• Anonym (M57)

Det är nog jag som är dålig på sex

Jag är en man som passerat 50-årsstrecket med flera år och mitt sexliv har väl sett ut ungefär likadant som många andras som brukar skriva här. Oregelbundet och lite torftigt enligt min smak. Jag har i regel alltid kännt mig sexuellt frustrerad och ofta avvisad. Jag upplever att sex är något som nästan alltid initierats av mig. Jag har aldrig känt mig åtrådd. Jag har aldrig upplevt att min fru verkligen vill ha sex för att hon vill njuta med mig. Jag har upplevt att hon går med på att ha sex (inte avvisar mig) men då oftast med känslan av att hon gör det mera pliktskyldigt och "för att man skall ha sex". Att förhållandet mår bra av att man har sex. Inte för att hennes kropp skriker efter sex och njutning. Hon säger att hon aldrig fantiserar om sex. När vi har sex så får hon i regel alltid orgasm. Oftast flera. Vårt sex ser alltid likadant ut. Samma steg och samma typ av "knapptryckningar" för att hon skall kunna koncentrera sig och "hitta känslan". Om vi (jag) avviker från den förprogrammerade motorvägen det allra minsta så tappar hon fokus och känslan och då är det förstört. Jag upplever att det finns så mycket inom sexlivet som förblir outforskat. Saker som hon och jag inte får uppelva tillsammans. Det behöver inte vara några extrema perversioner utan bara något annat som kan berika och som kan ge en ny dimension eller sensation. Jag upplever det som att när det gäller sexlivet så lever vi i en gråskala istället för att njuta av den fulla färgpaletten. 

Och exakt så här ser jag många andra har också uttrycka sig. Kanske med andra ord men med samma innebörd. Tanken som jag alltid kommer tillbaka till är att det ändå är mig det beror på. Jag är inte tillräckligt bra på sex. Det är jag som inte lyckas tända henne och locka henne på rätt sätt. Det ligger hos mig. Som exempel så läser jag rätt ofta om kvinnor som berättar att dom har vuxit sexuellt och numera gör saker som dom tidigare aldrig skulle ha kunnat tänka sig och att det har gett dom ett rikare sexliv. Ofta berättar dom att dom var mycket tveksamma först och kanske tom ointresserade. Men deras män lyckades på rätt sätt göra dom lite nyfikna och våga testa. Dom blev ledda in i något nytt på ett varsamt sätt och insåg att en ny värld öppnade sig. Och idag är dom tacksamma för att deras män tålmodigt visade vägen. 
    Jag lyckas inte med det där. Jag har aldrig lyckats öppna nya världar för min fru. Även om hon får orgasmer när jag följer vår monotona och förutbestämda snitslade bana, i bekanta gråskalor, så kan jag aldrig slå mig fri från att hon nog har kapacitet till att njuta och uppleva så mycket mer, med en bättre älskare. Tyvärr är inte jag det.

• Svar på tråden Det är nog jag som är dålig på sex
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.Kvinna) skrev 2023-12-19 10:13:47 följande:
    Det var ett för- och efternamn som var hopskrivna.
    Inte omöjligt, var det nåt fånigt? Jag brukar ha rätt så löjliga nick.
  • Anonym (.Kvinna)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-19 10:17:26 följande:
    Inte omöjligt, var det nåt fånigt? Jag brukar ha rätt så löjliga nick.
    Jag kan ju inte direkt skriva ut det men tänk som ungefär "LarsSvensson"
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.Kvinna) skrev 2023-12-19 10:21:50 följande:
    Jag kan ju inte direkt skriva ut det men tänk som ungefär "LarsSvensson"
    Jag minns inte faktiskt. Tror jag kallade mig PalleKuling ett tag. 
  • Anonym (.Kvinna)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-19 10:33:53 följande:Haha,
    Jag minns inte faktiskt. Tror jag kallade mig PalleKuling ett tag. 
    ¨Haha, ja det nicket minns jag!
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (.Kvinna) skrev 2023-12-19 10:42:04 följande:
    ¨Haha, ja det nicket minns jag!
    Ett av många fåniga nick Skrattande
  • Anonym (JP)

Jag lider med dig. Jag är själv i en liknande situation fast att jag är kvinna. Min man har absolut inget intresse av sex och om jag inte tar upp det så saknar han det inte. När jag fortfarande försökte så blev jag oftast avvisad och de gånger han inte avvisade var det som du skriver: för att man borde ha sex. Och då skulle det gå enligt ett bestämt schema. Ingen spontanitet och ingen lek och passion. Sista halvåret slutade han också röra mig utan låg bara där och lät mig göra mig grej typ. Där nånstans gick min gräns. Kände mig så äcklig och dålig i sängen så då slutade jag helt ta initiativ och han har inte saknat det sen dess. 

Det är självklart så att varken du eller jag är en dröm i sängen. Ingen väljer aktivt bort det skönaste man varit med om. Men samtidigt får vi inte riktigt chansen att bli bra heller när man inte får experimentera, testa, utveckla o.s.v. Man måste ju få lite gensvar för att kunna bli riktigt bra för just den personen. Så jag tror, som nån annan skrev, att vi kunde varit bra för nån annan. Men det är ju irrelevant när man redan gift sig och skaffat barn. Då sitter man där man sitter liksom.

• Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (JP) skrev 2023-12-19 12:20:15 följande:

Jag lider med dig. Jag är själv i en liknande situation fast att jag är kvinna. Min man har absolut inget intresse av sex och om jag inte tar upp det så saknar han det inte. När jag fortfarande försökte så blev jag oftast avvisad och de gånger han inte avvisade var det som du skriver: för att man borde ha sex. Och då skulle det gå enligt ett bestämt schema. Ingen spontanitet och ingen lek och passion. Sista halvåret slutade han också röra mig utan låg bara där och lät mig göra mig grej typ. Där nånstans gick min gräns. Kände mig så äcklig och dålig i sängen så då slutade jag helt ta initiativ och han har inte saknat det sen dess. 

Det är självklart så att varken du eller jag är en dröm i sängen. Ingen väljer aktivt bort det skönaste man varit med om. Men samtidigt får vi inte riktigt chansen att bli bra heller när man inte får experimentera, testa, utveckla o.s.v. Man måste ju få lite gensvar för att kunna bli riktigt bra för just den personen. Så jag tror, som nån annan skrev, att vi kunde varit bra för nån annan. Men det är ju irrelevant när man redan gift sig och skaffat barn. Då sitter man där man sitter liksom.

Finns de som ifrågasätter det där med monogami. Det känns inte rätt för alla. Som kvinnorna jag nämnde som vill öppna upp förhållandet och kunna träffa andra. Även läst att det är vanligt i andra länder med älskare/älskarinnor, det är så många äktenskap håller länge.
  • Dimisi

Så smärtsamt vackert och ödmjukt kärleksfullt du beskriver din längtan att ta din kvinna till nya och friare sensationer! 

Ibland är vi kvinnor så vana vid ansvar och kontroll att fortsätter med samma mönster i sängen. Då missar vi möjligheten till avkoppling och mannen går miste om upplevelsen att växa i sin manlighet.

Visa din fru denna tråd! Jag tror hon kommer bli rörd och stolt.

• Anonym (M57)
    Dimisi skrev 2023-12-19 12:51:43 följande:

Så smärtsamt vackert och ödmjukt kärleksfullt du beskriver din längtan att ta din kvinna till nya och friare sensationer! 

Ibland är vi kvinnor så vana vid ansvar och kontroll att fortsätter med samma mönster i sängen. Då missar vi möjligheten till avkoppling och mannen går miste om upplevelsen att växa i sin manlighet.

Visa din fru denna tråd! Jag tror hon kommer bli rörd och stolt.

Sent svar till dig men ändå...

Jag kan aldrig visa den här tråden för min fru. Hennes reaktion skulle bli raka motsatsen till det du tror och föreslår. Hon skulle bara bli knäckt och få dåligt samvete. Känna att hon inte räcker till eller duger. Det finns inget sätt att lyfta den här frågan som inte leder nere henne i en sådan negativ spiral av tankar. Tro mig. Jag har försökt i så många år. Och jag vill inte att hon skall må dåligt eller trycka ner sig själv. 
  • Anonym (Manlig)

Du, likt många män i er situation, måste sluta ta det fullständiga ansvaret för sexlivet i er relation! 

Det duger inte 2024 att kvinnan lägger allt ansvar för sexlivet på mannen och är nöjd med det. Är man i en relation där ena partnern inte är nöjd med sexlivet så är det bådas ansvar att få det bra. 

Det är dags att män börjar våga ställa krav på sin partner. Prata med din fru och säg hur du känner det. Du känner dig inte åtrådd, du är trött på att vara den drivande parten och att det är hög tid hon steppar upp. 

Uppenbarligen njuter hon av ert sexliv eftersom hon får orgasm men hon är för lat och för oerfaren för att våga ta initiativet. Du kan inte ändra på detta själv. Hon måste lägga ner tid och energi för att hitta gemensamma fantasier och situationer som fungerar för er båda. 

Om hon inte är kapabel till detta finns det gott om andra kvinnor i världen som drömmer om en busig, sexig tillvaro med en man. Det kan mycket väl vara så att din fru inte orkar eller är kapabel till att lägga ner energin som behövs i ert samliv men var då så rakryggad mot dig själv att du lämnar. För din egna skull. Livet är för kort för att sitta på hemmet och gräma sig över saker som aldrig skedde i ens liv. 

• Anonym (Kvinna i den åldern)

Det där går ju inte att svara på, eftersom vi inte kan titta in i huvudet på din fru. Men jag tror inte att det är så vanligt att kvinnor i den åldern (antar att hon är 55-60 år) "lever ut" och allt vad det kallas. Utan det är dom som går ut och berättar om det i media och på forum som märks.

Jag är själv i den åldern, och mina väninnor och jag pratar aldrig om sex längre, eller i alla fall inte utifrån oss själva (utan i så fall om "dagens ungdom" och liknande). De flesta är mest intresserade av sina barnbarn, trädgårdsskötsel, matlagning, handarbete, hantverk, kvällskurser, någon har upptäckt ett intresse för politik och en annan för kyrkan. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att dessa damer skulle ha ett avancerat dubbelliv i sängkammaren... vare sig de som har partners eller de som är ensamstående. 

Jag tror tyvärr att tåget har gått för dig, och att du borde ha tagit itu med detta tidigare. Eventuellt bytt fru, om du inte fick din fru dit du ville. Nu går lusten kanske snart ner på dig också, och du kan börja intressera dig för... boules i stället? Skrattande

• Anonym (.Kvinna)
    Anonym (Kvinna i den åldern) skrev 2024-04-05 16:52:30 följande:

Det där går ju inte att svara på, eftersom vi inte kan titta in i huvudet på din fru. Men jag tror inte att det är så vanligt att kvinnor i den åldern (antar att hon är 55-60 år) "lever ut" och allt vad det kallas. Utan det är dom som går ut och berättar om det i media och på forum som märks.

Jag är själv i den åldern, och mina väninnor och jag pratar aldrig om sex längre, eller i alla fall inte utifrån oss själva (utan i så fall om "dagens ungdom" och liknande). De flesta är mest intresserade av sina barnbarn, trädgårdsskötsel, matlagning, handarbete, hantverk, kvällskurser, någon har upptäckt ett intresse för politik och en annan för kyrkan. Jag har VÄLDIGT svårt att tro att dessa damer skulle ha ett avancerat dubbelliv i sängkammaren... vare sig de som har partners eller de som är ensamstående. 

Jag tror tyvärr att tåget har gått för dig, och att du borde ha tagit itu med detta tidigare. Eventuellt bytt fru, om du inte fick din fru dit du ville. Nu går lusten kanske snart ner på dig också, och du kan börja intressera dig för... boules i stället? Skrattande

Jag är också i den åldern och har mer sex nu än jag har haft på många år.
    Levde i en trist relation med min "kompis" (ja, det kändes så) som jag inte längre ville ha sex med. Så jag sa helt resolut nej, och efter några år sa jag tack och hej.

Levde utan sex i ca tio år. Sen träffade jag min nuvarande partner och jösses så hönshuset vaknade till liv!

Jag har barnbarn, klart att jag älskar dem men jag lägger inte mycket tid där. Trädgårdsskötsel är mitt minsta intresse, tja efter handarbete och kvällskurser då. Ja, eller kyrkan för den delen.

Det låter mer som att du är närmare 90 än 55-60 måste jag säga.
    Antar att jag beklagar det.

Skaffa en yngre man istället och njut av det livet bjuder som kostar gratis.
  • Anonym (provanågotnytt)

Att få igång din fru är nog dödsdömt, jag tycker du borde försöka hitta någon annan istället för att bara ge upp och låta tåget gå, vad har du att förlora egentligen?
    Vad sjukt tråkigt att vara med en kvinna som det bara känns som att hon ställer upp, att det alltid är mannens heltidsjobb att ta initiativ och försöka tända igång henne och ändå blir man avvisad de flesta gånger, sjukt mycket mer värt då att i alla fall försöka hitta en kvinna som ibland hoppar på en innan man knappt hunnit innanför trapphuset/ytterdörren och någon som kanske rentav är lite kinky, eller åtminstone blir genuint galet kåt på en ibland

Sen tycker jag det är en sak med sex som kanske inte är så varierat eller kinky men när det känns som att hon inte ens är kåt på en utan bara ställer upp för husfridens skull, ja då kan man lika gärna avstå

• Anonym (provanågotnytt)
    Anonym (Kaffedraken) skrev 2023-12-19 08:39:20 följande:
    Jag tror att man är bra med rätt person. Anna tycker att jag är kass i sängen, men hennes väninna Lisa har aldrig haft så bra sex med en man tidigare.
    Absolut! det krävs två för tango som man säger, om den andra inte är särskilt kåt på en så spelar det inte så stor roll hur mycket man anstränger sig, medans med en annan person så kan det verkligen klicka och man triggar upp varandra, inte nödvändigtvis att det blir det bästa sexet hon haft, men åtminstone bra nog för att hon kommer vilja ha mer.
  • New  Dawn
    Anonym (M57) skrev 2024-04-05 14:01:57 följande:
    Sent svar till dig men ändå...

Jag kan aldrig visa den här tråden för min fru. Hennes reaktion skulle bli raka motsatsen till det du tror och föreslår. Hon skulle bara bli knäckt och få dåligt samvete. Känna att hon inte räcker till eller duger. Det finns inget sätt att lyfta den här frågan som inte leder nere henne i en sådan negativ spiral av tankar. Tro mig. Jag har försökt i så många år. Och jag vill inte att hon skall må dåligt eller trycka ner sig själv. 
    Nej hon duger ju inte åt dig. 
    Hon kanske gillar erat  sexliv och hon  njuter ju uppenbarligen mycket. Det duger inte för dig. Du tycker sex är grått och tråkigt.
    Hon kanske har en mer positiv upplevelse av sex. 
    Du skriver inte hur du känner. Jag gissar att du inte njuter av det, och då är det ju där problemet ligger. Om du njuter av sex. Dvs ni båda njuter, fattar jag inte varför du ser sex som så tråkigt.
    Själv älskar jag sex och ser det inte som något tråkigt att vi gärna ofta upprepar det som är så skönt. 
    Mod är det som behövs för att ställa sig upp och tala. Mod är också det som behövs för att sitta ned och lyssna.
  • Anonym (M57)

Ja...tåget kanske har gått eller så har jag inte ens varit i närheten av någon räls.
    Och det är inte så att jag inte "har tagit itu med det". Det har jag försökt under så lång tid. Men jag har misslyckats. Jag har inte "det" i mig. 

Men du har rätt i hur det påverkar mig. Min lust går faktiskt ner. Jag sörjer för att vi har missat att uppleva saker sexuellt med varandra som jag tror hade berikat oss. OBS "tror". Men nu har min sexuella glöd gentemot min fru börjat falna. Det betyder inte att jag inte älskar henne - det gör jag - men som en livspartner och inte som en sexuell partner. 

Det här är inte någon snyfthistoria och vältrande i självömskan. Jag bara reflekterar i största allmänhet. De finns många som har det enormt mycket fattigare än vad jag har det. 
  • Anonym (Bengt)

Känner igen mig i TS, utom det där med "skulden".

Vi är över 60 och har sex varje vecka, som regel efter samma schema varje gång. Hon tar inte så mycket initiativ, inga kinks hon vill pröva.

Klart jag saknar en starkare lust och vilja från henne, men samtidigt glad att vi har ett skönt sexliv fortfarande. Jag har förlikat mig med att det är jag som får vara påhittig. Ser det lite som en ynnest också att få styra, introducera spänning som hon ibland gillar, ibland avvisar. 

Jag "tar för mig" när vi är tillsammans. Testar porrfilm, erotiska noveller, fantiserar själv i hennes öra, pratar snusk, smiskar mjukt, nyps, mjukstryp. Frågar alltid efteråt om det var "för mycket". Hon gillar ofta mina initiativ, ibland blir jag glatt överraskad.

Mitt råd: Försjunk inte i självkritik eller tvivel. Njut utan hämningar.

• Anonym (Avancerat dubbelliv)

Jodå, vi finns. Jag kan utmärkt väl lösa korsord varje kväll, ha syjunta med ett gäng damer varje månad och ändå ha ohämmat sex på lunchen med en yngre man. Det är bara till min fördel att andra kvinnor har så lite fantasi kvar och det räcker gott för mig att vi som har kvar glimten i ögat vet.
  • Anonym (...)
    Anonym (Avancerat dubbelliv) skrev 2024-04-13 21:30:48 följande:
    Jodå, vi finns. Jag kan utmärkt väl lösa korsord varje kväll, ha syjunta med ett gäng damer varje månad och ändå ha ohämmat sex på lunchen med en yngre man. Det är bara till min fördel att andra kvinnor har så lite fantasi kvar och det räcker gott för mig att vi som har kvar glimten i ögat vet.
    Så avancerat är det inte att vara otrogen
  • Anonym (...)
    Anonym (Avancerat dubbelliv) skrev 2024-04-13 21:30:48 följande:
    Frågan. är.. Hur kul är du i en fast relation...........
    Lätt att ha hett sex med någon på lunchen som du inte lever med.... OM ni blev ett par kanske du inte varit så kul efter ett par år.... Om du den unga överhuvudtaget hade velat inleda en relation vill säga..... 
Svar på tråden Det är nog jag som är dålig på sex