• Collider

    Kontakt sterila män/pappor (IVF donation)

    Jag har precis plussat för graviditet efter att tillsammans med min sambo genomgått IVF med spermiedonation. Min sambo har efter alla undersökningar inkl. microTESE visats vara steril, utan att man kunnat förklara eller ha hypoteser om varför. Detta har självklart varit en chock och är fortsatt förenat med mycket känslor, frågor och oro för honom - även inför aktuell graviditet och att bli far till ett barn som inte har biologisk koppling till honom. Oro kring anknytning, att prata med barnet om dess tillkomst, att barnet vid ökad ålder kanske vill hämta information om eller kontakta såermiedonatorn. Mycket känslor såsom sorg.

    Vi är öppna gentemot varandra och pratar om detta som par, men min sambo ser också ett behov av att få prata med andra män i liknande situation - som antingen är i samma läge, eller kanske i ett tidigare eller senare läge. Jag förstår verkligen detta behov och vi tycker båda att det är så synd att stödgrupper för män verkar vara mindre prioriterade än för kvinnor. Finns ni män där ute, som också fått diagnos sterilitet eller azoospermi, och som vore öppna för kontakt för att prata om era upplevelser och erfarenheter? Oavsett om ni står med eller utan barn, är i graviditet genom donation eller i annat läge. Vi ser fram emot era svar.
  • Svar på tråden Kontakt sterila män/pappor (IVF donation)
  • Anonym (Make 45)

    Absolut, vi finns här och har olika erfarenheter. Jag vet egentligen inte vad man ska skriva eller svara din partner. Vi försökte i många år utan resultat, när vi väl kom till skott och gjorde en undersökning och det visade sig att ?felet? var hos mig blev jag både glad och ledsen. Jag kunde inte bli pappa utan hjälp helt enkelt, innerst inne hade jag sjukt nog en känsla av detta men det var förkrossande att höra. Jag och en hel del män här i livet vet hur jäkla tufft det är att få ett sådant uttalande.

    Det handlar om brutala sanningar och fruktansvärda tankar, ångest och sömnlösa nätter. Det finns inga facit, inget är rätt. Min känsla efter 20år är att inte konsultera/be om åsikt från någon annan än den man vill ha barn med, men samtidigt vara öppen och ärlig.
    I vårt fall lyckades vi med IVF till slut, men frågan om adoption och donation hägrade alltid och det var alltid ett monster för mig att hantera.
    När väl ett barn kommer till er är min starkaste tro att ni inte funderar så mycket på det rent fysiska och hur det skedde, ni kommer att bli överväldigade att det lilla livet är hos er. Väx tillsammans, hitta varandra och njut av livet. Kommer frågan någonsin upp tror jag att ni som föräldrar har ett svar, vare sig det är den nakna sanningen eller små små vita lögner av kärlek till ert barn.


    ❤️

Svar på tråden Kontakt sterila män/pappor (IVF donation)