• Alsox

    Svärmors-MARDRÖM

    Nu är jag såååå trött på min svärmors oändliga jävla skit. Jag vet inte ens var jag vill komma med det här, men tar gärna emot tips. 


    Min sambo varnade mig för henne redan när vi blev ihop, han har oändliga erfarenheter från sin uppväxt där hon betett sig som en galning. 


    Jag fick träffa henne iallafall, och märkte väldigt snabbt att hon har alkoholproblem. Hon och hennes man dricker(de har fortfarande jobb osv så inte helt nedgångna men de dricker varje dag). Hela denna sommaren har jag sett dom supa konstant. Jag har i samband med detta märkt att hon är så otroligt jävla egoistisk, hon vill dra ner min sambo i sitt supande också, dvs hon prackar på honom alkohol varenda gång vi ska ses. Ett exempel var i somras när vi var utomlands med sambons familj, då drog hon t.o.m kommentaren att om vi ville vara med på spelkvällen är det obligatoriskt att dricka, annars får man inte vara med. 
    Min sambo hade en diskussion med henne i våras att han är orolig för alkoholen då alkoholism finns i släkten, efter det har hon blivit ännu mer intensiv i sitt tjatande om att han ska dricka. 

    Hon är helt jävla besatt av honom, hon hittar på anledningar för att ringa och smsa honom varje dag, om han inte svarar säger hon att det är ?akut ring mig nu!?, och när han ringer upp har hon de dummaste anledningarna, påhittade såklart. Ibland ringer hon mig och skriver när han inte svarat. Observera -hon vill ha kontakt !varje! dag. 


    Och mycket mycket mer. 

    Nu till händelsen igår som gjorde att min bägare rann över. Jag ska tillägga att jag är gravid mitt i all denna shitshow. Hon har trakasserat oss hela helgen. Det börjar med att hon ringer min sambo som inte svarar, så ringer hon mig. Jag skickar ett sms att vi inte kan svara just nu, som hon ignorerar utan hon smsar min sambo istället att han ska ringa upp, men inte av vilken anledning. Han ringer henne och får då en utskällning efter noter där hon gapar och gråter att han inte svarar henne, att han bara ljuger om att han vill ses m.m. Att hon har fött honom och burit honom och han har ett ansvar mot henne. Precis som en svartsjuk flickvän. Min sambo är så jävla nedtryckt i skorna av denna kvinna från födsel, tillslut säger jag att nä nu får du säga ifrån. Vi kan inte ha det såhär. Men hon lyckas med sitt jävla lipande och gapande att få honom till att lova en träff idag vilket gör mig helt galen. Shitshowen slutar med att hon skickar sms till både mig och honom, ingen ursäkt eller något bara min sambo ska tänka på hur han är och bli bättre mot henne. Han svarar henne ofta men inte på allt då hon som sagt spammar sönder hans telefon varje dag.

    Vad fan hade ni gjort? För jag går itu snart. 

  • Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM
  • Alsox
    Daisy28 skrev 2023-12-18 13:54:09 följande:
    SLUTA SVARA HENNE! INTE PÅ HÄLFTEN, INTE PÅ 10% UTAN PÅ ALLT!

    BLOCKERA HENNE OCH LÅT DIN MAN TA SMÄLLEN
    Fy vad du är otrevlig. 
  • Agda90
    Alsox skrev 2023-12-18 13:58:55 följande:
    Fy vad du är otrevlig. 
    Fast det är sant. 
    Du svarar och du hamnar i kläm och mår dåligt. 
    Om du blockar henne kanske du sätter en boll i rullning så att de andra vågar?
  • Räkan77

    Vilken otroligt jobbig situation både du och din man är i. Ni borde få fokusera på er kommande bebis och inte en svärmor från hell.

    Det positiva är att ni är på samma sida, du och din sambo. Men det låter som att ni är på väg att glida ifrån varandra och det vill ni inte göra. Så mitt starka råd är att boka in tid hos familjerådgivningen nu på en gång. Låt inte svärmor förstöra er relation. 

  • Deceree1
    Alsox skrev 2023-12-18 13:35:36 följande:

    Min bebis ligger i magen  // Gråter Jag har gått mer än halvvägs. Och ja du har helt rätt, detta stressar mig något otroligt, jag känner att min sambo inte är stark nog att ha ett riktigt gränssättande samtal med henne och han är inte stark nog att blockera henne i nuläget. 


    Men jag orkar inte ha det såhär, jag har varit så ledsen och stressad, jag har bestämt mig för att inte gå på annandagen, men det är ju bara en kortsiktig lösning på problemet. Jag är också sjuk i graviditeten och har legat inlagd flera gånger för hyperemesis så jag är för dålig för att resa just nu, annars hade jag mer än gärna gjort det. Detta är så hemskt för mig. 


    Jag hoppas innerligt att vi kan flytta från det här eländet snart. 


    Om du har bebis i magen är det ännu värre för om du är stressad och inte mår bra kan finns det risker med med också. Alltså, din sambo måste förstå. Börja där. Ett allvarligt samtal med din sambo. Han måste värna om dig o er bebis. Bestäm er för att stanna hemma i jul. Även din sambo. Han ska visa vart hans lojalitet ligger. Det är viktigt för dig. Ligger hans lojalitet hos sin tjej o barn eller ligger hans lojalitet hos en supande mamma? Valet är självskrivet. Få honom att förstå det. Kram
  • Alsox
    Deceree1 skrev 2023-12-18 16:09:01 följande:
    Om du har bebis i magen är det ännu värre för om du är stressad och inte mår bra kan finns det risker med med också. Alltså, din sambo måste förstå. Börja där. Ett allvarligt samtal med din sambo. Han måste värna om dig o er bebis. Bestäm er för att stanna hemma i jul. Även din sambo. Han ska visa vart hans lojalitet ligger. Det är viktigt för dig. Ligger hans lojalitet hos sin tjej o barn eller ligger hans lojalitet hos en supande mamma? Valet är självskrivet. Få honom att förstå det. Kram
    Tusen tack för tips. Ska ha ett samtal med honom när han kommer hem. Bokade in oss till en terapeut igår också, hoppas innerligt på resultat. 
  • Alsox

    Till räkan77: 
    Tack för tips och för förståelsen. Jag har bokat in oss till en terapeut nästa vecka. Hoppas verkligen att det ger oss något. 
    Känner att det är så orättvist. 

  • JodiBabe
    Deceree1 skrev 2023-12-18 16:09:01 följande:
    Om du har bebis i magen är det ännu värre för om du är stressad och inte mår bra kan finns det risker med med också. Alltså, din sambo måste förstå. Börja där. Ett allvarligt samtal med din sambo. Han måste värna om dig o er bebis. Bestäm er för att stanna hemma i jul. Även din sambo. Han ska visa vart hans lojalitet ligger. Det är viktigt för dig. Ligger hans lojalitet hos sin tjej o barn eller ligger hans lojalitet hos en supande mamma? Valet är självskrivet. Få honom att förstå det. Kram
    Alsox skrev 2023-12-18 19:03:58 följande:
    Tusen tack för tips. Ska ha ett samtal med honom när han kommer hem. Bokade in oss till en terapeut igår också, hoppas innerligt på resultat. 

    Tycker också din sambo ska stanna hemma med dig i jul och visa var lojaliteten finns. 
    Jag tycker du kan skriva till svärmodern: "jag känner mig stressad av alla dina meddelanden nu när jag är gravid och har besvär med graviditeten, så jag kommer inte läsa eller svara mer på dina meddelanden utan hänvisar till min sambo", därefter blockerar du henne. Då har du förklarat.

    Om din sambos familj inte kan sätta gränser för kärringen, så tycker jag iaf du ska sätta gränser för dig själv. Jag tycker också du ska blockera henne, men att du meddelar först på det sätt jag föreslog tex (dvs nämn ej blockeringen).
  • JodiBabe
    Alsox skrev 2023-12-18 19:07:15 följande:

    Till räkan77: 
    Tack för tips och för förståelsen. Jag har bokat in oss till en terapeut nästa vecka. Hoppas verkligen att det ger oss något. 
    Känner att det är så orättvist. 


    Är din sambo med på parterapi då? Känns som du driver så mycket i detta?

    Kanske ta ett steg bort från krigsplanen och värna om dig och ditt nu när du är gravid? Låt din sambo härja med sin störda familj. 
  • vissli
    Deceree1 skrev 2023-12-18 13:27:01 följande:

    Det där är verkligen inte bra. Du blir jättestressad av det här. Hur gammal är er bebis? Ammar du? Det behövs inte mycket stress och  irritation för att bröstmjölken ska försvinna. Det kan gå fort. Att du blir så här stressad med går ut över bebisen. Du måste förklara för din sambo hur allvarligt det här är. Mår inte ni bra så gör inte bebisen det heller. Det verkar inte som att han klarar det här själv. Han behöver gå ihop med sina syskon i enad front och verkligen punktmarkera att ni behöver vara ifred. Finns det nån möjlighet för att er att komma bort ett tag? Jag förstår ju att det är svårt med era jobb och sånt. Men finns det nån i er bekantskapskrets som kan låna ut en stuga er nåt? Ni behöver vara själva och vårda er egen familj I första hand. Jag hade personligen flyttat till en annan stad, skaffat nytt jobb, dagis ja allt. Det behöver ju inte vara 100 mil från vänner och bekanta för det. Jag lider med dig/er att ni ska behöva ha det så här. Jag förmodar att det är bebisens första jul och det är viktigt att ni får lugn o ro o kan njuta av bebisen o julen. 


    Har du medicinsk källa på det fetade? Bara att du skriver sådär är ju också extremt stressframkallande för en ammande kvinna. 
  • Nattviol

    Jag tänker så här:

    Blockera henne på alla ställen utom 1. En väg har du kvar, det behöver du nödvändigtvis inte berätta för henne. 

    Det är enda vägen du väljer att konversera med henne de få gånger du gör det. Du stänger av aviseringarna och tittar möjligen där när du har ork (och lust). I övrigt får din sambo ta resterande av konversationerna. 

    Min svärmor ringer mig typ till födelsedagen och någon enstaka gång däremellan. Jag skickar bilder på barnbarnen ibland när det är något (som hon ser efter typ tre dagar...). Man behöver inte vara bundis med svärmor, men man kan vara okej. Min mamma ringer inte min sambo och då bor vi ändå relativt nära varandra. 

  • Deceree1
    vissli skrev 2023-12-18 22:23:38 följande:
    Har du medicinsk källa på det fetade? Bara att du skriver sådär är ju också extremt stressframkallande för en ammande kvinna. 

    Jag hade fel, hon ammar inte, hon hade bebis i magen. 


    Det behövs inte nån evidensbaserad forskning på det. Jag har själv varit med om det och vill inte att det ska hända nån annan. Jag och pappan till mitt barn blev jagade i telefon av min svärmor och hennes nya gubbe. Dom skrek i telefonen och mannen var oerhört obehaglig. Min dotter var då 4 månader. Jag va helt övertygad om att han skulle komna hem till oss och slå ihjäl oss. Detta var sent på kvällen och jag va oerhört stressad och orolig. Dagen efter, på lördagen, trodde jag i min enfald att vi skulle ta bilen och åka därifrån så vi inte skulle va hemma om han kom. Han hade ca 7 mil till oss. Men då stack min kille iväg med kompisar och körde motorcykel. Han fattade inte hur rädd jag var! Jag gick flera km med barnvagnen hem till mina föräldrar och hela vägen var jag livrädd att jag skulle möta honom. Det va så oerhört stressande att veta att jag mycke väl kunde ha mött honom. Den dagen försvann min bröstmjölk tvärt !!!!!

  • vissli
    Deceree1 skrev 2023-12-19 00:33:38 följande:

    Jag hade fel, hon ammar inte, hon hade bebis i magen. 


    Det behövs inte nån evidensbaserad forskning på det. Jag har själv varit med om det och vill inte att det ska hända nån annan. Jag och pappan till mitt barn blev jagade i telefon av min svärmor och hennes nya gubbe. Dom skrek i telefonen och mannen var oerhört obehaglig. Min dotter var då 4 månader. Jag va helt övertygad om att han skulle komna hem till oss och slå ihjäl oss. Detta var sent på kvällen och jag va oerhört stressad och orolig. Dagen efter, på lördagen, trodde jag i min enfald att vi skulle ta bilen och åka därifrån så vi inte skulle va hemma om han kom. Han hade ca 7 mil till oss. Men då stack min kille iväg med kompisar och körde motorcykel. Han fattade inte hur rädd jag var! Jag gick flera km med barnvagnen hem till mina föräldrar och hela vägen var jag livrädd att jag skulle möta honom. Det va så oerhört stressande att veta att jag mycke väl kunde ha mött honom. Den dagen försvann min bröstmjölk tvärt !!!!!


    Fastcdet innebär inte att det är så för alla eller ett medicinskt faktum. Stress kan ju begränsa flödet och utdrivningen, men att det från en sekund till nästa skulle kunna helt slå av all produktion för evigt även om stressmomentet försvinner har jag inte sett något som beskriver. 
  • JodiBabe
    Nattviol skrev 2023-12-18 22:30:09 följande:

    Jag tänker så här:

    Blockera henne på alla ställen utom 1. En väg har du kvar, det behöver du nödvändigtvis inte berätta för henne. 

    Det är enda vägen du väljer att konversera med henne de få gånger du gör det. Du stänger av aviseringarna och tittar möjligen där när du har ork (och lust). I övrigt får din sambo ta resterande av konversationerna. 

    Min svärmor ringer mig typ till födelsedagen och någon enstaka gång däremellan. Jag skickar bilder på barnbarnen ibland när det är något (som hon ser efter typ tre dagar...). Man behöver inte vara bundis med svärmor, men man kan vara okej. Min mamma ringer inte min sambo och då bor vi ändå relativt nära varandra. 


    Bra skrivet.
  • Deceree1
    vissli skrev 2023-12-19 02:44:28 följande:
    Fastcdet innebär inte att det är så för alla eller ett medicinskt faktum. Stress kan ju begränsa flödet och utdrivningen, men att det från en sekund till nästa skulle kunna helt slå av all produktion för evigt även om stressmomentet försvinner har jag inte sett något som beskriver. 

    Jag har inte sagt att det gäller alla men det hände mig. Alltså kan det hända. Hon måste hur som helst få lugn och ro. Det här är inte bra för henne. 


    ja, det slutade tvärt på dagen för att jag var så orolig. 

  • vissli
    Deceree1 skrev 2023-12-19 09:49:42 följande:

    Jag har inte sagt att det gäller alla men det hände mig. Alltså kan det hända. Hon måste hur som helst få lugn och ro. Det här är inte bra för henne. 


    ja, det slutade tvärt på dagen för att jag var så orolig. 


    Hur mycket kunde du slappna av kommande dagar? När jag pratat med amningsstöd är det entydiga svaret jag fått att amningen kan påverkas negativt av stress men kommer åter om man får slappna av igen.
  • Deceree1
    vissli skrev 2023-12-19 13:23:53 följande:
    Hur mycket kunde du slappna av kommande dagar? När jag pratat med amningsstöd är det entydiga svaret jag fått att amningen kan påverkas negativt av stress men kommer åter om man får slappna av igen.
    Den kom aldrig tillbaka 😪 Jag fick börja med bröstmjölksersättning
Svar på tråden Svärmors-MARDRÖM