• Anonym (Ledsen)

    Hjälp! Mitt i julkaos..vågar jag ta dagen efter piller efter utomkvedshavandeskap?

    Hej!

    Jag är en ung tjej som haft ett tidigare utomkvedshavandeskap. Jag hade sex 23/12 och han kom i mig fast jag inte ville det. Tyvärr såg jag sen att ÄL ska komma idag 24/12. Jag har haft ett utomkvedshavandeskap redan så har bara en äggledare som jag är extremt rädd att bli av med. Sist jag fick utomkvedshavandeskap så hade jag tagit dagen efterpiller och efteråt läste jag i bipacksedeln att det ökade risken för just det.

    Jag står nu rådlös o ledsen. Ska jag verkligen tvingas välja mellan eventuell abort eller riskera bli oförmögen att skaffa barn på naturligt vis? Så dumt jag vet..tacksam för alla råd. Jag vet inte hur jag ska få tag i vårdrådgivning idag på julafton. Ska dessutom köra bil till familjen 7h. 

    God Jul och tack på förhand! 

  • Svar på tråden Hjälp! Mitt i julkaos..vågar jag ta dagen efter piller efter utomkvedshavandeskap?
  • Anonym (Ledsen)
    Vad gör jag nu? Så himla ledsen och ångrar mig såklart jättemycket. 
  • Flora7000

    Du kan ringa 1177. Så vitt jag vet har de öppet dygnet runt, året runt för rådgivning.
    Om jag minns rätt är insättning av kopparspiral ett alternativ till dagenefter-piller som kan förhindra graviditet men ring 1177, de är mer insatta än jag som lekman. 


    Sen måste jag fråga, blev du utsatt för våldtäkt eller kom han ?bara? i dig mot din vilja? Oavsett är inget av det ditt fel! Försök anförtro dig till en vän eller familjemedlem så du har någon att prata med.

    Det här kommer ordna sig även om jag förstår att du har det tufft just nu. Kram.

  • Anonym (Ledsen)

    Tack Flora7000, vet inte hur man taggar här?

    Är det så att sätta in och ta ut spiral är så smärtsamt att det inte är långt ifrån smärtan av tidig abort eller missfall? Jag läste lite skräckhistorier.. Jag vet inte och sist jag ringde 1177 sa dom bara att dom inte har barnmorskor. Skulle så gärna vilja veta vilket av alla alternativ är minst farligt för min sista äggledare. O som jag förstår det är det ökad risk även utan dagen efterpiller.. Men också att de finns olika såna piller.

    Har så många funderingar just nu så mitt svar säkert är snurrigt att läsa.

    Tack för stödet, jag ska fundera på vem jag kan anförtro mig till!

Svar på tråden Hjälp! Mitt i julkaos..vågar jag ta dagen efter piller efter utomkvedshavandeskap?