• jannicka93

    Min mamma tror jag är i ett våldigt förhållande vilket inte är sant, hjälp!!!!

    Hej, 
    Här kommer ett långt inlägg och jag behöver verkligen all hjälp och tips som finns. Och gärna om det är någon fler som sitter i samma situation som mig.

    Direkt till problemet :
    Jag är i ett lyckligt förhållande med min pojkvän, vi har varit tillsammans i 8 år och bor tillsammans. Under min tonårstid och gymnasietid var jag lite stökig av mig, skötte skolan dåligt, var ute och festade, var i förhållanden hit och dit, flyttade långt hemifrån och levde i min egna bubbla. Mycket självupptagen person. 

    Efter gymnasiet träffade jag min nuvarande pojkvän och han tog bokstavligen ner mig på jorden och jag hittade hem, han var hem. Han är allt jag behöver, letat, han är livet.

    Under mina stökiga år var min och mammas relation dålig, jag hörde inte av mig utsatte henne och familjen förfamiljen för konstant oro , eftersom dom inte fick tag i mig.


    Men när jag flyttade hem blev allting bra, vi har så bra kontakt, hon är det bästa och jag skulle aldrig klara mig utan henne!
    Men nu några år senare har jag fallit tillbaka till mina misstag, jag hör inte av mig när jag är hos min sambo.... Och jag lovar gång på gång på gång att jag inte ska göra om det, ber om ursäkt och lovar att svara när jag är bortrest. Men jag faller bara tillbaka dit och kan inte hålla kontakt. Och för varje missat samtal så ökar min ångest, dåliga samvete på att "nu har hon ringt 6 ggr och jag har inte svarat" och så går erkorrhjulet vidare. Och det blir lättare att inte svara än att ringa upp och ta tag i det innan det blir såhär varje gång. ( jag är konflikträdd) När jag kommer hem då är vi på banan igen och allt "som vanligt" Nu till problemet, hon tror nu verkligen att det är något fel. Våld i relation m.m och nämner att hon pratat med sina vänninor som misstänker detsamma. Att vad jag än säger så tror hon mig inte utan har sin känsla att jag är "tagen som gisslan" m.m.
    OCH DET ÄR INTE ENS SÅ!!!!!!! HJÄLP!!! jag har inte berättar för min sambo för jag är rädd att han kommer bli förstörd, inte vilja hälsa på min familj. Snälla hjälp, hur bevisar jag alla att det bara är jag själv som är problemet? att det är min hjärna som faller tillbaka till samma gamla misstag gång på gång?? Och nej, jag är inte blind och inte ser att jag är i ett dåligt förhållande så vill inte sw någon kommentar om det kontstans oro.
  • Svar på tråden Min mamma tror jag är i ett våldigt förhållande vilket inte är sant, hjälp!!!!
  • Tecum

    Men då måste du steppa upp, ha tätare kontakt med mamma, visa upp dig då och då utan pojkvännen och visa att du inte är kontrollerad.

    Klokt att inte säga något till pojkvännen än.

  • Anonym (Syster)

    Backa bandet. Sluta ha så dåligt samvete, den enda destruktiva relation du verkar ha är den till din mamma. Förklara EN gång för alla att nej, du är inte i någon konstig relation bara för att du inte hör av dig när du är hos din sambo (bor ni inte ihop på heltid, eller?), att ni vill ha kvalitetstid med varandra och att hon numera får vänja sig vid att du är en vuxen person som är kapabel att ta sina egna beslut om ditt eget liv och att du hädanefter inte kommer att lova att höra av dig, eftersom det ställer till problem. Du kan istället säga att du kommer att ringa henne minst varje vecka men att du inte kan lova vilken dag det blir.

    Ts, du måste klippa navelsträngen här som din mamma försöker fjättra dig vid! Sätt gränser!

  • Anonym

    Du kan väl skicka ett sms i  alla fall?

  • jannicka93
    Anonym skrev 2023-11-26 19:20:29 följande:

    Du kan väl skicka ett sms i  alla fall?


    Det gör jag, i princip varje dag. Och snapchat
  • jannicka93
    Anonym (e) skrev 2023-11-26 19:34:35 följande:

    bortrest eller sambo?


    Jag lysanade på en podd idag ang varför man återkommer till samma misstag gång på gång och der var intressant, jag kände igen mig. Dom nämnade att hjärnan blivit van att falla tillbaka till att göra samma misstag man återupprepar för det har blivit en "vana". Och att hjärnan vet att man gör fel och inte borde göra det och istället för att rätta till det och ta en ny bana mot rätt riktning, väljer man att göra misstaget för att göra det enklare för sig själv. 
    Någon med erfarenhet av detta?

    Vill även tillägg att när jag är hemma på besök, umgås med mamma så är det så bra. Vi har så fin kontakt, vi gör mycket tillsammans men det blir just det där med kontakten när jag åker tillbaka till sambon. Vill sååååå gärns ha kontakt med henne dagligen när jag är bortrest, men jag inbillar mig att det är min hjärna och konflikträdslan som styr mig för jag vet att hon är orolig när jag inte svarar.
    Anonym skrev 2023-11-26 19:20:29 följande:

    Du kan väl skicka ett sms i  alla fall?


    Det gör jag, i princip varje dag. Och snapchat
  • Anonym (e)
    jannicka93 skrev 2023-11-26 19:54:39 följande:
    Jag lysanade på en podd idag ang varför man återkommer till samma misstag gång på gång och der var intressant, jag kände igen mig. Dom nämnade att hjärnan blivit van att falla tillbaka till att göra samma misstag man återupprepar för det har blivit en "vana". Och att hjärnan vet att man gör fel och inte borde göra det och istället för att rätta till det och ta en ny bana mot rätt riktning, väljer man att göra misstaget för att göra det enklare för sig själv. 
    Någon med erfarenhet av detta?
    Jaha vad trevlligt. Inte ett svar på min fråga men...
  • Ocdmänniska

    Låter som du får stå på dig och förklara för mamma att du inte alltid kan svara när hon ringer helt enkelt, att det har inget med din sambo att göra utan att du är upptagen med livet helt enkelt. Sen får du sluta bry dig vad dom tror och tycker även om det är hemskt det hon tror. Säg som det är och gör det en gång helt enkelt sen kan inte du göra så mycket. 

  • Anonym (november-23)

    Jag tror att du behöver markera gränser gentemot din mamma. Hon kan inte kräva att du ska ringa eller skriva sms till dig dagligen, det är sjukt.
    Bor du hemma hos din mamma ibland? 
    Bor hon själv när du inte är där. Hon behöver ha sina egna vänner och umgås med tycker jag. Kan inte kräva att ni ska ha daglig kontakt för att hon är så orolig. Hon får hitta på saker för och skingra tankarna istället....

Svar på tråden Min mamma tror jag är i ett våldigt förhållande vilket inte är sant, hjälp!!!!