• Anonym (Ledsen mamma)

    Stöd att hantera bebis som jag tror har autism

    Många kommer tycka det är löjligt att spekulera kring autism när det gäller en två månader gammal bebis. Men det finns ett syskon som har autism och som uppvisade tecken från start, dock inte lika tydligt som bebisen. 


    Bebisen spänner sig av all fysisk närhet. Jag har så svårt att hitta sätt att trösta honom. Han verkar överhuvudtaget inte reagera på mänsklig närvaro. Sedan ett par dagar ler han men mot slumpmässiga objekt, inte mot människor. 
    Jag förösker att inte fundera så mycket på framtiden, ingen kan ju säga hur det kommer att utvecklas, men jag tycker det är så tufft att inte få kontakt och att inte kunna trösta. De senaste dagarna har jag känt mig så ledsen. Har någon tips på bra sätt att hantera situationen. Oavsett vad vill jag ju göra allt så bra som möjligt för den lille 
  • Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2024-03-19 12:12:38 följande:

    Hur ser din oro ut nu för honom?


    Bra fråga. Det går väl lite i vågor.
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-03-19 12:56:35 följande:
    Bra fråga. Det går väl lite i vågor.
    Vad är det som gör att det går i vågor? Då är ju inte allt dåligt antar jag? Vad är det positiva respektive negativa nu?
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2024-03-19 14:07:46 följande:
    Vad är det som gör att det går i vågor? Då är ju inte allt dåligt antar jag? Vad är det positiva respektive negativa nu?
    Jag tänker nog alltid att det kommer vara något men kan ändå njuta av honom. Ibland kan dock oron komma över mig 
  • Anonym (nmn)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-03-19 14:18:15 följande:
    Jag tänker nog alltid att det kommer vara något men kan ändå njuta av honom. Ibland kan dock oron komma över mig 
    Det är förståeligt, jag känner samma oro för mina barn. Fast det har alltid blivit bra i slutändan. Jag hoppas att det blir det för dig också! Uppdatera gärna när han blir lite äldre och berätta hur det går! Då borde det vara tydligare tecken om det är något fel!
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (nmn) skrev 2024-03-19 15:41:39 följande:
    Det är förståeligt, jag känner samma oro för mina barn. Fast det har alltid blivit bra i slutändan. Jag hoppas att det blir det för dig också! Uppdatera gärna när han blir lite äldre och berätta hur det går! Då borde det vara tydligare tecken om det är något fel!
    Tack, det ska jag absolut göra!
  • Anonym (,köN ;_)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-03-19 15:45:08 följande:
    Tack, det ska jag absolut göra!
  • Anonym (,köN ;_)

    Vet inte vad som hände där,,,


    Nu ser jag att du ha uppdaterat, men kanske någon annan har nytta av detta;

    En vän till mig fick en son som var precis så som du beskriver. Det visade sig att han såg väldigt dåligt och hörde dåligt så han var mest orolig för att han inte riktigt visste vem som tog i honom. 


    Det var mest mamman som kunde hantera honom. 


    De började med att alla i familjen gjorde något särskilt innan de tog upp honom. Mormor tog alltid ett försiktigt tag om foten innan hon tog upp honom, pappa tog ett tag om handen osv. (Hn var lite äldre än ditt barn då de grejade med detta) 


    Alla lyfte och la ner väldigt långsamt också då det verkade fungera bättre än 'normal' hastighet. 


    Nu, som treåring är han som vilken treåring som helst med hjälp av glasögon och hörapparat. 

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (,köN ;_) skrev 2024-03-19 22:05:55 följande:

    Vet inte vad som hände där,,,


    Nu ser jag att du ha uppdaterat, men kanske någon annan har nytta av detta;

    En vän till mig fick en son som var precis så som du beskriver. Det visade sig att han såg väldigt dåligt och hörde dåligt så han var mest orolig för att han inte riktigt visste vem som tog i honom. 


    Det var mest mamman som kunde hantera honom. 


    De började med att alla i familjen gjorde något särskilt innan de tog upp honom. Mormor tog alltid ett försiktigt tag om foten innan hon tog upp honom, pappa tog ett tag om handen osv. (Hn var lite äldre än ditt barn då de grejade med detta) 


    Alla lyfte och la ner väldigt långsamt också då det verkade fungera bättre än 'normal' hastighet. 


    Nu, som treåring är han som vilken treåring som helst med hjälp av glasögon och hörapparat. 


    Vad fint hur de hittade strategier att hjälpa bebisen. Jag är ganska övertygad om att vår bebis set och hör bra även om hörseln är vädligt selektiv. Han kan reagera på små prassel men inte när vi föröeker prata med honom. 
  • Anonym (Ledsen mamma)

    Nu har det varit en riktigt tuff vecka. Den lille har backat vi får i stort sett ingen kontakt alls. Syskonen har också undrat och för deras skull känns det så otroligt ledsamt. 

  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-03-30 15:05:08 följande:

    Nu har det varit en riktigt tuff vecka. Den lille har backat vi får i stort sett ingen kontakt alls. Syskonen har också undrat och för deras skull känns det så otroligt ledsamt. 


    Skriver kanske mest för mig själv men kanske någon dyker upp med liknande erfarenhet. 
    Jag hade nog hoppats på större utveckling vid det här laget. Nu är han också motoriskt sen. Imorgon är sexmånaderskontroll. Han verkar spontant kunna bli lite glad av att se oss men många gånger får vi ingen kontakt alls och när vi väl får det så är den sekunderkort. 
  • Anonym (Gamla mamman)

    Min dotter är 20 år nu, när hon var baby umgicks vi i en större grupp med 2 småttingar som var lite mer speciella.
    Kan inte mycket om autism men dessa 2 tjejer har det båda och det märktes tidigt.
    Den ena är en helt underbar och välfungerande ung kvinna idag. Den andra har en bra vardag och klarar sig själv.
    Lycka till med vårdbesöket imorgon.

  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-05-05 16:53:58 följande:
    Skriver kanske mest för mig själv men kanske någon dyker upp med liknande erfarenhet. 
    Jag hade nog hoppats på större utveckling vid det här laget. Nu är han också motoriskt sen. Imorgon är sexmånaderskontroll. Han verkar spontant kunna bli lite glad av att se oss men många gånger får vi ingen kontakt alls och när vi väl får det så är den sekunderkort. 
    Tråkigt att höra att det är jobbigt för er. Vad säger bvc hittils? 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Gamla mamman) skrev 2024-05-05 17:12:50 följande:

    Min dotter är 20 år nu, när hon var baby umgicks vi i en större grupp med 2 småttingar som var lite mer speciella.
    Kan inte mycket om autism men dessa 2 tjejer har det båda och det märktes tidigt.
    Den ena är en helt underbar och välfungerande ung kvinna idag. Den andra har en bra vardag och klarar sig själv.
    Lycka till med vårdbesöket imorgon.


    Hur märktes det när de var bebisar?
    Det är inte en diagnos i sig som oroar mig utan oron är atr det skulle vara väldigt stora svårigheter. Är såklart inte så konstruktivt med oron men ibland svårt att låta bli 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Eva) skrev 2024-05-05 17:17:21 följande:
    Tråkigt att höra att det är jobbigt för er. Vad säger bvc hittils? 
    BVC ser också det vi ser men att vi får avvakta och se
  • Anonym (Eva)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-05-05 18:16:50 följande:
    BVC ser också det vi ser men att vi får avvakta och se
    Ok, ja och så är det väl. Jag har själv barn med vissa svårigheter (är under bedömning). Man vill bara att de ska få ett så bra liv som möjligt. Skickar en kram! 
  • Anonym (Diagnos)

    Det kan mycket väl vara autism. Man kan avläsa symptom redan i spädbarnsålder, även om man inte ställer diagnos direkt. Du får vara uppmärksam på symptom, om det skulle ställa till problem senare i utvecklingen. Det finns hjälp att få. Glad

  • Anonym (Gamla mamman)
    Anonym (Ledsen mamma) skrev 2024-05-05 18:16:08 följande:
    Hur märktes det när de var bebisar?
    Det är inte en diagnos i sig som oroar mig utan oron är atr det skulle vara väldigt stora svårigheter. Är såklart inte så konstruktivt med oron men ibland svårt att låta bli 
    De konstiga är att den jag upplevde som låt säga inåtvänd och selektiv är den som har minst problem som vuxen.
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Diagnos) skrev 2024-05-05 18:53:40 följande:

    Det kan mycket väl vara autism. Man kan avläsa symptom redan i spädbarnsålder, även om man inte ställer diagnos direkt. Du får vara uppmärksam på symptom, om det skulle ställa till problem senare i utvecklingen. Det finns hjälp att få.  // Glad


    Ja, alltså jag är helt övertygad om att han har autism. Inser att man inte alltid kan vara det men det är alla klassiska symtom. Hoppas just nu bata att det inte också är IF. Inte för att det är fel med IF men kombinationen är inte helt enkel. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Gamla mamman) skrev 2024-05-05 18:58:14 följande:
    De konstiga är att den jag upplevde som låt säga inåtvänd och selektiv är den som har minst problem som vuxen.
    Intressant att du säger det. Verkar som att grad av svårigheter/stödbehov är betydligt svårare att förutse. 
  • Anonym (Ledsen mamma)
    Anonym (Eva) skrev 2024-05-05 18:38:53 följande:
    Ok, ja och så är det väl. Jag har själv barn med vissa svårigheter (är under bedömning). Man vill bara att de ska få ett så bra liv som möjligt. Skickar en kram! 
    Ja, precis. Tack! Vill ju så otroligt mycket att det ska bli bra för honom. 
Svar på tråden Stöd att hantera bebis som jag tror har autism