• ForTheBetter19

    Skaffa hund (Rottweiler)

    Jag och min sambo har tänkt att i framtiden skaffa hundar, det är bådas dröm. Tanken är då att ha två rottweilers eller en rottis och en dobermann. En hane och en tik, men vi kommer börja med en och efter ca 1 år skaffa en till.

    Finns det något som visar på att det är bästa att skaffa hane först eller tvärt om? 

    Sen om någon råkar ha någon av raserna, berätta gärna om hur ni tycker att det är, utmaningar, fakta, roliga saker, allt! 

  • Svar på tråden Skaffa hund (Rottweiler)
  • OlgaElvira

    Rottis är en fantastisk hund, Ni bör ha ett väldigt aktivt friluftsliv för att er rottis ska må bra. Den är intelligen och vill jobba. Eftersom den blir så stor ock stark är det viktigt med lydnadsträning.  Räkna med minst två timmars aktiv utomhusträning varje dag, inte bara promenad runt kvarteret. Med det sagt så blir det en underbar familjemedlem. 

  • Yuppyupp

    Båda de raser som ni valt är helt förträffliga hundar som är mycket smarta. Dock skulle jag aldrig rekommendera de till den som inte har hundvana sedan tidigare. De är smarta nog att överlista er båda, men de är också otroligt starka och aktiva. Därför krävs det att ni har en livsstil som kan förse dem med den motion som de behöver - fysiskt och mentalt. De hyss som en uttråkad rottis eller doberman kan komma på är inte nådiga :) Men både raserna är väldigt vänliga. 

  • Liza13

    Det är två brukshundar som rätt uppfostrade, tränade o aktiverade kan bli rena drömhundarna..

    Å andra sidan så kan dessa raser bli eran värsta mardröm!
    om dom inte kommer från en seriös uppfödare.
    om dom inte uppfostras på rätt sätt,
    om dom inte tränas på rätt sätt,
    om dom inte aktiveras tillräckligt

    Jag skulle aldrig rekommendera en brukshund till en förstagångs-hundsägare, heller, 
    men har ni haft hundar förut?
    har ni hittat en bra uppfödare, med bra föräldrardjur?
    är ni redo att träna hundarna varje dag ?,
    är ni redo för att det kan komma jobbiga perioder? (typ slyngelåldern o trotsåldern)

    Ja då kan jag rekommendera båda.😉

  • Jemp

    Har aldrig hört något om att det spelar roll vilket kön som är äldst. En ettårig hund är ju fortfarande ung, så ni kommer i så fall ha två unghundar samtidig vilket blir en del merjobb. 


    Likaså olika kön- ett sätt att köpa på sig merjobb.

  • Goneril

    Tänk på att just dessa raser anses farliga, hundräddas fasa. De kräver mycket träning så förhoppningsvis är ni hundvana. Dessa raser är framavlade på kamp, det ligger i deras gener. Det kan säkert gå bra om ni är medvetna om att de är krävande.                                                                                                                                            En svensk undersökning, jämförelse mellan 30 länder, visade att Rottweillers stod för 18% av dödliga attacker. Något att tänka på.                                                 Det är ett mantra, en floskel i det närmaste, att problem med aggressiva hundar beror på ägarna , men det är inte hela sanningen, sen generation tillbaka är vissa hundraser avlade på kamp.

Svar på tråden Skaffa hund (Rottweiler)