• Mrskos

    Tom kyl... hjälp mig fylla den

    Okej... Jag behöver tips och hjälp.


    Jag jobbar mycket och vi får mat på jobbet. Jobbar jag dag så äter jag inget sen på kvällen mer än gröt eller flingor.
    Jobbar jag kväll så äter jag inget alls när jag kommit hem.
    Är ledig 1 dag och vecka därefter 2 dagar osv.
    Dem dagar jag är ledig så äter jag ute eller beställer hem. Lagar sällan mat, kanske 2-3 ggr i månaden.
    Men nu till själva grejen.
    Min kyl är tom. Har bara mjölk, fil och ketchup. Ibland ägg.
    Det ser så tomt och tråkigt ut. Skäms när vänner och familj kommer och öppnar kylen. Känner mig fattig när jag öppnar min kyl 
    Jag vill fylla min kyl med sånt som klarar stå länge i kylen! Så bomba med tips tack. Vill ha en välfylld kyl med sånt som håller länge. 
    Har fyllt den med ost, Havremjölk, dressingar, bostongurka, tomat på burk, bönor.
  • Svar på tråden Tom kyl... hjälp mig fylla den
  • klyban
    olof 45 skrev 2023-12-20 14:12:21 följande:

    Dryck? Några rader cola, några flaskor vitt vin? En snygg karaff med kranvatten i (vissa gillar att dricka kylskåpskallt.) Finns fina karaffer med 'våtdräkt' till som ger lite färg i kylskåpet, typ från Eva Solo eller Sagoform.

    Vi har två kylskåp, så de fyller lite olika funktion. I ena ställer vi saker som inte används så ofta och håller länge, i andra det som roteras igenom var och varannan dag.

    I kylskåp ett har vi just läskedrycker och vin, samt syltar, inlagd sill (håller för evigt), potatis (i en pappåse), foder till när man gör sås, dressing med lång hållbarhet, senaper, kryddpåsar (förvaras bäst kallt), choklad (vit och mörk bakchoklad mest), vaniljstång, lite annat smått och gott. som soltorkad tomat på burk, inlagd gurka, inlagda rödbetor. 

    Kika lite på hyllorna i affären och läs utgångsdatumen. Glasflaskor är trevligare än konserver. Go all in - eller kör på ett tema, typ gurka:smörgåsgurka, saltgurka, ghurkins (små mini-gurkor) och gurk-relish (bostan-gurka?). :) 


    Får nog säga MAX en flaska vitt vin, sen börjar det se tokigt ut.
    En sak om man ska bjuda på vitt vin eller bubbel, då kan man ju lassa in ett helt gäng och om man är många.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • olof 45
    klyban skrev 2023-12-20 14:21:56 följande:

    Får nog säga MAX en flaska vitt vin, sen börjar det se tokigt ut.
    En sak om man ska bjuda på vitt vin eller bubbel, då kan man ju lassa in ett helt gäng och om man är många.


    Vi har alltid två, av samma sort. Vi dricker bara när vi har sällskap, och gillar itne att behöva byta vin mitt i maten, om det skulle vara bra åtgång...

    Två vin och en skumpa kylskåpskallt måste väl vara ok?
  • Anonym (Marmelad)

    Ett par olika marmelader och ett par olika små förpackningar med juicekoncentrat. De håller länge och kan vara bra att ha om man tex ska bjuda på något.

  • Anonym (M)
    olof 45 skrev 2023-12-20 14:25:38 följande:
    Vi har alltid två, av samma sort. Vi dricker bara när vi har sällskap, och gillar itne att behöva byta vin mitt i maten, om det skulle vara bra åtgång...

    Två vin och en skumpa kylskåpskallt måste väl vara ok?
    Vem dricker kylskåpskallt vin? Skulle säga att serverar man det så kallt så spelar det ingen roll att ni byter vin, det förstör smaken. 
  • klyban
    olof 45 skrev 2023-12-20 14:25:38 följande:
    Vi har alltid två, av samma sort. Vi dricker bara när vi har sällskap, och gillar itne att behöva byta vin mitt i maten, om det skulle vara bra åtgång...

    Två vin och en skumpa kylskåpskallt måste väl vara ok?

    Du säger vi, det kan motivera, men om man är ensam så skulle jag säga det mer ser ut som man har lite för stor kärlek till alkohol.


    Personligen stoppar jag in vinet i kylen om när jag ska ha det istället och pga man behöver få viner kylskåpskalla.


    Men i TS fall och mest saker som håller länge och öst in en massa vin, så ser det tokigt ut.
    Samma med en massa läsk.


    Anonym (M) skrev 2023-12-20 14:39:38 följande:
    Vem dricker kylskåpskallt vin? Skulle säga att serverar man det så kallt så spelar det ingen roll att ni byter vin, det förstör smaken. 


    Det beror väl lite på tempen man har, och sen går det ta fram vinet en stund före.
    Och sen blir det snabbt mot rumstempererat i glaset, om man nu inte har bråttom få i sig vinet.
    Enda gången jag byter vin, är mellan rätter om så krävs.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • klyban
    Anonym (Marmelad) skrev 2023-12-20 14:35:11 följande:

    Ett par olika marmelader och ett par olika små förpackningar med juicekoncentrat. De håller länge och kan vara bra att ha om man tex ska bjuda på något.


    Mmm, 3-4 joskoncentrat kommer man undan med utan se galen ut Flört


    Och håller länge?
    Jag skulle nog säga det är extremt länge på dom.
    Bra tips dock, då dessa smälter in på ett helt annat sätt, enda man får tänka på är att inte ha en satans massa drycker i hela kylen.


    För då är man tillbaka till att det ser tokigt ut igen.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mrskos

    Tack för era tips.

    Så roligt med denna sidan. Folk antar alltid en massa Cool
    Jag är inte bakom flötet att jag ska fylla min kyl för att inte äta något av det och sen kasta. Herregud.
    Självklart kommer jag äta det jag handlat! 
    Jag vill ju kylen ska se välfylld ut för det ser så fattigt och tråkigt ut med tom kyl och såklart äter jag ju?!
    Jag lagar mat, MÅLTIDER sällan. Men äter gör jag ju varje dag något litet och är jag ledig så äter jag då också. Finns massa man kan äta som inte behöver lagas. Men det mesta har jag i skafferi eller frys. Men just kylen jag önskar fylla.
    Pålägg har jag alltid men det går åt fort och så ser den tom ut snabbt igen 

  • Anonym (Marmelad)

    Ägg håller väldigt mycket längre än bäst-före-datum
    i kylen!

  • Anonym (Marmelad)

    Om du nu skulle vilja laga till något väldigt snabbt så kan du ju ha en burk sambal oelek eller sriracha och en flaska teriyaki så kan du göra en enkel nudelrätt (eller med ris).
    Halloumi håller nog minst ett halvår, möjligen fetaost också.

  • klyban
    Anonym (Marmelad) skrev 2023-12-20 19:08:28 följande:

    Om du nu skulle vilja laga till något väldigt snabbt så kan du ju ha en burk sambal oelek eller sriracha och en flaska teriyaki så kan du göra en enkel nudelrätt (eller med ris).
    Halloumi håller nog minst ett halvår, möjligen fetaost också.


    Hallumi vet jag inte, men fetaost håller i åratal.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • RaYzLeR

    Jag har ett paket Lätta extrasaltat och en tub Kalles kaviar i min kyl. Det är allt. Glad

Svar på tråden Tom kyl... hjälp mig fylla den