• FillippaFL

    Tempusfråga

    Hej alla kloka FL:are!

    Håller på att skriva en artikel/recension och skulle behöva er hjälp.

    Det handlar om en tjänst på nätet och jag undrar om det är okej att byta tempusformeri i texten? Jag har testat tjänsten och beskriver lite om de olika funktionerna. Då har jag skrivit i dåtid, till exempel: När jag testade xxxx tyckte jag xxxx. Men när jag ska ge ett omdöme, så blir det plötsligt i nutid. Typ: Sammantaget tycker jag att xxx är xxxx.

    Är det okej? Eller finns det annan lösning? Hoppas någon förstod frågan och kan ge mig ett enkelt svar såhär på kvällen.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Tempusfråga
  • Räkan77

    Det är vanligt att i mindre formella texter skriva allt i presens (alltså sånt som hänt i samband med det man skrivet om) Eller ja, skulle säga att det blir allt vanligare även i mer formella texter. Så jag skulle köra på presens rakt igenom, för du det väl inte 10 år sen du testade grejerna? Då passar inte presens. Men om du gjort det nyligen så blir presens bäst. 

  • FillippaFL
    Räkan77 skrev 2023-12-11 19:32:39 följande:

    Det är vanligt att i mindre formella texter skriva allt i presens (alltså sånt som hänt i samband med det man skrivet om) Eller ja, skulle säga att det blir allt vanligare även i mer formella texter. Så jag skulle köra på presens rakt igenom, för du det väl inte 10 år sen du testade grejerna? Då passar inte presens. Men om du gjort det nyligen så blir presens bäst. 


    Tack snälla för svar Räkan. Nej, inte länge sedan, däremot så måste jag beskriva mycket om förloppet och vad jag gör. Blir det okej att skriva "När jag först loggar in på xxxx slås jag av xxxxx?
  • FillippaFL

    Menar alltså om det är okej att skriva sådant typ av innehåll i presens? Just den meningen är inte med, bara ett exempel.

Svar på tråden Tempusfråga