• DrNix

    Vill gå isär, men vet inte hur?

    Jag och min sambo har snart varit tillsammans i sju år. Vi fick under 2023 en son som snart fyller 8 månader. 


     


    Samtidigt har jag kommit till insikt, som tyvärr många tidigare gånger under våra år tillsammans, att jag vill gå isär. Varför skaffade vi då barn, kan man fråga? Det är komplicerat. Som alltid. Vi blev tidigt gravida men valde att göra bort. Två år senare blev det återigen en graviditet, men drabbades av missfall. När det sedan i 2022 stod klart att vi faktiskt skulle få barn igen så valde vi att gå all in. 


     


    Efter det har det varit tufft. Småbarnsåren är just det, sägs det. Men allting förstärks och gör mig distanserad från henne och oss, varav jag på senaste tiden mer känner pepp och nyfikenhet hos andra kvinnor än min sambo. Att jag på det i flera år ifrågasatt om vi ska vara tillsammans, förstärker väl lite av känslan. 


     


    Min kompis sa till mig härommånaden, ifall jag hade svarat ja om hon friat. Svaret var troligtvis nej. 


     


    Problemet nu är att jag inte vet vad man tar sig till. Känner att jul och nyår får passera, men. Efter det? Vår son är så pass liten och vet inte ens om man kan ha varannan vecka? Eller om jag klarar av att ha honom så pass långa perioder när han idag är väldigt beroende och fäst vid henne.


     


    Som pricken över i:et ska min sambo efter årsskiftet kliva in på sista halvåret med sina studier. 


     


    Ska jag förstöra för henne? Ska jag förstöra för vår son? Eller är det än mer egoistiskt att fortsätta, bara för att? 


     


    Vår närhet är idag rätt bortblåst och känner verkligen inget pirr eller pepp, utan mer att jag kan ge henne en puss eller kram lite ?bara för att?. 


     


    Känner inte heller att jag vill försöka få igång något eller exempelvis börja dejta henne igen med hopp om att tända en låga, utan är mer att oavsett om hon är en fantastisk person och en magisk förälder, så är det rätt dött lopp i övrigt. 



    Samtidigt är man såklart livrädd att man river upp detta och ev ångrar sig? Väldigt mycket ?what if? hela tiden.


     


    Hur fan gör man? Och vad?


  • Svar på tråden Vill gå isär, men vet inte hur?
  • MsM84
    DrNix skrev 2023-12-16 20:27:27 följande:

    Känner varken passion eller kärlek längre. 


    Att få barn skapar lätt kaos i relationen. För varje barn vi har fått har vi (lite skämtsamt, men med allvar) sagt att nu måste vi hålla ihop ett år framåt. Att få barn är så om omvälvande att man måste ge sig själv, relationen och familjen tid att landa i det. Kan man bestämma sig för att skaffa barn tillsammans kan man också vara kvar till barnet är ett år och ha hunnit landa i livsförändringen det innebär.
  • Less is more

    Jag tycker ska låta din sambo slutföra sina studier och få ett jobb först - innan du gör dlut.

    Ni är ändå ett par, som bott ihop, kämpat och skaffat barn ihop.  Ni är trots allt en familj och i en familj hjälper man varandra!

    Men ni måste båda stå på fötterna och kunna hitta boenden. Ni kommer också behöva samarbeta i många  år framöver.

  • Mortiscia80
    DrNix skrev 2023-12-16 20:27:27 följande:

    Känner varken passion eller kärlek längre. 


    Sånt kan man jobba på! Det är vad en relation går ut på.
  • Less is more
    Mortiscia80 skrev 2023-12-16 21:11:07 följande:
    Sånt kan man jobba på! Det är vad en relation går ut på.
    Precis - Magi skapar man tillsammans.
  • Anna2023

    Varför ens skaffa barn när du redan haft tankar på att lämna.
    Ingen vet om du kommer ångra dig eller må bättre av det men jag antar att det blir lättnad då jag förstår hur det är att leva med en person som man inte älskar. Det påverkade min psykisk hälsa väldigt mycket då jag ville bara springa ifrån men inte kunde pga omständigheterna. Känn efter själv. Om ni ändå kommer överens så vänta tills barnet är 1 år. Om ni bråkar hela tiden då är ingen ide att stanna.

  • Mimosa86
    DrNix skrev 2023-12-16 19:44:34 följande:

    Fejkat? Känslor och relationer går definitivt upp och ner, speciellt med några år tillsammans. 


    Nej, du är ärlig med henne att dina känslor sviktar. Att dina tankar snurrar just nu men att du vill ge det en chans och se vad det nya året bär med sig. Du är uppriktig men inte dömande. Du ger henne en ärlig chans att förstå allvaret och att något behöver ske i relationen om den ska överleva. Då ger du henne en ärlig chans till inspel.
  • Sol83

    Väldigt avig du är mot alla svar som inte passar dig. Låt mig gissa, du har spanat in en annan tjej ?! Därför är du inte villig att ens försöka varken kämpa eller iaf bo ihop till hennes studier är klara. 

  • Jemp

    Det är för tidigt för att ha varannan vecka men givetvis ska du ju fortfarande ta barnet på din föräldraledighet osv. 

  • DrNix
    Jemp skrev 2023-12-17 13:06:46 följande:

    Det är för tidigt för att ha varannan vecka men givetvis ska du ju fortfarande ta barnet på din föräldraledighet osv. 


    Aldrig sagt att jag ska dra med mitt pick och pack. Älskar min son och vill göra det som blir bäst för honom, men med det sagt känns det fel att göra slut med min sambo och sen bo med henne i ett halvår till. 

  • erikaABC
    DrNix skrev 2023-12-17 18:28:32 följande:

    Aldrig sagt att jag ska dra med mitt pick och pack. Älskar min son och vill göra det som blir bäst för honom, men med det sagt känns det fel att göra slut med min sambo och sen bo med henne i ett halvår till. 


    Gör inte slut nu utan vänta några månader.
    Ni sitter i samma båt och behöver hjälpa varandra
  • Jemp
    DrNix skrev 2023-12-17 18:28:32 följande:

    Aldrig sagt att jag ska dra med mitt pick och pack. Älskar min son och vill göra det som blir bäst för honom, men med det sagt känns det fel att göra slut med min sambo och sen bo med henne i ett halvår till. 


    Men varför säger du då att hon ska ha huvudansvaret? Att det skulle förstöra hennes möjligheter att plugga? 


    Att bo ihop åtminstone några månader efter man gjort slut tillhör väl det normala. 

Svar på tråden Vill gå isär, men vet inte hur?