• M0lly

    ÄL dag 15, menscykel 24 dgr?

    Tog cellprov och barnmorskan sa jag hade ÄL flytningar, och den va på G på dag 15. Fick mens idag så det kan ju inte alls stämma? Eller hur e det ens möjligt?

    Sista Mens 1/12
    Samt nu 24/12
    Har trott de ialf är 14 dgr efter äl som mensen kommer🙈

    Ngn vänlig själ som kan förklara min förvirring?
    Fått en kortare menscykel runt 23-24 dgr numera men annars brukar vara 28-29dgr.

  • Svar på tråden ÄL dag 15, menscykel 24 dgr?
  • cutepenguin

    Lutealfasen, dvs tiden mellan ÄL och mens, är olika för de flesta. men brukar normalt vara mellan 10-16 dagar. 🥰 Min mens kommer alltid 10-11 dagar efter ÄL.

  • Anonym (Äldre?)

    Hur gammal är du? Menscykeln kan ändras när man blir äldre. Det är rätt stor skillnad på 23-24 dagar och 28-29 dagar. 

    Lutealfasen brukar vara lika lång månad efter månad, vill du ha koll så tempa dig. 9 dagar är väldigt kort, 10-16 normalt.

  • M0lly

    Hej, tack för svar
    Jag fick endast som en stänk blödning? Kom vid ett tillfälle, sen avstannade de med brun flytning. Kan jag räkna de som mens? Är annars på dag 33 i menscykeln.
    Mitt enda oskyddade samlag va trots allt långt ifrån ÄL  på dag 11 känns osannolikt att de skulle vara graviditet. 

    Tempning, hur fungerar det och när ska man tempa sig isf? 

  • Anonym (Koo)
    M0lly skrev 2024-01-03 08:13:55 följande:

    Hej, tack för svar
    Jag fick endast som en stänk blödning? Kom vid ett tillfälle, sen avstannade de med brun flytning. Kan jag räkna de som mens? Är annars på dag 33 i menscykeln.
    Mitt enda oskyddade samlag va trots allt långt ifrån ÄL  på dag 11 känns osannolikt att de skulle vara graviditet. 

    Tempning, hur fungerar det och när ska man tempa sig isf? 


    Jsg hängde inte riktigt med i trådstarten med datumen, men man kan ju få en liten blödning sv själva cellprovet. En liten blödning kan också vara en nidationsblödning - alltså en blödning som uppstår när ett befruktat ägg fäster i livmodern. 
  • M0lly

    cellprovet togs dag 15 i menscykeln och stänk blödning dag 24, så själva blödningen kom 9 dagar efter cellprovet togs.
    Kom väldigt lite ljusrött vid ett tillfälle, sen liten brun flytning samma dag. Även dagen efter liten brun flytning, då efter jag använde en tampong. Inget mer därefter...
    Frågan är om de räknas som mens?

    Och skulle de bero på graviditet bör jag väl ha symtomer?
    Knepigt det här 🙈

  • Citronsmör
    M0lly skrev 2024-01-03 10:34:40 följande:

    cellprovet togs dag 15 i menscykeln och stänk blödning dag 24, så själva blödningen kom 9 dagar efter cellprovet togs.
    Kom väldigt lite ljusrött vid ett tillfälle, sen liten brun flytning samma dag. Även dagen efter liten brun flytning, då efter jag använde en tampong. Inget mer därefter...
    Frågan är om de räknas som mens?

    Och skulle de bero på graviditet bör jag väl ha symtomer?
    Knepigt det här 🙈


    Det låter som en mellanblödning, tycker jag. Jag har fått sådana tidigare, vanligtvis runt ägglossning. För säkerhets skull ska du kanske ta ett graviditetstest.

    En möjlighet är att du var på väg att ägglossa (därav äggviteflytningar), men att det avstannade av någon anledning. Det kan ske på grund av stress, sjukdom eller annat. Omkring nio dagar senare gjorde kroppen ett nytt försök och lyckades då ägglossa. Då fick du en mellanblödning. Nu är du i lutealfasen och kommer att få mens om ca 5 dagar. Om du vill kolla om detta är förklaringen, kan du ta ett blodprov för att kolla ditt progesteron. Det är lågt i follikulärfasen (innan ägglossning), men högt i lutealfasen (efter ägglossning). Man kan ta blodprov via t ex Werlabs eller Blodkollen.
Svar på tråden ÄL dag 15, menscykel 24 dgr?