• Anonymt12435

    4 missfall - högt TPO-ak

    Precis fått mitt fjärde missfall under två år där graviditeten stannat eller avbrutits innan vecka 7. Två av gångerna MA som upptäckts vid tidig graviditet. 
    Gjort missfallsutredning via en privat klinik där det enda som avviker som de hittat är att jag har högt TPO-ak (övriga sköldkörtelprover är bra). Tagit levaxin och fått ner mina värden lite, men de är fortfarande över 200 och refererensvärdet är <100 så vet inte om det är förklaringen till mina missfall. 

    Vid den senaste graviditeten fick jag progesteron utskrivet men hjälpte inget.

    Tycker det blir svårare och svårare att hantera då jag inte vet vad vi kan göra mer. Vet inte om TPO-ak är orsaken och att det är där vi ska lägga fokuset, eller söka till annan läkare för ny utredning. 

    Någon som har liknande resa och vill dela med sig? 
    All info och eventuella tankar är välkomna! 

  • Svar på tråden 4 missfall - högt TPO-ak
  • Anonym (TPO antikroppar)

    Hej, har också TPO antikroppar och har haft två missfall tidigare (då har mina TPO legat på ca 400 resp 350). Nu är jag gravid i vecka 15 och när de kolla TPO i början av denna graviditet hade jag 265. Man kan ju inte göra så mkt åt TPO antikroppar, har man dom så har man dom. Men jag har kört på högdos D-vitamin för det har jag läst ska kunna sänka värdet och även selen ska ha positiv effekt på TPO. Annars kan man ju lägga om kosten till strikt AIP kost. Mina har ju iaf sjunkit (hade 1300 i TPO när jag fick min sköldkörteldiagnos). 


    Nu är ju inte jag i mål i denna graviditet, men jag är ändå väldigt hoppfull och inställd på att det ska gå hela vägen ♥️ Men ja som du skriver, man har en ökad missfallsrisk. Men det går att lyckas och behålla också! 

  • Anonymt12435
    Anonym (TPO antikroppar) skrev 2023-11-28 18:46:53 följande:

    Hej, har också TPO antikroppar och har haft två missfall tidigare (då har mina TPO legat på ca 400 resp 350). Nu är jag gravid i vecka 15 och när de kolla TPO i början av denna graviditet hade jag 265. Man kan ju inte göra så mkt åt TPO antikroppar, har man dom så har man dom. Men jag har kört på högdos D-vitamin för det har jag läst ska kunna sänka värdet och även selen ska ha positiv effekt på TPO. Annars kan man ju lägga om kosten till strikt AIP kost. Mina har ju iaf sjunkit (hade 1300 i TPO när jag fick min sköldkörteldiagnos). 


    Nu är ju inte jag i mål i denna graviditet, men jag är ändå väldigt hoppfull och inställd på att det ska gå hela vägen ♥️ Men ja som du skriver, man har en ökad missfallsrisk. Men det går att lyckas och behålla också! 


    Tusen tack för ditt svar! 


    Stort grattis till graviditeten!! Så fantastiskt. Stort lycka till med allt! 

  • Anonymt12435
    Dalarna91 skrev 2023-12-26 09:44:26 följande:

    Kan man ta lipid infusion privat? Det ska sänka immunförsvaret. 


    Jag har varit i kontakt med Eliva Clinic i Stockholm för fortsatt utredning, och de nämnde bland annat att de kan erbjuda intralipid behandling. Finns säkerligen fler kliniker som också kan erbjuda det! 

  • Rosen3

    Hur har det gått för er?

    Har fått 5 missfall och har TPO-ak på 108 (dock lyckats få ner dem från 185 vid utredningen förra året :)

  • Agda90

    TPO sänks mest effektivt med hjälp av kosten. 
    Livsmedel som driver och höjer inflammationer är socker, omega 6 (vilket finns extremt gott om i växtbaserade oljor), spannmål och mejeriprodukter. 

    Titta på Paleo kost. Där har man en väldigt bra bas att stå på. Och det är en kost som fungerar även när man är gravid för man får i sig den näring kroppen behöver.

Svar på tråden 4 missfall - högt TPO-ak