• Illustration100

    SVT Barn dålig invandrarsvenska

    Varför ska barn behöva lyssna på mycket dålig invandrarsvenska? Barnen förstår ibland inte vad de säger, och försöker att härma för att förstå. Och detta är ju inte särskilt lyckat varken när det gäller svenska barn eller invandrare. Borde de inte istället lyssna på bra svenska med tanke på språkutvecklingen? Såg även en kanal på Bolibompa där barnen både uttalade fel och i helt fel ordföljd. Deras svenska var urusel.

    Det är samma sak med andra program för vuxna, ex vädret och sportkommentarer. Min man blir så irriterad att han byter kanal, eller stänger av ljudet.

    Borde det inte ställas lite större krav på TV när det gäller språket? Detta accepteras inte i andra länder, utan kravet är "riksdialekt" och det ska vara lätt att förstå. Eller har språket inte någon betydelse längre?

  • Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska
  • Anonym (Hm)
    Anonym (Ego) skrev 2023-12-01 21:54:58 följande:

    Rekommenderar lingvisten Mikael Parkvalls böcker och föreläsningar för er som är så rädda att era barns svenska ska bli fördärvad. 😉


    +1
  • Trent
    Illustration100 skrev 2023-12-01 21:38:44 följande:
    Att skrika "din mamma är en fxxxa" bland barn är inte acceptabelt varken bland svenskar eller invandrare.

    En grannes son var född i Sverige, men när han var fem år så pratade han lika slarvigt och monotont som sin mamma. Han lyssnade på henne med alla felaktiga uttal och i fel ordning. Så mycket beror också på föräldrarna, och de har ett stort ansvar för barnens språkutveckling.

    Bara som vänlig information: "Jag vet inte jag förstår" - det är bättre att säga "jag tror inte att jag förstår".  // Glad
    Jag glömde ett "om". Bara som vänlig information: monotont betyder inte det du sannolikt tror att det gör.

    Du svarade inte riktigt på min fråga.
  • Anonym (Ey mannen)
    Jemp skrev 2023-12-01 17:15:43 följande:
    Och nej jag är inte själv invandrare. Men hur ska folk lära sig svenska och börja jobba om de inte får jobba innan de pratar perfekt, om barnen inte får gå i skola med svenskar och när språkutbildningen är undermålig? 
    Det är skillnad på att "prata perfekt" och att vi accepterar språkbruk som innehåller väldigt många nedsättande ord och svordomar.
    Två skilda saker.
    Om jag kom till ett nytt land där jag inte kunde språket så skulle jag önska förståelse och ödmjukhet inför det faktum att det talade språket inte var mitt modersmål. Men jag skulle ju inte bli populär om man säger så, om jag gick runt och svor och sa fula ord på mitt modersmål när jag pratade om andra tex. 

    "Svenska" barn säger också hora. Det är vidrigt och när det händer måste vi alla som eventuellt hör det säga till. Men det är inte bara barn som säger så. Min ena förälder har nyligen fått en ny kollega. Han är nyanländ och när han inte får som han vill (följer rutiner och regler som finns anslagna överallt och är accepterade i övrigt av kollektivet) så börjar han yla om att han ska "knulla din mamma". Till andra vuxna. I en jobbsituation. Med de arbetsmiljöregler vi har i det här landet så kan ni ju ana att uppsägningen kom som ett brev på posten.
    Det här är anekdotiskt och ett enstaka fall. Men jag erkänner att jag känner mig obekväm när människor i grupp talar på ett språk som jag inte förstår. Och jag kan förstå det omvända också, att icke-svenskar som kommer hit kan känna så. Men då är ju situationen den att de kommit hit. De vill (får man förmoda) vara här. Och då ingår det att lära sig det svenska språket. Det är inte så att jag rest till deras land.

    Apropå språk i skolan och Rinkebysvenska så bor vi i ett väldigt "blandat" område. Vi hade hoppats att slippa det med vår yngsta barn men nu kom hen hem här efter höstlovet och har börjat vända på ordföljden. 
    Så att hen säger "och då han sa" iställlet för "och då sa han"... för att ta ett exempel. Så nu behöver vi fundera på skolbyte för vi kan inte ha det så här. Barn med annat modersmål än svenska behöver översköljas i korrekt svenska dagligen, hela tiden. Det kan inte ligga på mitt och ett fåtal andra barn att ge dem den kulissen. När de är i minoritet så sker det omvända, de börjar tappa sitt språk. 
  • AndreaBD
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-12-01 17:33:16 följande:
    Man behöver inte jobba på SVT. Jag tycker också det är jättedåligt att så många på TV talar dålig svenska. Det är inte bra för våra barn och inte heller för de gamla som ofta hör dåligt. 
    Precis, man skulle väl inte heller ta någon som har en knepig dialekt. Det gör det svårt för åhörare att förstå. Jag har själv en brytning och jag skulle aldrig få för mig att jobba med sånt. Däremot ska man förstås inte diskriminera folk med brytning eller dialekt i "vanliga" jobb. I viss mån måste man stå ut med, i vardagen, att inte alla pratar "TV-svenska". Men just på TV behöver det inte just vara folk med brytning 
  • AndreaBD
    Jemp skrev 2023-12-01 17:46:08 följande:

    Kan ju handla om representation. 


    Och inställningen finns ju tyvärr inte bara gällande tv-program utan jag ser det överallt.


    Men det är dumt. Det är samma sak om man nu är ett antal kollegor och en ska läsa upp något - ska man då vara så nitiskt att även låta den enda som har en brytning läsa upp en text, för att man känner att man inte vill hoppa över personen? I de flesta fallen är det så onödigt. Personen vet också att det är bättre om nån annan läser upp. Sån milimeter-rättvisa är så onödig. Om det är något som ÄR den personens - självklart. Men inte bara för personen också ska läsa nån gång, inte i onödan. 
  • Silverjenny

    Invandrarsvenska måste också få finnas i TV och radio, men jag kan hålla med om att just barnprogrammen borde vara med svensktalande programledare, som absolut kan ha invandrarbakgrund och brytning men korrekt svenska och språkanvändning.

    Det är inte minst viktigt för invandrarbarnen som dels får lära sig rätt, och dels inte får bilden att "alla" invandrare pratar Rinkebysvenska, om deras egna föräldrar också gör det och även på TV. Invandrarbarnen lär sig att det ska ingå i deras kultur att bryta på språket för att markera avstånd till svenskar och svenska samhället, därmed alienerar de sig själva vilket är väldigt olyckligt.

  • Anonym (Ey mannen)
    Silverjenny skrev 2023-12-02 11:49:31 följande:

    Invandrarsvenska måste också få finnas i TV och radio, men jag kan hålla med om att just barnprogrammen borde vara med svensktalande programledare, som absolut kan ha invandrarbakgrund och brytning men korrekt svenska och språkanvändning.

    Det är inte minst viktigt för invandrarbarnen som dels får lära sig rätt, och dels inte får bilden att "alla" invandrare pratar Rinkebysvenska, om deras egna föräldrar också gör det och även på TV. Invandrarbarnen lär sig att det ska ingå i deras kultur att bryta på språket för att markera avstånd till svenskar och svenska samhället, därmed alienerar de sig själva vilket är väldigt olyckligt.


    Klockrent inlägg!
  • Anonym (H)

    Min son ville titta på ?Bilakuten? på svt förut och där pratas det riktig jävla invandrarsvenska.. ?Eeey, brorsan! Shooo mannen! Eyy, de e cool!?.. Blir inget mer av det kan jag säga.

  • fornminne
    Silverjenny skrev 2023-12-02 11:49:31 följande:

    Invandrarsvenska måste också få finnas i TV och radio, men jag kan hålla med om att just barnprogrammen borde vara med svensktalande programledare, som absolut kan ha invandrarbakgrund och brytning men korrekt svenska och språkanvändning.

    Det är inte minst viktigt för invandrarbarnen som dels får lära sig rätt, och dels inte får bilden att "alla" invandrare pratar Rinkebysvenska, om deras egna föräldrar också gör det och även på TV. Invandrarbarnen lär sig att det ska ingå i deras kultur att bryta på språket för att markera avstånd till svenskar och svenska samhället, därmed alienerar de sig själva vilket är väldigt olyckligt.


    Höga språkkrav bör inte bara ställas i barnprogram, utan även för t ex nyhetsuppläsare och berättare. Vissa språkliga variationer är ok, men tydlighet, uttal och korrekt språk är viktigast i denna typ av jobb.

    Så många som möjligt ska förstå vad som sägs. Annars har SVT och andra kanaler, missat sitt huvudsyfte. Mångfald kan man ha ändå. Det finns inget som säger att man måste tala svenska med brytning, eller kraftig brytning, bara för att man har invandrarbakgrund. 

    Påståendet att invandrare med dålig svenska utestängs från jobb är strunt. Tråden handlar inte om vilka jobb som helst, utan jobb på TV. Det är ingen rättighet att leda TV-program. Det finns andra jobb där det inte krävs bra svenska eller samma höga nivå på språket.
  • Anonym (Samma)
    Anonym (H) skrev 2023-12-02 16:48:48 följande:

    Min son ville titta på ?Bilakuten? på svt förut och där pratas det riktig jävla invandrarsvenska.. ?Eeey, brorsan! Shooo mannen! Eyy, de e cool!?.. Blir inget mer av det kan jag säga.


    Ja, det barnprogrammet är helt värdelöst. Skrev till svt och fick svar i stil med att det är mångfald man är ute efter. Nej tack, inget sånt för mina barn. 
  • Illustration100
    fornminne skrev 2023-12-02 22:03:59 följande:
    Höga språkkrav bör inte bara ställas i barnprogram, utan även för t ex nyhetsuppläsare och berättare. Vissa språkliga variationer är ok, men tydlighet, uttal och korrekt språk är viktigast i denna typ av jobb.

    Så många som möjligt ska förstå vad som sägs. Annars har SVT och andra kanaler, missat sitt huvudsyfte. Mångfald kan man ha ändå. Det finns inget som säger att man måste tala svenska med brytning, eller kraftig brytning, bara för att man har invandrarbakgrund. 

    Påståendet att invandrare med dålig svenska utestängs från jobb är strunt. Tråden handlar inte om vilka jobb som helst, utan jobb på TV. Det är ingen rättighet att leda TV-program. Det finns andra jobb där det inte krävs bra svenska eller samma höga nivå på språket.
    I dagens samhälle är det meningen att alla ska ha ett jobb, och kunna försörja sig. Men om föräldrarna inte vill lägga tid på att lära sig bra svenska så påverkar det även barnen i framtiden. Det flesta jobb kräver bra svenska, annars hamnar man på fabriksgolvet eller löpande bandet. Att möta en läkare med urusel svenska är inte roligt och det blir missförstånd. Och det är samma sak med lärare, apotekspersonal och andra jobb där man ska informera andra. Och vem kan då bli sekreterare? Och de stackars gamla som inte förstår vad personalen säger. Läste att de skulle börja med svenskakurser för dem som pratade dålig svenska. Men det blev vilda protester, och det var inte populärt. Vill man inte lära sig bra svenska så blir jobben därefter.

    Så föräldrar ha ett mycket stort ansvar när det gäller barnens språkutveckling. Hur ska de annars få bra jobb i framtiden med dålig och slarvig svenska?
  • Anonym (Emmie)
    Anonym (Ey mannen) skrev 2023-11-29 07:59:58 följande:

    Vi väljer bort program som Bilakuten just av det skälet. Vi bor i Sverige och barn behöver höra korrekt svenska. Att inte värna det är en av de tankevurpor folk gör. Som att man anställer nyanlända i barnomsorgen - nej! Små barn behöver korrekt språk, som förberedelse för livet och särskilt inför skolstarten. 

    Ja, barn vill också gärna känna tillhörighet och igenkänning. Men för egen del så räcker det med vad mina barn möter i skolan. På deras fritid vill jag att de hör svenska ord och ordföljd på ett korrekt sätt. 


    Förstår hur du tänker, men folk vill generellt inte jobba inom barnomsorgen. Då får man ta vad man får och då blir det människor utan perfekt uttal. Så är det bara. Samma med sjukvården. 

    Man kan inte vara kräsen med vilka man anställer när man betalar lite och jobbet är slitigt och tufft. Det är i alla fall betydligt bättre att folk jobbar och försörjer sig än att de sitter hemma för att de inte talar perfekt svenska. 

    Man måste ut i arbetslivet för att lära sig, det är enda sättet. Samma med skolorna, man kan inte isolera invandrarbarn i en skola för att de svenska barnen inte ska behöva höra hur de pratar. Hur ska de då kunna lära sig bra svenska?
  • fornminne
    Illustration100 skrev 2023-12-04 11:31:20 följande:
    I dagens samhälle är det meningen att alla ska ha ett jobb, och kunna försörja sig. Men om föräldrarna inte vill lägga tid på att lära sig bra svenska så påverkar det även barnen i framtiden. Det flesta jobb kräver bra svenska, annars hamnar man på fabriksgolvet eller löpande bandet. Att möta en läkare med urusel svenska är inte roligt och det blir missförstånd. Och det är samma sak med lärare, apotekspersonal och andra jobb där man ska informera andra. Och vem kan då bli sekreterare? Och de stackars gamla som inte förstår vad personalen säger. Läste att de skulle börja med svenskakurser för dem som pratade dålig svenska. Men det blev vilda protester, och det var inte populärt. Vill man inte lära sig bra svenska så blir jobben därefter.

    Så föräldrar ha ett mycket stort ansvar när det gäller barnens språkutveckling. Hur ska de annars få bra jobb i framtiden med dålig och slarvig svenska?
    Många jobb kräver bra svenska ja, särskilt jobb med människor. Men alla jobb kräver inte lika hög nivå på språket som nyhetsuppläsare eller TV-reporter.

    Jag påstod inte att det är ok med dålig svenska i andra jobb, bara att det är en nivåskillnad.
  • Anonym (Jessica)

    Håller med. För att inte tala om alla svordomar och fult snack i helt vanliga familjeprogram. Tvn har spårat ur.

  • Anonym (Jessica)
    Silverjenny skrev 2023-12-02 11:49:31 följande:

    Invandrarsvenska måste också få finnas i TV och radio, men jag kan hålla med om att just barnprogrammen borde vara med svensktalande programledare, som absolut kan ha invandrarbakgrund och brytning men korrekt svenska och språkanvändning.

    Det är inte minst viktigt för invandrarbarnen som dels får lära sig rätt, och dels inte får bilden att "alla" invandrare pratar Rinkebysvenska, om deras egna föräldrar också gör det och även på TV. Invandrarbarnen lär sig att det ska ingå i deras kultur att bryta på språket för att markera avstånd till svenskar och svenska samhället, därmed alienerar de sig själva vilket är väldigt olyckligt.


    Kan ju vara för de inte ska känna sig utanför. Men man behöver ju ändå inte försöka få fler att ta efter. 


    Likaså borde man införa skrivstilen igen. Det var bland det roligaste jag visste. Så folk lär sig skriva fint. 

  • Silverjenny
    fornminne skrev 2023-12-02 22:03:59 följande:
    Höga språkkrav bör inte bara ställas i barnprogram, utan även för t ex nyhetsuppläsare och berättare. Vissa språkliga variationer är ok, men tydlighet, uttal och korrekt språk är viktigast i denna typ av jobb.

    Så många som möjligt ska förstå vad som sägs. Annars har SVT och andra kanaler, missat sitt huvudsyfte. Mångfald kan man ha ändå. Det finns inget som säger att man måste tala svenska med brytning, eller kraftig brytning, bara för att man har invandrarbakgrund. 

    Påståendet att invandrare med dålig svenska utestängs från jobb är strunt. Tråden handlar inte om vilka jobb som helst, utan jobb på TV. Det är ingen rättighet att leda TV-program. Det finns andra jobb där det inte krävs bra svenska eller samma höga nivå på språket.
    Håller med dig helt i allt!
    Alla ska kunna se och lyssna på TV-programmen och kunna ta till sig viktig information. Äldre som hör dåligt, andra invandrare som håller på att lära sig svenska och inte har lärt sig slanguttryck utan kämpar med att lära sig det grundläggande språket. Så irriterande när de tycks ha kvoterat in en invandrare eller skåning med stark brytning så man måste anstränga sig för att förstå något alls.
Svar på tråden SVT Barn dålig invandrarsvenska