• Howardflynn

    A-kassa eller FP?

    Hej! 


    Har en fråga jag hoppas någon här har ett svar på..


    Jag och min sambo har en dotter på snart 8 månader. 


    Sambon går hemma på FP och har gjort sedan dottern födsel. 


    Jag har jobbat heltid under denna period och flera år tillbaka. 


    Nu i dagarna så gick företaget jag jobbar för i konkurs tyvärr. 


     


    Tanken från början va att jag skulle ta över och gå hemma på FP med lillen tills hon sen ska skolas in. 


     


    Detta blir ju fortsatt planen, men frågan är, kan jag istället ta ut A-kassa under denna period istället för FP? 


     


    Hoppas någon kan hjälpa oss med detta, 


    Tack! 

  • Svar på tråden A-kassa eller FP?
  • Howardflynn
    Anotherone skrev 2023-12-19 12:30:12 följande:

    Tar du a-kassa så förväntas du stå till arbetsmarknadens förfogande. Så det brukar falla på det.


    Ja det förstår jag och jag kommer att vara tillgänglig då sambon kan gå på föräldraledighet igen om jag skulle få ett jobb innan lillen är klar med inskolning. 


    Ur den synpunkten är där alltså inga konstigheter, vad jag tänkte var om man ens fick göra så när man tekniskt sett är hemma med barn, dock samtidigt arbetssökande. 


    Mycket oklart hur man ska tänka tycker jag.. 

  • Mantrasina

    Du kan ta ut a-kassa, men då måste du också möta de krav som a-kassan ställer på dig, det vill säga anmäla dig som arbetessökande och söka jobb i den utsträckning de säger att du ska. Och vara beredd att ta jobb om du blir erbjuden dem.

  • Anotherone
    Howardflynn skrev 2023-12-19 12:42:37 följande:

    Ja det förstår jag och jag kommer att vara tillgänglig då sambon kan gå på föräldraledighet igen om jag skulle få ett jobb innan lillen är klar med inskolning. 


    Ur den synpunkten är där alltså inga konstigheter, vad jag tänkte var om man ens fick göra så när man tekniskt sett är hemma med barn, dock samtidigt arbetssökande. 


    Mycket oklart hur man ska tänka tycker jag.. 


    Du behöver ju inte ta ut någon fp alls första året, din SGI är skyddad ändå. Går företaget i konkurs så finns ju inget att vara ledig ifrån längre så att säga. Men jag skulle dubbelkolla med FK vad som gäller för "glapp" osv så att jag inte riskerade att nolla min SGI.
Svar på tråden A-kassa eller FP?