• Suheyb

    Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?

    Hi!


    Jag är muslim, och jag startar denna tråd för folk som intresserad att besvara den fråga och åtminstone  ha en dialog.



    Vi kan i första inlägget presentera var vi är med tro/icke tro, Om är Ateist ska man ge anledningar/belägg  och om man agnostik behövs det inte,men gärna skiv hur du hamnat där. Sedan kan man ge vad skulle få dig andra din position. Din standar till hur vi kan verifiera om nåt är sant. Sen sist kan ni ställa frågor kring Islam 



    Detta tråd är för få en ärlig och respektfull diskussion. Den som inte här för det kan gå vidare och jag kommer inte ta del i konversation med. jag uppmanar andra inte göra det heller.

  • Svar på tråden Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?
  • Tow2Mater
    Anonym (Gud) skrev 2023-11-30 01:28:35 följande:

    Hur kan man tro på gud år 2023?


    Annu mer idag 2023. Har du tittat i Uppenbarelseboken? Rekommenderar den som helgläsning.

    Bibelns profetior i full gång - Judarna har fått sitt land, de kommer tillbaka till landet, landet omringat av fiender, de ska bli hatade av omvärlden. En enorm ökning av kunskap och resande sker. En militär allians av Ryssland, Iran, Turkiet, och några muslimska länder kommer uppstå och attackera Israel.  Ett globalt samhälle uppstår där ingen kommer kunna köpa eller sälja utan ett märke på handen eller pannan. Etc etc , Grunden till detta läggs nu i full fart.
  • Suheyb
    Tow2Mater skrev 2023-11-30 03:04:59 följande:
    Annu mer idag 2023. Har du tittat i Uppenbarelseboken? Rekommenderar den som helgläsning.

    Bibelns profetior i full gång - Judarna har fått sitt land, de kommer tillbaka till landet, landet omringat av fiender, de ska bli hatade av omvärlden. En enorm ökning av kunskap och resande sker. En militär allians av Ryssland, Iran, Turkiet, och några muslimska länder kommer uppstå och attackera Israel.  Ett globalt samhälle uppstår där ingen kommer kunna köpa eller sälja utan ett märke på handen eller pannan. Etc etc , Grunden till detta läggs nu i full fart.
    Detta ingresant tror krisna att Gud avtal med Isreals barn gäller?
    idag eller fall för vi vet vad korstågen gjorde mot de och ersättningteorin.
  • Tow2Mater
    Suheyb skrev 2023-11-30 10:03:49 följande:
    Detta ingresant tror krisna att Gud avtal med Isreals barn gäller?
    idag eller fall för vi vet vad korstågen gjorde mot de och ersättningteorin.
    Jag kan inte tala for vad kristna tror - men Bibeln är både GT och NT. NT ersatte inte GT, utan uppfyllde det. Hela Biben gäller även idag for kristna, även om mest fokus läggs på NT. Men även i NT kan man läsa om Guds avtal med Israels barn.
  • Meddelande borttaget
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-30 18:55:58 följande:
    Så de avbryter sitt avtall och accepterar inte Gud men ni tror förforande att de kommer bli välsignat det låter helt sjuk.Zionister har err i deras ficka. Ingen av erra för tidigare kyrkofäder hade den syn men bara see var det leder till.

    Om du undrar det som ger palastiner syrkan i detta hopplösa sitvation är just detta, De bemöter bara det Allah har lovat de och deras förtryckare har ett löfte som ska uppfylas.

    Och Vi gav Moses uppenbarelsen och gjorde den till vägledning för Israels barn [och förmanade dem:] "Tag ingen annan än Mig till beskyddare,
    17:2

    Genom uppenbarelsen gav Vi Israels barn en varning: "Två gånger kommer ni att störa ordningen och fördärva sederna på jorden och visa ett högmod utan gräns."
    17:4
    När detta skedde första gången, sände Vi några av Våra tjänare mot er, starka och djärva krigare, och de förföljde er in i era bostäder [för att döda er alla till sista man]. Så uppfylldes Guds löfte.
    17:5
    Därefter [återupprättade] Vi [ert rike och] gav er på nytt makt över dem och skänkte er rikedom och talrika söner och gav er ökad [militär] styrka.
    17:6

    [Och Vi sade:] "Om ni gör gott, gör ni det [till nytta] för er själva; men om ni gör ont, vållar ni er själva [skada]." Och när [det som avsågs i] den andra varningen kom, blev er förödmjukelse total, templet vanhelgades, så som det en gång förut hade vanhelgats, och allt [som föll i fiendens händer] lades i ruiner.
    17:7
    Kanske kommer er Herre att ha förbarmande med er, men om ni återfaller [i synd], kommer Vi att [straffa er] på nytt; [minns att] Vi har gjort helvetet till ett fängelse för förnekarna av sanningen.
    17:8

    Hella capital 17 handlar om Israel barn.
    När deras löfte uppfyls glöm inte detta och gör en förendring!

    Tror ni att ni skall få stiga in i paradiset utan att först ha gått igenom detsamma som de som levde före er? Olycka och motgång drabbade dem och skakade dem i grunden, så att sändebudet och de som följde honom i tron utropade: "När skall hjälpen [komma] från Gud?" Men Guds hjälp är [alltid] nära!
    2:214
    Inte riktat mot dig men krisna som har denna syn
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-11-30 18:55:58 följande:
    Så de avbryter sitt avtall och accepterar inte Gud men ni tror förforande att de kommer bli välsignat det låter helt sjuk.Zionister har err i deras ficka. Ingen av erra för tidigare kyrkofäder hade den syn men bara see var det leder till.

    Om du undrar det som ger palastiner syrkan i detta hopplösa sitvation är just detta, De bemöter bara det Allah har lovat de och deras förtryckare har ett löfte som ska uppfylas.

    Och Vi gav Moses uppenbarelsen och gjorde den till vägledning för Israels barn [och förmanade dem:] "Tag ingen annan än Mig till beskyddare,
    17:2

    Genom uppenbarelsen gav Vi Israels barn en varning: "Två gånger kommer ni att störa ordningen och fördärva sederna på jorden och visa ett högmod utan gräns."
    17:4
    När detta skedde första gången, sände Vi några av Våra tjänare mot er, starka och djärva krigare, och de förföljde er in i era bostäder [för att döda er alla till sista man]. Så uppfylldes Guds löfte.
    17:5
    Därefter [återupprättade] Vi [ert rike och] gav er på nytt makt över dem och skänkte er rikedom och talrika söner och gav er ökad [militär] styrka.
    17:6

    [Och Vi sade:] "Om ni gör gott, gör ni det [till nytta] för er själva; men om ni gör ont, vållar ni er själva [skada]." Och när [det som avsågs i] den andra varningen kom, blev er förödmjukelse total, templet vanhelgades, så som det en gång förut hade vanhelgats, och allt [som föll i fiendens händer] lades i ruiner.
    17:7
    Kanske kommer er Herre att ha förbarmande med er, men om ni återfaller [i synd], kommer Vi att [straffa er] på nytt; [minns att] Vi har gjort helvetet till ett fängelse för förnekarna av sanningen.
    17:8

    Hella capital 17 handlar om Israel barn.
    När deras löfte uppfyls glöm inte detta och gör en förendring!

    Tror ni att ni skall få stiga in i paradiset utan att först ha gått igenom detsamma som de som levde före er? Olycka och motgång drabbade dem och skakade dem i grunden, så att sändebudet och de som följde honom i tron utropade: "När skall hjälpen [komma] från Gud?" Men Guds hjälp är [alltid] nära!
    2:214
    Inte riktat mot dig men krisna som har denna syn
  • Anonym (Han har mest kul)
    Suheyb skrev 2023-11-27 17:00:48 följande:
    Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?

    Hi!


    Jag är muslim, och jag startar denna tråd för folk som intresserad att besvara den fråga och åtminstone  ha en dialog.


    Vi kan i första inlägget presentera var vi är med tro/icke tro, Om är Ateist ska man ge anledningar/belägg  och om man agnostik behövs det inte,men gärna skiv hur du hamnat där. Sedan kan man ge vad skulle få dig andra din position. Din standar till hur vi kan verifiera om nåt är sant. Sen sist kan ni ställa frågor kring Islam 


    Detta tråd är för få en ärlig och respektfull diskussion. Den som inte här för det kan gå vidare och jag kommer inte ta del i konversation med. jag uppmanar andra inte göra det heller.


    Jag tror Gud är död, bokstavligt talat. Han skapade världen, men någon gång senare blev han gammal, sjuk och dog. Gud avbildas nästan alltid som en gammal man med skägg. I religioner med flera gudar är oftast den högste av dem en gammal man med skägg med. Gammal= på väg mot döden. Gammal= på väg mot slutet. Det är en stor symbolik i att han nästan alltid avbildas som gammal. Kvar finns jorden och en mänsklighet utan Gud och styrning som bara knatar på av sig själva. 
  • Tow2Mater
    Suheyb skrev 2023-11-30 18:55:58 följande:
    Så de avbryter sitt avtall och accepterar inte Gud men ni tror förforande att de kommer bli välsignat det låter helt sjuk.Zionister har err i deras ficka. Ingen av erra för tidigare kyrkofäder hade den syn men bara see var det leder till.

    Om du undrar det som ger palastiner syrkan i detta hopplösa sitvation är just detta, De bemöter bara det Allah har lovat de och deras förtryckare har ett löfte som ska uppfylas.

    Och Vi gav Moses uppenbarelsen och gjorde den till vägledning för Israels barn [och förmanade dem:] "Tag ingen annan än Mig till beskyddare,
    17:2

    Genom uppenbarelsen gav Vi Israels barn en varning: "Två gånger kommer ni att störa ordningen och fördärva sederna på jorden och visa ett högmod utan gräns."
    17:4
    När detta skedde första gången, sände Vi några av Våra tjänare mot er, starka och djärva krigare, och de förföljde er in i era bostäder [för att döda er alla till sista man]. Så uppfylldes Guds löfte.
    17:5
    Därefter [återupprättade] Vi [ert rike och] gav er på nytt makt över dem och skänkte er rikedom och talrika söner och gav er ökad [militär] styrka.
    17:6

    [Och Vi sade:] "Om ni gör gott, gör ni det [till nytta] för er själva; men om ni gör ont, vållar ni er själva [skada]." Och när [det som avsågs i] den andra varningen kom, blev er förödmjukelse total, templet vanhelgades, så som det en gång förut hade vanhelgats, och allt [som föll i fiendens händer] lades i ruiner.
    17:7
    Kanske kommer er Herre att ha förbarmande med er, men om ni återfaller [i synd], kommer Vi att [straffa er] på nytt; [minns att] Vi har gjort helvetet till ett fängelse för förnekarna av sanningen.
    17:8

    Hella capital 17 handlar om Israel barn.
    När deras löfte uppfyls glöm inte detta och gör en förendring!

    Tror ni att ni skall få stiga in i paradiset utan att först ha gått igenom detsamma som de som levde före er? Olycka och motgång drabbade dem och skakade dem i grunden, så att sändebudet och de som följde honom i tron utropade: "När skall hjälpen [komma] från Gud?" Men Guds hjälp är [alltid] nära!
    2:214
    Kan jag ana lite antisemitism i dina inlägg?

    Vilka är de där Vi i alla dina koranverser?
  • 567890
    Suheyb skrev 2023-11-30 18:55:58 följande:
    Så de avbryter sitt avtall och accepterar inte Gud men ni tror förforande att de kommer bli välsignat det låter helt sjuk.Zionister har err i deras ficka. Ingen av erra för tidigare kyrkofäder hade den syn men bara see var det leder till.

    Om du undrar det som ger palastiner syrkan i detta hopplösa sitvation är just detta, De bemöter bara det Allah har lovat de och deras förtryckare har ett löfte som ska uppfylas.

    Och Vi gav Moses uppenbarelsen och gjorde den till vägledning för Israels barn [och förmanade dem:] "Tag ingen annan än Mig till beskyddare,
    17:2

    Genom uppenbarelsen gav Vi Israels barn en varning: "Två gånger kommer ni att störa ordningen och fördärva sederna på jorden och visa ett högmod utan gräns."
    17:4
    När detta skedde första gången, sände Vi några av Våra tjänare mot er, starka och djärva krigare, och de förföljde er in i era bostäder [för att döda er alla till sista man]. Så uppfylldes Guds löfte.
    17:5
    Därefter [återupprättade] Vi [ert rike och] gav er på nytt makt över dem och skänkte er rikedom och talrika söner och gav er ökad [militär] styrka.
    17:6

    osv
    Jag tror inte att det finns någon som blir berörd av religiösa texter om man inte är positiv till dom från början. Det jag känner när jag läser din text är absolut ingenting, det är bara ord från män som ville visa sin makt (och jag känner exakt detsamma om Bibeln). Du kan citera hur många verser som helst, det gör ingen skillnad alls.

    På samma sätt som du inte bryr dig om Mormons bok och vad som står i den:

    "Då såg jag plötsligt liksom en väg öppna sig rakt upp till himlen, och han uppsteg tills han helt hade försvunnit, och rummet var som det varit innan detta himmelska ljus visade sig."

    lika lite bryr jag mig om dina citat. Eller blir du sugen på att läsa mer om Josephs Smiths syner när du läser citatet?
  • Anonym (Rambo)

    Finns Tomten, Stålmannen, Nangijala eller någon gud? Nej alla är fantasifigurer.

  • Suheyb
    Tow2Mater skrev 2023-11-30 20:50:22 följande:
    Kan jag ana lite antisemitism i dina inlägg?

    Vilka är de där Vi i alla dina koranverser?
    Menar du i första delen?
    All zionister är judar men alla judar är inte zionister.
    Vilket är inte svårt att se förutom för zionister som kallar de självhatande judar och de som erkänna de som Judar lägre för deras stånd mot statens okupation.

    Dett är kungliga VI
Svar på tråden Finns Gud?" Om ja vad vill han oss?