• Anonym (Hjälplös)

    Ryktesspridning och hotar med familjerätten

    Jag har under flera års tid blivit psykiskt misshandlat av min sons pappa (han har även skadat mig två gånger fysiskt, innan vi fick barn) Nu är vi separerad sedan några månader tillbaka. Jag har förstått nu i efterhand att jag levt med en narcissist i många år, som prioriterat pengar, nöjen, alkohol och sin fåfänga framför mig och sonen (jag var BLIND och övertalad av honom, jag skäms över det). Vår son har han inte haft något större intresse av förens nu i somras då han skulle börja med fotbollslekis (mitt ex favoritsport). Innan dess har det varit en stor omsorgssvikt mellan honom och sonen, med hån, kort stubin osv. Han är såklart en snäll och rolig pappa också, ibland. Senaste halvåret vi bodde ihop har jag loggat varje gång han nattat våran son kontra när pappan dricker alkohol... en skrämmande statistik... 
    vår son är hos mig ca 4-5 dagar i veckan efter separationen, men nu har han varit hos mig 10 dagar i sträck.

    En månad efter jag flyttat ut hittar han en ny tjej. En som jag i början kände en stor trygghet till då hon verkade stabil, och som jag kände att vågade lämna min son till då jag visste att sonens pappa dricker alkohol snitt 2-3 gånger i veckan....
    ...Tills jag senaste veckan fått återberättat för mig att hans pappa har börjat med anabola igen. Och pappans nya flickvän springer runt på krogen och säger att han slår henne och är elak mot henne, hon har även med allra största sannolikhet rökt på under den kvällen.

    Nu i efterhand skyller de båda två på mig att de går ett rykte om att det pågår misshandel hos dom och att det är jag som sprider detta rykte? Jag skulle aldrig sjunka så lågt för vår sons skull att sprida vidare ett rykte om sin pappa där jag inte ens var med i situationen (det ligger kanske dock en sanning bakom detta efter allt jag varit med om under våra år tillsammans)

    Nu vill jag såklart inte att min son ska vara hemma hos dom, han är 3 år och säger själv att han inte vill till pappa heller (han kan dock inte förmedla varför han inte vill)

    Nu hotar hans pappa med att ringa familjerätten för att jag vill ha vår son mer och att jag anser att det uppenbart inte är en trygg plats hos dom för vår son att vara på. Hans pappa säger även att han ska göra mitt liv till ett helvete om jag inte gör som han säger. Jag är öppen för att träffa familjerätten då jag har ryggen fri och har mycket dokumenterat. Jag vet att jag inte kan neka umgänge heller, trots att pappan är ett egoistisk svin som inte träffat sin son på 10 dagar pga nöjen och alkohol och har inte heller haft kontakt med sitt barn 3 dagar i rad.

    Vad ska jag göra? Jag är rädd att han ska ljuga till sin fördel i det eventuella mötet hos familjerätten istället för att tänka på vår sons bästa... är livrädd för vad han ska hitta på om mig, och efter alla dessa år av psykisk misshandel så vet jag att denna människa inte har någon gräns bara han vinner ... 

    HjälpGråter
  • Svar på tråden Ryktesspridning och hotar med familjerätten
  • Anonym (Ate)

    Fortsätt logga allt som händer men låt detta svalna av lite nu för att inte utlösa värre händelser.

    Installera appen ACR (Another Call Recorder) på din mobil så väljer du varje gång efter samtal med ett knapptryck om det ska sparas eller inte, om han hotar dig eller säger annat dumt.

    Du har rätt att spela in en konversation som du själv deltar i, och även om den inte kan tas upp i rätten så kan det kännas bra att ha om han börjar domdera värre- du kan t.ex. spela upp den för hans vänner, syskon eller föräldrar, om han har sådana, och bevisa för dem hur han är.

    Vill han det? Troligen inte.

    Du ska inte träffa honom ensam och du ska inte ge efter för honom, men du måste samla bevis innan du söker enskild vårdnad. Ta råd av jurist och förbered.

    Sen kan jag ge andra råd men de ligger utanför lagens gränser och tas bort av FL. En mans våldsmonopol håller bara så länge kvinnan inte har tillräckligt med manliga vänner eller tillräckligt med pengar för att förklara för honom att våld är obehagligt och bara kommer att leda till jobbiga händelser, på sätt som han inte ens kan föreställa sig.  

  • Tow2Mater

    Klart han kommer att ljuga. Som ovan sa, samla bevis. Sedan anlita juridiskt ombud för råd. Familjerätten hjälper er bara komma överens, de tar inga beslut.

  • Anonym (E)

    Obs - inspelningarna kan du inte spela upp för andra eftersom du då åker dit på förtal. Däremot bra att spela upp för FR, polisen och alla möjliga.

    Gör en orosanmälan till soc om hur de har det i hemmet.

  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (Ate) skrev 2023-12-10 17:01:23 följande:

    Fortsätt logga allt som händer men låt detta svalna av lite nu för att inte utlösa värre händelser.

    Installera appen ACR (Another Call Recorder) på din mobil så väljer du varje gång efter samtal med ett knapptryck om det ska sparas eller inte, om han hotar dig eller säger annat dumt.

    Du har rätt att spela in en konversation som du själv deltar i, och även om den inte kan tas upp i rätten så kan det kännas bra att ha om han börjar domdera värre- du kan t.ex. spela upp den för hans vänner, syskon eller föräldrar, om han har sådana, och bevisa för dem hur han är.

    Vill han det? Troligen inte.

    Du ska inte träffa honom ensam och du ska inte ge efter för honom, men du måste samla bevis innan du söker enskild vårdnad. Ta råd av jurist och förbered.

    Sen kan jag ge andra råd men de ligger utanför lagens gränser och tas bort av FL. En mans våldsmonopol håller bara så länge kvinnan inte har tillräckligt med manliga vänner eller tillräckligt med pengar för att förklara för honom att våld är obehagligt och bara kommer att leda till jobbiga händelser, på sätt som han inte ens kan föreställa sig.  


    Skulle gärna vilja ha alla dina råd oavsett vad som anses vara lagligt eller inte, allt för min son!
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (E) skrev 2023-12-10 19:10:18 följande:

    Obs - inspelningarna kan du inte spela upp för andra eftersom du då åker dit på förtal. Däremot bra att spela upp för FR, polisen och alla möjliga.

    Gör en orosanmälan till soc om hur de har det i hemmet.


    Om jag eller en annan skulle göra en orosanmälan skulle det nog bara eskalera och bli värre...
    Tror jag bara ska vara lite is i magen nu.
    Har jag rätt att skydda min son från att åka dit? Om jag misstänker att det inte är en hälsosam miljö där?
  • Anonym (E)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2023-12-11 17:33:21 följande:
    Om jag eller en annan skulle göra en orosanmälan skulle det nog bara eskalera och bli värre...
    Tror jag bara ska vara lite is i magen nu.
    Har jag rätt att skydda min son från att åka dit? Om jag misstänker att det inte är en hälsosam miljö där?
    Du missar en sak. Om du misstänker att hemmet inte är lämpligt för ditt barn att vara i så kan man ifrågasätta även ditt föräldraskap från soc sida. Din ENDA skyldighet är att skydda ditt barn, förstått? Det betyder t ex att varna myndigheter om du misstänker anabola, misshandel och annat.

    Problemet är att nej, du har inte rätt att hur som helst vägra umgänge. Det är därför du måste gå via officiella kanaler, som t ex soc.
  • Anonym (E)
    Anonym (Hjälplös) skrev 2023-12-11 17:33:21 följande:
    Om jag eller en annan skulle göra en orosanmälan skulle det nog bara eskalera och bli värre...
    Tror jag bara ska vara lite is i magen nu.
    Har jag rätt att skydda min son från att åka dit? Om jag misstänker att det inte är en hälsosam miljö där?
    Vad är det för is i magen du har tänkt ha då? Vänta på att de slutar med sina dumheter? Och ändå låta ditt barn åka dit fast vad som helst kan hända när som helst...?
  • Anonym (Hjälplös)
    Anonym (E) skrev 2023-12-11 17:41:52 följande:
    Vad är det för is i magen du har tänkt ha då? Vänta på att de slutar med sina dumheter? Och ändå låta ditt barn åka dit fast vad som helst kan hända när som helst...?
    Du har såklart rätt! Det är pappan som hotar och skrämmer bara, men du har fullständigt rätt. Det är mitt ansvar som förälder att skydda mitt barn, tills att motsatsen är bevisad hos pappan och flickvännen (om de börjar bete sig som vuxna människor alltså)
Svar på tråden Ryktesspridning och hotar med familjerätten