• Iwillfindyou

    När stoppknappen på en buss ej fungerar

    Hur stor är sannolikheten att man kör helt åt skogen just pga att stoppknappen på en buss vägrar fungera? Bussarna i min stad kör inte långt men minst 5 km ifrån mitt hem vilket skulle göra det aslångt att gå om jag skulle behöva promenera från en slutstation. Jag vet att det brukar stå folk på stationerna som finns under vägen men det är inte heller någon garanti, jag var en gång ensam i bussen där stoppknappen ej fungerade och ingen väntade på samma buss som jag heller, till slut såg chauffören att jag försöker stoppa bussen med ej fungerande knapp och stannade själv.

    Men hur stor är risken att bussen når slutstationen och inte stannar en enda gång? Har det hänt någon?
  • Svar på tråden När stoppknappen på en buss ej fungerar
  • Anonym (G)
    Iwillfindyou skrev 2023-11-26 22:40:39 följande:
    När stoppknappen på en buss ej fungerar
    Hur stor är sannolikheten att man kör helt åt skogen just pga att stoppknappen på en buss vägrar fungera? Bussarna i min stad kör inte långt men minst 5 km ifrån mitt hem vilket skulle göra det aslångt att gå om jag skulle behöva promenera från en slutstation. Jag vet att det brukar stå folk på stationerna som finns under vägen men det är inte heller någon garanti, jag var en gång ensam i bussen där stoppknappen ej fungerade och ingen väntade på samma buss som jag heller, till slut såg chauffören att jag försöker stoppa bussen med ej fungerande knapp och stannade själv.

    Men hur stor är risken att bussen når slutstationen och inte stannar en enda gång? Har det hänt någon?
    det är ju bara att använda en av de andra knapparna. Brukar du oroa dig mycket för scenarier som inte kommer hända?
  • Anonym (G)
    Iwillfindyou skrev 2023-11-26 23:07:18 följande:

    Ärligt talat, ja


    Okej. Men kan det lugna dig om du försöker tänka logiskt på det så att säga? det finns ju många knappar på en buss och alla kan ju inte vara trasiga och om de skulle vara det får man ju hojta till busschauffören eller gå fram. Tänker mest för din egna skull, det tar mycket energi att oroa sig för onödiga saker. 
  • Mantrasina

    Om den inte funkar, testa en annan knapp. Annars gå fram till chauffören under förutsättning att du är mobil och klarar det. 

    Nej, det är inget att oroa sig för.

  • Anonym (Wa)

    Alltså det är ju inte stoppknappen som gör att bussen stannar. Det är ju chauffören som kör som stannar bussen 
    så det är väl bara att gå fram eller ropa 

  • Persefone234

    Säger som övriga, det är ju bara att använda en annan knapp. Vad är problemet?

  • Anonym (l)

    Jag har nog en större förståelse med tanke på att här brukar en trasig knapp betyda att alla knapparna inte fungerar. Vid dessa tillfällen brukar föraren hålla koll. Annars hojta eller gå fram. Jobbigt men funkar.

  • Persefone234

    TS, du frågar efter sannolikheten att bussen kör till ändstationen utan att stanna innan, om stoppknappen inte funkar. Jag skulle säga att sannolikheten är så gott som 0 % om du bara själv är beredd att lösa situationen. Steg 1 är att du kollar om någon annan knapp i närheten funkar. Steg 2 är att du säger till busschauffören att du ska av. Väldigt enkla lösningar, med andra ord. Är du beredd att göra något av detta? Om du inte är det, så beror sannolikheten bl.a. på om det finns någon på bussen som ska av på samma hållplats som du, och som löser situationen. Det beror också på om det står någon och väntar vid en hållplats. Vi kan omöjligt beräkna sannolikheten, eftersom den beror på så komplexa faktorer.

Svar på tråden När stoppknappen på en buss ej fungerar