• Lizzylizz

    Följas åt med tvillingar

    Hej!
    Väntar du tvillingar och vill följas åt och dela kunskap och erfarenheter?


    Jag är 38 år och gravid med mina första barn som är flickor och enäggstvillingar. Är nu i vecka 17 enligt läkaren.


    Sedan första undersökningen har det skiljt mycket i storlek mellan fostren, upp till 50% när man uppskattat vikten efter mätningar. Vid senaste undersökningarna har skillnaden minskat till ca 40% men det är ändå oroande. Det skiljer nu ca 6 dagar mellan fostren.


    En trolig anledning är att minsta bara har två kärl i navelsträngen och att den sitter på sidan av moderkakan.

    Har gjort både KUB och FVP, med goda resultat vad vi vet hittills. Kommer få fortsatt uppföljning med ultraljud minst varannan vecka framöver.

    Skriv gärna om dina erfarenheter och hur det ser ut för dig just nu!

  • Svar på tråden Följas åt med tvillingar
  • Mammikan

    Hej!

    Grattis till två små därinne :) 

    Jag fick själv en chock på vul kontroll v6 (kraftiga smärtor på ena sidan enbart och såklart värsta tankarna) men det visade sig att allt såg normalt ut med bebis...och bebis nummer 2 Förvånad 
    Mina är DC/DA.

    Imorgon går jag in i vecka 12+0 och har tagit kub blodprov och den 14 har vi ultraljudet. 

    Jag är 35 och har två tonåringar redan så detta blir nummer 3&4 :) 

     
    Du väntar enäggstvillingar, delar de moderkaka och fostersäck då med? Det är alltid positivt när det går i rätt riktning så även om det känns som att skillnaden är stor just nu så ska du se att det säkert ordnar sig och med tvillingar så har man tätare kontroller, ännu mer med enäggstvillingar så du är i goda händer :) 

  • Lizzylizz

    Hej Mammikan!

    Tack så mycket och stort grattis själv till dina två :) Spännande för de äldre barnen att få småsyskon!
    Skönt att allt verkar se normalt ut för er! 

    Mina är MCDA, de delar alltså moderkaka vilket eventuellt kan bli problem då ena fostret är mindre. Just nu är jag mest orolig för att det ska utvecklas till TTS - Tvillingtransfusionsyndrom. 


    Tack för tröstande svar, hoppas och tror att läkarna har bra koll, men det känns ändå jobbigt att vänta i ovisshet på att se hur det ser ut. Väntar spänt på uppföljning nu på tisdag. Känns bra att det är täta kontroller i alla fall!

  • Naruhodo

    Hej! Stort grattis till dina två små!
    Jag väntar visserligen inte tvillingar men följs gärna åt ändå. Jag är 37 och väntar mitt första. Är i vecka 14 nu. Kanske har vi lite gemensamt ändå :)
    Jag har varit nojig och inte vågat tro på att allt ska gå bra. Vi hade ett tidigt UJ v8, men trots det så ver det först efter andra UJ nu v12 som oron släppte i alla fall lite grann. Så därför har jag avvaktat med grupper, men nu verkar det som att de flesta redan har sina. 

Svar på tråden Följas åt med tvillingar