda föräldrar?

    Var kan man vända sig när man behöver hjälp med samarbetet kring gemensamt barn? Föräldrarna är skilda men det rör sig inte om att ändra den fastlagda vårdnaden, utan snarare om att skapa regler för kontakten mellan föräldrarna.

    Föräldera A och B har sedan 2 år delad vårdnad om sitt 6 åriga barn som bor varannan vecka.
    Förälder B har ett mycket starkt kontrollbehov (och att trycka ner förälder A) och kontaktar regelbundet förälder A i tid och otid och berättar i en ändlös monolog hur denna ska uppfostra deras barn. Ironiniskt nog trots att barnet för närvarande utrycker att hen inte vill åka till förälder B på dennes veckor, utan det är en del gråt och oro.

    Förälder A har svårt att hävda sig då förälder B:s beteende förvärras när denne blir motsagd och kan spåra ur mot något som liknar stalkingbeteende.
    De hade alltså behövt en tredje part som hjälper till att sätta gränser mot förälder B. Ett visst form av tvång och konsekvenser borde vara till fördel då B inte kommer ställa upp på frivilliga samtal eftersom denne inte är problemet enligt sig själv. Ni känner typen...
    Förälder B har sina brister men inte till den grad att det är aktuellt att utreda vårdnaden utan har fina sidor också mot barnet.

  • Svar på tråden Hjälp till fungerande samarbete mellan skilda föräldrar?
  • Anonym (F)

    Fast så här är det då... Familjerätten, och INGEN annan heller, kommer att sätta gränser mot pappan. De kan hjälpa till att närvara vid medlande samtal. Gränserna måste mamman sätta helt själv. Det betyder t ex att avsluta samtal när pappan sätter igång med sina dumheter. Inga monologer, inget nedtryckande. "Eftersom du bara kommer med elakheter så kommer jag att lägga på luren nu. Jag sköter mitt föräldraskap som JAG anser är lämpligt. Adjö."

  • Mandel

    Det enda man kan göra är att själv lära sig att hantera den andre förälderns tokigheter.
    Man får söka enskilt samtalsstöd för sin egen skull och lära sig att hantera/härda ut tramset.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Drottningen1970

    Familjerätten för samarbetssamtal där man får hjälp att sätta barnens bästa i fokus. 


    Det finns även föräldragrupper som familjerätten tillhandahåller när det är mer illa ställt än vad samarbetssamtal kan hjälpa till med.

    Man kan även få enskilda samtal och juridisk rådgivning via familjerätten.

    Om samarbetet är så dåligt att barnen faktiskt far illa, barnen används som vapen, eller barnen utsätts för psykisk misshandel så kan man göra en orosanmälan 

Svar på tråden Hjälp till fungerande samarbete mellan skilda föräldrar?