• AlbertSchweinstein

    Kommer klimatförändringarna att utrota mänskligheten?

    Det verkar som om folk inte lyssnar på forskningen. Viljan att behålla samma livsstil verkar starkare än viljan att tänka på nästa generation.

    Varför lyssnar inte folk på larmen? Varför fortsätter ni äta kött, flyga, åka bil och konsumera som galningar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kommer klimatförändringarna att utrota mänskligheten?
  • Anonym (Flåklypa)
    Anonym (Civilingenjör) skrev 2023-12-23 16:55:28 följande:

    Två svenska Oceanografer Anna Wåhlin och Anders Stigebrandt anser att det finns ingen risk för försvagning av Golfströmmen. Enligt Anders Stigebrandt  stärks den istället. 


    Av någon anledning får studier som visar att Golfströmmen försvagas stor uppmärksamhet medan forskningsstudier som visar att Golfströmmen inte försvagas inte får samma uppmärksamhet, berättar Anna Wahlin i en artikel i tidningen VästSverige. 


    Research in 2022 showed five dangerous tipping points may already have been passed due to the 1.1C of global heating to date, including the shutdown of Amoc, the collapse of Greenland?s ice cap and an abrupt melting of carbon-rich permafrost.




  • Anonym (Flåklypa)
    Anonym (Klimatskeptiker) skrev 2023-12-23 16:57:22 följande:
    "För ungefär 9 000 år sedan och framåt var medeltemperaturen högre än i dag, i vissa områden kanske upp till fyra grader varmare. Klimatet i Sydsverige kunde jämföras med nutidens klimat i sydöstra Frankrike. Vintrarna var milda och snö sällsynt. Troligen regnade det mer och flera växt- och djurarter fanns som i dag är försvunna"

    Är det människans fel att klimatet var varmare för 9 000 år sen?

    Visst är det bekvämt att låtsas som att det inte är någon fara. Själv är jag medveten iaf. Klimatförnekare som du bidrar bara till att ingenting sker högre upp då makthavarna behöver känna ett stöd och medvetenhet från folket. Jag tror faktiskt att du och andra i tråden som försöker låtsas faktiskt är medvetna, men ni har blivit manipulerade så pass då det innebär satsningar på innovation och ny teknik som kostar pengar. Förbränningsindustrin har så pass mycket makt.

  • Anonym (Klimatskeptiker)
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-23 17:13:39 följande:

    Visst är det bekvämt att låtsas som att det inte är någon fara. Själv är jag medveten iaf. Klimatförnekare som du bidrar bara till att ingenting sker högre upp då makthavarna behöver känna ett stöd och medvetenhet från folket. Jag tror faktiskt att du och andra i tråden som försöker låtsas faktiskt är medvetna, men ni har blivit manipulerade så pass då det innebär satsningar på innovation och ny teknik som kostar pengar. Förbränningsindustrin har så pass mycket makt.


    Trams. Människan är ingen gud som har någon makt att ändra klimatet. Vädret har varierat genom årtusendena. Ibland har det varit istider, ibland tropiskt klimat. Det går i cykler.
  • Anonym (Flåklypa)
    Anonym (Klimatskeptiker) skrev 2023-12-23 17:30:39 följande:
    Trams. Människan är ingen gud som har någon makt att ändra klimatet. Vädret har varierat genom årtusendena. Ibland har det varit istider, ibland tropiskt klimat. Det går i cykler.

    Har du fått för dig att människor som uppmärksammat den globala uppvärmningen och klimatkrisen också tror att det är någon form av gudaliknande magi involverad?


    så den här "cykeln" du pratar om är inte någon fara för 
    att du tror det är naturligt, att människor riskerar att dö pga den globala uppvärmningen? 

    Människan är duktig på att producera koldioxid. Så enkelt är det. 

  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-23 14:02:46 följande:
    //
    Detta är väl Michel Manns berömda hockey stick graf. Ren förfalskning där han vägrat att redovisa hur han kommit fram till sitt resultat . Ändå används den flitigt bland politiker och andra globalistiska organsationer såsom FN, WEF mm
  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-22 21:49:43 följande:
    Det är fakta att polarisarna försvinner. Vad dom gjort historiskt är ju att reglera när det blir extrem hetta. För att sen återskapas. Det är också fakta att koldioxidutsläppen har orsakat det. Det är också fakta att forskning ligger bakom. Det är också fakta att krafter som INTE kan understödjas av forskning påstår annat. Pga politiska krafter. Då kan du ju fråga dig varför de skulle låtsas som annat? För att det ligger pengar bakom naturligtvis. Såsom det Exxon sysslade med. De vill ju att folk ska fortsätta med gammalmodig förbränningsteknologi. 
    Kan du redovisa den faktan då?
    Allt detta bygger på hypoteser och inmatade data i algoritmer som förutspår vad som ska hända och hittills har allt visat sig vara väldigt fel.

    Men kan du visa en vetenskaplig källa på dina påståenden att vi står inför en total klimatkollaps (armageddon) så får du gärna visa den här. Hittills har jag aldrig sett någon.

    Det vi vet att kolidioxidhalten i luften enligt mätstationen på Hawaii har ökat sedan mitten på 18-talet och att det samtidigt har blivit en dryg grad varmare sedan dess. Om vi nu kan se på dessa mätningar som helt tillförlitliga.

    Men någon kollaps av livet på jorden är bara den vanliga domedagsprofetian. 

    Sedan är det intressant att du tar upp Exxon oil. Det är ju Rockerfellers som grundat dem, tidigare standard oil som hade näst intill monopol på oljan i början av 19-talet. Samma familj som senare grundade både FN och klimathotet. Detta har givit dem enorm rikedom och makt genom hela 1900-talet och även idag.
  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-23 01:29:04 följande:

    Det här är en uppskattning över vad som inträffar vid olika scenarion 
    https://www.dagensarena.se/innehall/det-har-hander-vid-1-5-graders-temperaturhojning/


    ? Fram tills för bara några år sedan trodde vi fortfarande att två grader var en hanterlig temperaturnivå. Nu förstår vi att det inte alls räcker, att två grader är alldeles för farligt.


    Samtidigt visar en studie från University of Washington att det bara är 5 procents chans att världens länder klarar tvågradersmålet.


    Studien fann att det istället är en 90 procentig risk att uppvärmningen fram till 2100 landar mellan 2?4,9 grader globalt. Tekniska framsteg väntas minska länders koldioxidutsläpp med 90 procent under detta århundrade. Men dessa minskningar är ändå inte tillräckliga för att världen ska klara gränsen på 2 graders uppvärmning menar forskarna.


    Anser du detta vara en källa, fullt av rena falsarier och källan på detta är bla CNN och SVT 😂😂
    Så mycket fake news i de där punkterna för många för att jag ska ta mig tid att bemöta dem alla.

    Men till att börja med Rockström är en av de största klimataktivisterna vi har i Sverige, han är en man som gått genom Rockerfellers institutioner och ser slutet bakom varje sten.
  • Anonym (Flåklypa)
    HSOF skrev 2023-12-25 01:08:46 följande:
    Kan du redovisa den faktan då?
    Allt detta bygger på hypoteser och inmatade data i algoritmer som förutspår vad som ska hända och hittills har allt visat sig vara väldigt fel.

    Men kan du visa en vetenskaplig källa på dina påståenden att vi står inför en total klimatkollaps (armageddon) så får du gärna visa den här. Hittills har jag aldrig sett någon.

    Det vi vet att kolidioxidhalten i luften enligt mätstationen på Hawaii har ökat sedan mitten på 18-talet och att det samtidigt har blivit en dryg grad varmare sedan dess. Om vi nu kan se på dessa mätningar som helt tillförlitliga.

    Men någon kollaps av livet på jorden är bara den vanliga domedagsprofetian. 

    Sedan är det intressant att du tar upp Exxon oil. Det är ju Rockerfellers som grundat dem, tidigare standard oil som hade näst intill monopol på oljan i början av 19-talet. Samma familj som senare grundade både FN och klimathotet. Detta har givit dem enorm rikedom och makt genom hela 1900-talet och även idag.
    Tydligen så spelar det ingen roll vad jag skulle presentera för källa för dig. Trots att i princip alla forskare är överens så vill du i stället göra det till en enorm konspiration. så bekvämt. Ingen fara på taket. 
  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-25 15:20:45 följande:
    Tydligen så spelar det ingen roll vad jag skulle presentera för källa för dig. Trots att i princip alla forskare är överens så vill du i stället göra det till en enorm konspiration. så bekvämt. Ingen fara på taket. 

    Nej, du har inte presenterat någon vetenskaplig fakta. Bara länkar till olika påståenden från klimatpropgandister. 


    Jag väntar på källan på att mänskligheten och hela planeten konmer gå under inom några år som du påstår?

  • Anonym (Flåklypa)
    HSOF skrev 2023-12-26 01:07:52 följande:

    Nej, du har inte presenterat någon vetenskaplig fakta. Bara länkar till olika påståenden från klimatpropgandister. 


    Jag väntar på källan på att mänskligheten och hela planeten konmer gå under inom några år som du påstår?


    Är nasa klimatpropagandister? Du greppar ju efter halmstrån för att kunna bibehålla din illusion av att allt är frid och fröjd. Och nej. Jag har inte påstått att världen kommer att gå under. Varför hittar du på? Världen står inför en klimatkatastrof. 


    Guterres? comments come upon the release of the UN Environment Programme?s (UNEP?s) Emissions Gap Report 2022, which shows that under current Nationally Determined Contributions (NDCs), the world is headed for 2.8 degrees of global heating by the end of the century.


    https://www.unep.org/news-and-stories/story/world-headed-climate-catastrophe-without-urgent-action-un-secretary-general

    m
    en jag antar att du avfärdar även det här som fake news. Alternativt påstå att 2.8 graders höjning bara innebär en skön varm sommar.

  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-26 01:28:02 följande:

    Är nasa klimatpropagandister? Du greppar ju efter halmstrån för att kunna bibehålla din illusion av att allt är frid och fröjd. Och nej. Jag har inte påstått att världen kommer att gå under. Varför hittar du på? Världen står inför en klimatkatastrof. 


    Guterres? comments come upon the release of the UN Environment Programme?s (UNEP?s) Emissions Gap Report 2022, which shows that under current Nationally Determined Contributions (NDCs), the world is headed for 2.8 degrees of global heating by the end of the century.


    https://www.unep.org/news-and-stories/story/world-headed-climate-catastrophe-without-urgent-action-un-secretary-general

    m
    en jag antar att du avfärdar även det här som fake news. Alternativt påstå att 2.8 graders höjning bara innebär en skön varm sommar.


     


    Ja det är inte Nasa som dem som pysslar med rymden om du tror det. Detta är en helt egen organsationen som använder Nasa som namn för att de ska få extra tyngd och trovärdighe. Men de mesta de gör är statustikmanupulering vilket är väldigt vanligt inom klimataktivismen. Så nej jag greppar inte efter några halmstrån. Hade du lyft på ögonen och vågat lyssna lite på alla dem som du så lustigt kallar för klimatförnekare ( alla som inte står bakom klimatalarmismen) så skulle du ganska snabbt se hur uppblåst det här är och att vi inte är i någon klimatkatstrof.

    Sedan ja du har fortfarande inte presenterat någon vetenskaplig fakta om allt du påstår häe själv och med alla länkar du postar. Allt du kommit här är påståenden från olika organisationer.

    När det kommer till din kära Guterres så fick ju han själv stark kritik av IPCC nya ordförande för att han var för alarmisrisk nyligen. Men vanlig etablissemangsmedja var helt tysta över det så du har förmodligen inte hört om det.

  • Anonym (Flåklypa)
    HSOF skrev 2023-12-26 10:49:41 följande:

     


    Ja det är inte Nasa som dem som pysslar med rymden om du tror det. Detta är en helt egen organsationen som använder Nasa som namn för att de ska få extra tyngd och trovärdighe. Men de mesta de gör är statustikmanupulering vilket är väldigt vanligt inom klimataktivismen. Så nej jag greppar inte efter några halmstrån. Hade du lyft på ögonen och vågat lyssna lite på alla dem som du så lustigt kallar för klimatförnekare ( alla som inte står bakom klimatalarmismen) så skulle du ganska snabbt se hur uppblåst det här är och att vi inte är i någon klimatkatstrof.

    Sedan ja du har fortfarande inte presenterat någon vetenskaplig fakta om allt du påstår häe själv och med alla länkar du postar. Allt du kommit här är påståenden från olika organisationer.

    När det kommer till din kära Guterres så fick ju han själv stark kritik av IPCC nya ordförande för att han var för alarmisrisk nyligen. Men vanlig etablissemangsmedja var helt tysta över det så du har förmodligen inte hört om det.


    Så även un:s rapport är fake news. Tydligen så är alla personer som försöker sprida budskapet alltför alarmerande och det enligt dig är ett bevis över att alla har fel. Jag gillar inte att du förvanskar det jag skriver och hittar på. Du läser säkert inte ens rapporterna jag länkar till.

    Jag tror inte vi kommer längre. Du gör som du vill. Det känns bättre för dig att låtsas som att det regnar. Det som är oroväckande är naturligtvis att aktiva klimatförnekare som dig bidrar till att ingenting händer uppåt.
  • HSOF
    Anonym (Flåklypa) skrev 2023-12-26 15:01:33 följande:
    Så även un:s rapport är fake news. Tydligen så är alla personer som försöker sprida budskapet alltför alarmerande och det enligt dig är ett bevis över att alla har fel. Jag gillar inte att du förvanskar det jag skriver och hittar på. Du läser säkert inte ens rapporterna jag länkar till.

    Jag tror inte vi kommer längre. Du gör som du vill. Det känns bättre för dig att låtsas som att det regnar. Det som är oroväckande är naturligtvis att aktiva klimatförnekare som dig bidrar till att ingenting händer uppåt.
    Jo jag har öppnat en del av länkarna du delar, men vissa räcker det med att jag läser rubriken. Det är samma religösa uttalanden i de flesta utan någon källa på vetenskap. Guterres är en av de värsta alarmisterna. Till och med den nya ledaren för IPCC, kriteswrade honom för att vara för alarmistisk.

    Jag har andryg sagt att vi människor inte påverkar vår miljö och kanske även klimatet men denna överdrivna ?politiska? alarmism hjälper knappast världen framåt. Det skapar bara onödig polarisering och att det i slutändan  bara blir värre med miljöförstöringen.

    Sedan, kan du förklara för mig, vad är egentligen en klimatförnekare? Påstår du att jag förnekar att det finns ett klimat?
Svar på tråden Kommer klimatförändringarna att utrota mänskligheten?