• Nurseratchet

    Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?

    Hej!

    Jag har funderat på en sak som särskiljer att arbeta som undersköterska jämfört med andra jobb. Varje jobb har sin nisch i vården, där t.e.x läkare är medicinskt ansvariga, SSK är ansvariga för omvårdnaden, BMA för provtagningsanalys, etc. Dessa områden är lätta att särskilja, och är väldefinierade. Undersköterska sticker dock ut, eftersom de (krasst sätt) egentligen inte tillför någonting som SSK inte kan? Lek med tanken att vi ersätter alla USK med SSK, ur ett kvalitetsperspektiv skulle detta vara fantastiskt. Om vi helt bortser från den ekonomiska aspekten så har vi helt plötsligt omvårdnadspersonal som förutom att utföra patientnära omvårdnad även kan planera den. Och medicinera! Tankar?

  • Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?
  • Cathariiina

    Det skulle bli bättre för patienterna, både för att sjuksköterskan direkt kan fixa saker som en undersköterska inte kan (undersköterskan måste springa och hämta någon), sjuksköterskan har större chans att se om en läkare behöver tillkallas, och inte minst så blir det färre personal runt en och samma patient, om en och samma sköterska kan göra alla arbetsuppgifterna.

    Jag tänker, det räcker ju egentligen att man måste ha tre olika vårdpresoner runt sig PER DYGN som patient, eftersom de arbetar i treskift. Man behöver inte sex olika varje dygn, det blir kaotiskt och väldigt utsatt. Och till det tillkommer att alla ska vara lediga två dagar i veckan, så då blir det ytterligare sex nya med dagens system. Räcker med tre. 

  • Cathariiina
    rosesarewhite skrev 2023-11-26 09:19:24 följande:

    Ingen skulle vilja läsa 3,5 år på högskola för att utföra ett jobb som man läser på gymnasiet eller 1,5 år på komvux.

    Undersköterska och sjuksköterska är två helt olika yrken som båda behövs, det går inte att ersätta det ena med det andra. Sjulsköterskor besitter en kompetens och undersköterskor besitter en annan kompetens.

    Att ta hand om en människa är inte bara medicinskt, du ska även ta hand om det vardagliga och själsliga. 


    Fast det där stämmer inte, att det är väsensskilt. I många länder har man ett system där sjuksköterskeeleverna gör det mesta av undersköterskeuppgifterna, och sedan arbetar de upp sig och får svårare och svårare arbetsuppgifter, allteftersom de fått lära sig det på föreläsningar och färdighetsträningar.

    Men de slutar inte heller som färdiga sjuksköterskor att t.ex. bädda, bära ut matbrickor, eller mata och tvätta patienter, utan de handleder de nya eleverna och hugger själva också i där det behövs. Det MÅSTE inte vara två personalkategorier! I sådana system är det dessutom vanligt att man dessutom har sjukvårdare som är män, som hjälper till med tunga lyft, kör patienterna i deras sängar till röntgen, nästa avdelning (whatever) och sådant.
  • Cathariiina
    rosesarewhite skrev 2023-11-26 09:19:24 följande:

    Ingen skulle vilja läsa 3,5 år på högskola för att utföra ett jobb som man läser på gymnasiet eller 1,5 år på komvux.

    Undersköterska och sjuksköterska är två helt olika yrken som båda behövs, det går inte att ersätta det ena med det andra. Sjulsköterskor besitter en kompetens och undersköterskor besitter en annan kompetens.

    Att ta hand om en människa är inte bara medicinskt, du ska även ta hand om det vardagliga och själsliga. 


    Fast det där stämmer inte, att det är väsensskilt. I många länder har man ett system där sjuksköterskeeleverna gör det mesta av undersköterskeuppgifterna, och sedan arbetar de upp sig och får svårare och svårare arbetsuppgifter, allteftersom de fått lära sig det på föreläsningar och färdighetsträningar.

    Men de slutar inte heller som färdiga sjuksköterskor att t.ex. bädda, bära ut matbrickor, eller mata och tvätta patienter, utan de handleder de nya eleverna och hugger själva också i där det behövs. Det MÅSTE inte vara två personalkategorier! I sådana system är det dessutom vanligt att man dessutom har sjukvårdare som är män, som hjälper till med tunga lyft, kör patienterna i deras sängar till röntgen, nästa avdelning (whatever) och sådant.
  • rosesarewhite
    Cathariiina skrev 2023-11-26 20:30:24 följande:
    Fast det där stämmer inte, att det är väsensskilt. I många länder har man ett system där sjuksköterskeeleverna gör det mesta av undersköterskeuppgifterna, och sedan arbetar de upp sig och får svårare och svårare arbetsuppgifter, allteftersom de fått lära sig det på föreläsningar och färdighetsträningar.

    Men de slutar inte heller som färdiga sjuksköterskor att t.ex. bädda, bära ut matbrickor, eller mata och tvätta patienter, utan de handleder de nya eleverna och hugger själva också i där det behövs. Det MÅSTE inte vara två personalkategorier! I sådana system är det dessutom vanligt att man dessutom har sjukvårdare som är män, som hjälper till med tunga lyft, kör patienterna i deras sängar till röntgen, nästa avdelning (whatever) och sådant.
    Och du tror som ts att uskor bara finns på sjukhus?
  • Cathariiina
    rosesarewhite skrev 2023-11-26 20:35:03 följande:
    Och du tror som ts att uskor bara finns på sjukhus?
    Nej, såklart inte. Men det är det jag har erfarenhet av. 
  • rosesarewhite
    Cathariiina skrev 2023-11-26 20:35:53 följande:
    Nej, såklart inte. Men det är det jag har erfarenhet av. 
    Tror du att någon ssk skulle vilja sluta göra ssk-uppgifter och istället ägna sig åt usk-uppgifter efter 3 år på högskola?
  • Nurseratchet

    Tror vi kan sluta svara Rosesarewhite, personen förstår inte vad en SSK är för något. Det blir liksom bara tramsigt. Jag gissar att det är ett troll egentligen, vilket är trist...

  • rosesarewhite
    Nurseratchet skrev 2023-11-26 20:56:31 följande:

    Tror vi kan sluta svara Rosesarewhite, personen förstår inte vad en SSK är för något. Det blir liksom bara tramsigt. Jag gissar att det är ett troll egentligen, vilket är trist...


    Nja, det är väl snarare du som jämför en gymnasieutbildning/1,5 år på komvux med en 3-årig högskoleutbildning.

    En ssk kan såklart göra en uskas jobb men varför skulle de VILJA göra det efter 3 år på högskola och dessutom - om en ssk gör samma jobb som en uska, hur ska de hinna med sina ssk-uppgifter?

    En ssk och en uska gör inte samma jobb, ska ssk göra allt en uska gör hinner de ju knappast göra jobbet de utbildade sig till. Om du så gärna vill göra uska-uppgifter så ta en sådan tjänst?
  • Cathariiina
    rosesarewhite skrev 2023-11-26 20:43:42 följande:
    Tror du att någon ssk skulle vilja sluta göra ssk-uppgifter och istället ägna sig åt usk-uppgifter efter 3 år på högskola?
    Fast så är det redan idag på många ställen. Det finns t.ex. hospice' som enbart anställer sjuksköterskor. Dessa sköter all omvårdnad av patienterna, och varje patient har en "egen" sjuksköterska, som sköter om honom helt och hållet och allt runt honom. Detta är just för att de döende inte ska behöva knyta an till ständigt ny personal,som ska hjälpa dem med det mest intima, och dessutom lära känna dem och kunna vara ett känslomässigt stöd. Det går ju inte när det springer kanske 20 olika personal runt patienten.  

    En sjuksköterska som är värd sitt salt drar sig inte för att vårda sina patienter, liksom... i så fall är hon ingen bra sjuksköterska.
  • Nurseratchet

    Okej, jag försöker en sista gång. Om vi ersatte alla USK med SSK så skulle vad hända? Med samma antal anställda alltså. Vad tror du själv skulle hända kvalitetsmässigt?

    På mitt nuvarande arbete jobbar jag mycket patientnära för övrigt, och gör dagligen samma typ av omvårdnad som du menar på är förmer för någon som läst på högskolan i 3 år. Så jag gissar att jag redan har en sådan tjänst.

    Det enda som är tydligt, det är att du (utan att du ens tänker på det) visar att du tycker att patientnära omvårdnad är ett skitjobb. Usch!

  • Nurseratchet

    Cathariiina: Jo, men försök förklara för Rosesarewhite vilket yrke som har ansvar för vad... :D:D

  • callmepreggoornot

    Ja, detta var supergivande och inte alls galet med denna tråd+ alla trådar du puttat upp för att spy galla över undersköterskor. Jag hoppas att du valt en annan väg än vården.

  • rosesarewhite

    Det som skulle hända om alla usk ersattes med ssk är? ingenting.

    Det skulle inte bli någon skillnad.

    Ssk skulle överta usk-uppgifter och usk-uppgifter är något som uskor kan.

    Jag ser verkligen inte ner på usk-arbetet. Jag säger bara att en ssk har en annan roll än vad en uska har. Och att uskor är bra i sina roller så om en ssk tog över deras roller skulle resultatet ändå vara det samma som är idag.

    Jag jobbar på boende och det är enbart vi uskor som finns runt patienterna dagligen. Skulle vi bytas ut mot ssk så skulle skillnaden bli absolut ingenting eftersom vi kan vårt jobb och de uppgifter vi har.

Svar på tråden Ersätta undersköterskor med SSK i en perfekt värld?