• Anonym (Galen!)

    Lastbilschaufförer kan ni svara på frågor

    Har barn med en som kör lastbil, en som oavsett vilket åkeri han jobbat eller jobbar på, så vet han aldrig när han jobbar. Trotts han är anställd heltid. Vi kan sitta hos familjerätten där det gnabbas om detta även med dem när det ska bokas tider etc. Känns som det är för att man ska bråka om något. 
    Så snälla kan någon här svara på ett par frågor ?! Olika exempel: 
    Han säger sig inte veta när han ska börja jobba nu på måndag trotts det är lördag kväll. Dessutom börjar han på nytt ställe på måndag.. 
    Han vet aldrig vilken tid han startat någon dag egentligen oavsett åkeri han varit på och dem har varit många genom åren. Är det inte så att det är lag på det inom den branschen med att man har schema ? 
    Han vet då aldrig om han börjar 5 på morgonen eller 13 så bilen är lotsad och klar att åka vidare med. 
    Dem på familjerätten undrar hur han då får till att kunna ha ett normalt fungerande liv utanför jobbet. Är det verkligen så här 
    Jag bryr mig inte hur han jobbar men när det inte går att planera och organisera ett fungerande umgänge så börjar jag undra om det alltid ska vara så här. 
    Han säger han blir uppringd ex 23 på kvällen dagen före och då får reda på att han ska börja 05 osv. 
    Känner några som jobbat inom samma bransch för många år sedan men aldrig hört om detta sätt tidigare. 
    Allt blir hängandes i luften och han styr alla tiderna och det är skit svårt att kunna planera. 

    Han har visat papper tidigare på att han är anställd och inte timanställd så det är han väl fortfarande på jobben efter jag sett det avtalet. Men han vill ingen ska veta när var och hur han jobbar... 
    Familjerätten sa en gång för något år sedan att dem gärna kontaktade hans chef om det skulle fortsätta så här och då var han snabb och bytte åkeri.. men dem kan väl inte kontakta åkeri chefen för kolla sånt ?! 

  • Svar på tråden Lastbilschaufförer kan ni svara på frågor
  • Tow2Mater

    Kan han inte ha barnet planerat varannan helg, och du resten? Och sen om det kor ihop sig den helgen så får han väl skippa umgänget och du har barnet.

    Eller är barnet mycket litet och ni vill ha umgänge oftare?

  • Anonym (Galen!)
    Tow2Mater skrev 2023-12-02 22:46:39 följande:

    Kan han inte ha barnet planerat varannan helg, och du resten? Och sen om det kor ihop sig den helgen så får han väl skippa umgänget och du har barnet.

    Eller är barnet mycket litet och ni vill ha umgänge oftare?


    Jo så är tanken och någon dag den veckan han inte har han helgen, men han vet aldrig tider och det går aldrig lägga upp ett schema de dagarna. För det är också ofta då att enligt han tvingar chefer han att jobba även den helgen han skulle haft umgänge, så då ändras tider även där. Vilket man får reda på en stund innan oftast. Och då kräver han umgänge andra tider. Men oavsett kan det väl inte vara så här i den branschen..?
Svar på tråden Lastbilschaufförer kan ni svara på frågor