• Latifah

    11 åring

    Min 11 åring vägrar sova I sin säng.

    Han h ar alltid sovit med sin lillebror i samma säng, för dom sov bättre och tryggare tillsammans.
    Sen 3 månader tillbaka sover jag med honom varje natt för att vi resten av familjen ska få sova. För att hon vägrade sova. Nu har han fått dille att han ska sova i soffan,helt sjäkv desitom. Alltås jag ligger kvar i hans säng och sover.

    Låter jag han inte sova i soffan så gråter han och bråkar hela kvällen  och lillebror kan då inte heller få sova. 
    Han somnar med mej brevid i soffan,de börjar när jag tar in han till hans säng och vi ska sova. Nej han vägrar!!
    Han ska bara sova i soffan.
    Och jag envisas att de är inget alternativ. 
    Man ska sova i sängen och inte soffan
    .
    Måste tyvärr ge med mej för att resten av familjen inte ska vakna av hans gråtande.
    Vad ska jag göra?

  • Svar på tråden 11 åring
  • Tow2Mater

    Har han aldrig sovit själv och nu vill sova i soffan - skulle ta den lyckan i akt och hoppas han sover hela natten i soffan!

  • Latifah

    Alltså han har sovit med lillebror i samma säng,men den han började bråka varje kväll om soffan så började jag sova med han,sovit nu 3 månader med honom. Men fortfarande bråkar om soffan.

  • Maac

    Förstår inte, låt dem sova i soffan om de sover bäst där.

    Om båda vill sova på soffan så låt dem göra det varannan natt. 

    De kommer inte sova på soffan resten av livet, det går förmodligen över.

  • Mrs Moneybags

    För det första tycker jag att självklart kan han få sova i soffan. Huvudsaken är att alla i familjen får sova på natten och att det är tyst och lugnt så att alla orkar med sin vardag. 

    Han kanske tycker att det är skönare där och vill vara ifred. 

    Gör det inte svårt för dig utan låt honom bara sova där. Förr eller senare kommer han vilja vara i sitt eget rum i sin egen säng. 

    Har han en egen säng eller delar han en säng med lillebror?

    En sak jag bestämde mig för när jag fick barn var att aldrig bråka om dessa saker: mat och sömn. Jag tycker att det ska vara en njutning att äta och sova och vill inte göra varken matbordet eller sängen till ett slagfält. 

  • Anonym (L)

    Om han sover bra i soffan och alla andra får sova, låt honom sova där då? Sen tycker jag inte det låter normalt för en 11-åring att gråta och skrika om detta, har han någon problematik/diagnos/funktionsvariation? Har själv en 11-åring och absolut kan det bli dramatik men inte om sådana saker som att sova på soffan eller med sitt syskon... Känner ingen annan 11-åring som sover med syskonet heller.

Svar på tråden 11 åring