• Brax

    Hur kan jag uppnå förändring?

    Jag är en man 40+ under en tid känt att livet kört fast. Jag känner mig emellanåt plågsamt ensam, ibland till den grad att jag gråter. 

    Jag bär på grämelser och sorger från det förflutna som ibland bubblar upp och gör mig sjukt nere. 

    Jag behöver nya sociala sammanhang och hoppas väl lite fortfarande på kärlek.

    Annars har jag ett ordnat liv, bra jobb på universitet ordnad ekonomi. Jag är vältränad mer än de flesta 25åringar, men tappar lusten till detta också emellanåt då man ändå står kvar och stampar.

    Jag tycker jag försökt en del, utan större framgång; Jag har gått på salsakurs, jag har rest ensam på resor. Jag har åkt ensam på skidresa i grupp med UCPA. Jag har bokat en sådan resa igen i januari, det är en solovecka.

    Vad kan jag mer göra? Veckorna går, alla likadana, inget händer, orkar snart inte ta mig för saker ensam igen.

    Vad kan jag mer göra? Flytta tänker man ibland, men tror inte jag har styrka till det
    det, risk att jag får panik och känner mig ännu ensammare. 
    Vad finns det mer kurser? Jag vill gärna göra något där det finns chans att träffa kvinnor

  • Svar på tråden Hur kan jag uppnå förändring?
  • Såpbubblan

    Mitt bästa tips är dejtingsidor. Där hittade jag de enda två partners jag haft. Annars skulle jag mest troligen aldrig varit ihop med någon, men nu har jag man och två barn tack vare att vi träffades på en dejtingsida.

    Jag kan känna igen mig i det att jag kan gräma mig över gamla saker så där har jag tyvärr inga tips 

  • Fjäril kär

    Jag skulle råda dig till att hitta ett socialt sammanhang där du  kan känna dig hemma, bekväm och odla nya vänner, kontakter, nätverka och kanske i förlängningen en partner.  Hitta ett socialt sammanhang som blir en fast punkt i ditt liv och inte bara tillfälliga kurser på några veckor med folk du aldrig mer ser. 
    Finns det något du är intresserad av och skulle vilja engagera dig i?  Att ha ett engagemang för något gör också att du växer som människa,  mår bättre, får bättre självförtroende.  Politiska partier?  Amnesty? Iogt-nto? Kyrkan? Köp motorcykel?  Raggarbil? 

    Kolla upp vilka föreningar som finns där du bor och undersök om något kan locka dig och kan bli en ny fast punkt i ditt liv. 

    Jag själv tex har sysslat med körsång i över 20 år och det har öppnat massa dörrar för mig på andra plan . Jag kör motorcykel och har via mc-världen hittat massa kul aktiviteter, fått partners, vänner för livet och så många minnen. Tack vare min motorcykel har jag också halkat in i raggarsvängen och följer med på cruising och massa annat kul. 

  • Brax

    Tack. Det känns som att något måste ske om jag öht ska orka. 
    Jag har intressen, nu är det långfärdsskridsko som står för dörren. Jag har frågat några nya bekantskaper som jag kännt ett år drygt. Kanske hänger de med och det kan bli av.

    Jag är på friskis en timme i veckan som tränare. Kanske något mer där?

    Vet inte vad det mer finns?

    Tyvärr tyngs jag ner över att det inte borde se ut så här..varför är det så här? Saker och ting borde vara på plats vid det här laget, socialt o partner. Hålla på och jaga vänner nu? Känns som livet gått fel vilket gör mig sjukt ledsen och förtvivlad.

  • Fjäril kär
    Brax skrev 2023-11-28 11:36:35 följande:

    Tack. Det känns som att något måste ske om jag öht ska orka. 
    Jag har intressen, nu är det långfärdsskridsko som står för dörren. Jag har frågat några nya bekantskaper som jag kännt ett år drygt. Kanske hänger de med och det kan bli av.

    Jag är på friskis en timme i veckan som tränare. Kanske något mer där?

    Vet inte vad det mer finns?

    Tyvärr tyngs jag ner över att det inte borde se ut så här..varför är det så här? Saker och ting borde vara på plats vid det här laget, socialt o partner. Hålla på och jaga vänner nu? Känns som livet gått fel vilket gör mig sjukt ledsen och förtvivlad.


    Långfärdsskridskor och friskis är roliga aktiviteter men för mig låter dom inte särskilt sociala utan tvärtom väldigt ensamma aktiviteter och som du inte får nån naturlig social samvaro av. 

    Jag tror diu behöver tänka mer utanför boxen och ansluta dig till nånting där det finns en större grupp människor som du träffar på fasta tider och där du i lugn och ro kan lära känna folk och få nya kontakter.  
  • Lynx123

    Kanske en kurs i mindfullness och självmedkänsla. Då får du två flugor i en smäll: både hjälp med dina känslor OCH möjlighet att stifta nya bekantskaper.

  • Trast
    Brax skrev 2023-11-28 09:27:48 följande:
    Hur kan jag uppnå förändring?

    Jag är en man 40+ under en tid känt att livet kört fast. Jag känner mig emellanåt plågsamt ensam, ibland till den grad att jag gråter. 

    Jag bär på grämelser och sorger från det förflutna som ibland bubblar upp och gör mig sjukt nere. 

    Jag behöver nya sociala sammanhang och hoppas väl lite fortfarande på kärlek.

    Annars har jag ett ordnat liv, bra jobb på universitet ordnad ekonomi. Jag är vältränad mer än de flesta 25åringar, men tappar lusten till detta också emellanåt då man ändå står kvar och stampar.

    Jag tycker jag försökt en del, utan större framgång; Jag har gått på salsakurs, jag har rest ensam på resor. Jag har åkt ensam på skidresa i grupp med UCPA. Jag har bokat en sådan resa igen i januari, det är en solovecka.

    Vad kan jag mer göra? Veckorna går, alla likadana, inget händer, orkar snart inte ta mig för saker ensam igen.

    Vad kan jag mer göra? Flytta tänker man ibland, men tror inte jag har styrka till det
    det, risk att jag får panik och känner mig ännu ensammare. 
    Vad finns det mer kurser? Jag vill gärna göra något där det finns chans att träffa kvinnor


    Kanske engagera dig i biblioteket? Jag bor i usa, där är det konstant aktiviteter på biblioteken. Om det inte är så i Sverige så borde någon dra igång det. Saker för vuxna kan vara släktforskning, skatteplanering, datorer för äldre. Konversationer för utlänningar med en infödd. Stickningsklubb, tillverka musik, 3d printning, drakar och demoner klubb mm mm. De har t om en theremin.

    Det är aldrig en lugn stund där. Föreslå något för ditt bibliotek. Kanske tar ett tag innan en krets byggs upp.
  • BuoBä

    Har du gått i terapi för att göra upp - eller i alla fall lära dig leva med - ditt förflutna? Om inte, gör det. Du kommer tacka dig själv senare.

    Du kan behöva prova ett par olika terapiformer och terapeuter innan du hittar en som passar.

  • Såpbubblan
    Brax skrev 2023-11-28 11:36:35 följande:

    Tack. Det känns som att något måste ske om jag öht ska orka. 
    Jag har intressen, nu är det långfärdsskridsko som står för dörren. Jag har frågat några nya bekantskaper som jag kännt ett år drygt. Kanske hänger de med och det kan bli av.

    Jag är på friskis en timme i veckan som tränare. Kanske något mer där?

    Vet inte vad det mer finns?

    Tyvärr tyngs jag ner över att det inte borde se ut så här..varför är det så här? Saker och ting borde vara på plats vid det här laget, socialt o partner. Hålla på och jaga vänner nu? Känns som livet gått fel vilket gör mig sjukt ledsen och förtvivlad.


    Brädspels-/ rollspelsträffar, lagsport, kör, amatörteatersällskap (skådespelare, rekvisitör, teknik osv, finns många olika roller)? Det är några fritidsintressen som jag tänker är extra sociala
  • Billie38

    Förstår att det kan kännas tungt, men kanske du mår bättre av att inte fokusera så mycket på att träffa någon och istället försöka fylla ditt liv med annat som gör att du känner dig mindre ensam, som tex vänner, familj och hobbies. Saker som utvecklar dig och får dig att må bra i vardagen.
    gör saker för din egen skull, inte för att det kanske ger dig en chans att finna en partner. Låter lite som du försöker maximera dina chanser med att göra sånt som folk tipsat om utan att något djupare intresse.

    när du har dessa sakerna och inte söker aktivt (gör du är upptagen med att leva) så kanske det blir lättare och träffa någon, eller så blir ensamheten åtminstone lättare och bära.

    Man kan inte förvänta sig att en partner ska fylla alla tomrum.

  • Mimosa86

    Kan du beskriva vilken typ av kvinna du skulle vilja träffa?
    Ålder, utseende och intressen? Då blir det enklare att föreslå sociala sammanhang. Du får kallt räkna med att många kvinnor i ditt åldersspannet kan vara frånskilda med barn. Är det ok? Vill du själv ha barn? Det finns mååånga kvinnor 35+ som desperat söker en partner att hinna få barn med.. Där är du rätt ålder

  • Mimosa86

    Sen behöver du träffa vänner. En kvinna kan inte uppfylla alla behov.

    Häng med kollegor ut på aw. bli del av paddelteamet som träffas regelbundet och spelar. Tennis? Bandy? Bordt
    ennis? Hitta bra män att hänga med.

  • Brax

    TAck för era svar. Det som är värtst nu är gamla minnen och felbeslut. Händelser där jag borde tagit andra beslut. Det som gör ont är att det inte stämmer att det är så här, jag är ingen tillbakadragen person precis. Känns som jag hamnade på fel spår och hamnade i dilemmor.

  • Rose abc
    Brax skrev 2023-12-02 11:31:36 följande:

    TAck för era svar. Det som är värtst nu är gamla minnen och felbeslut. Händelser där jag borde tagit andra beslut. Det som gör ont är att det inte stämmer att det är så här, jag är ingen tillbakadragen person precis. Känns som jag hamnade på fel spår och hamnade i dilemmor.


  • Rose abc
    Rose abc skrev 2024-03-16 09:00:11 följande:
    Rose abc skrev 2024-03-16 09:00:11 följande:

    Fastna inte i det förflutna. Börja på nätdejting för att hitta någon bra. Kurser och gemensam intresse sällan leda till att hitta någon partner.
Svar på tråden Hur kan jag uppnå förändring?