• Anonym (Nojig)

    Blödningen satt igång igen efter 2 veckor

    (en ny tråd för att kunna svara anonymt)

    Jag gjorde en abort för snart två veckor sen, jag tog mifepriston den 7 november och cytotec pillerna den 9e november. Jag började blöda efter ca 1 timme och fick ut ca 3-4 stora klumpar och fler små inom loppet av ca 3 timmar från det att jag tog cytotecen.


    Jag har sen dess blött en hyffsat normal, gått igenom ca 4 bindor per dag sen dess (bindor för normal blödningsmängd).

    Senaste 3 dagarna har blödningen minskat rejält i mängd och jag har kunnat gå med en binda per dag (men jag har bytt oftare för hygieniska skäl). Idag har jag också blödit mindre men nu på kvällen för ca 1 timme sen så fick jag en skarp smärta (inte så stark, 4/10), liknande mensvärk men inte riktigt, i nedre buken typ där man känner av mensvärk och ca 20 minuter senare börjar det "forsa" ut blod igen. Jag blödde tillräckligt mycket för att blöda igenom en normal binda på 15 minuter och när jag går till toaletten så fortsätter det att droppa, inte så mycket som under själva aborten när det verkligen rann blod. Det kom även ut en klump.

    Nu känner jag att det fortfarande droppar men det har minskat i mängd, och jag känner av lite mensvärk men inte alls mycket, 2/10 i smärta.
    Är det någon som känner igen sig i det här? Att blödningen slutar och sen kommer tillbaka för att sen lugna sig igen?

    Kan det vara rester kvar?

    MVH Nojig
  • Svar på tråden Blödningen satt igång igen efter 2 veckor
  • Anonym (Fyndet)

    Hej!
    Detta har hänt mig. Jag hade gjort en medicinsk abort i vecka 6 och blödde normalt mycket i typ 2-3 veckor. Sedan började jag blöda mycket igen. Det blev bara mer och mer, jag visste ju att det inte skulle vara så. Jag visste ju att det var meningen att blödningen skulle minska, inte bli större. Så redan där kände jag att något var fel. Valde dock att avvakta i någon dag, men jag märkte att blödningen inte avtog. Det blev bara mer och mer, det typ forsade blod. Stora klumpar med koagulerat blod rann ner på golvet och bindorna hjälpte inte.

    Blev livrädd, kände att något var jättefel. Började googla på internet och läste att jag genast skulle söka vård så jag var tvungen att åka in akut mitt i natten, fick skjuts. Blod i hela bilen. Mådde verkligen skit här, trodde att jag förblöda. Blev omhändertagen direkt när jag kom till akuten. Fick dropp och blev undersökt av en gynekolog som såg att det var stora klumpar med koagulerat blod. Fick sedan ligga och vila i väntan på att bli nersövd för att genomgå en gynekologisk skrapning. Aborten var ej komplett, ej fullt genomförd. Det fanns rester kvar. Det kan bli så ibland, sa dem.

    Jag kanske ska tillägga att jag inte hade någon smärta när min blödning kom tillbaka efter 2-3 veckor. Det var liksom bara mängden blod som skrämde mig, det gjorde inte ont eller något. Du kanske ändå ska avvakta lite, för att se om blödningen avtar. Om den inte avtar helt (det märker du ju gradvis från nu) så hade jag sökt vård. Är du orolig kan du ju ringa redan nu, bara för att få lite rådgivning och vägledning. 

  • Anonym (Nojig)

    Tack för svar. Nej eftersom det inte forsar blod ur mig så avvaktar jag. Jag blöder lika mycket nu som när jag skrev tråden för en 1 timme sen men jag har ju inte blött igenom flera bindor under en timme. 

    Känner mig lugnare nu eftersom du skriver att det forsade ur dig när du fortfarande hade rester kvar och det gör det tack och lov inte för mig, inte än i alla fall. 

  • Anonym (I)

    Jag hade så vid min abort. Det hade slutat blöda helt och en dag på väg hem från jobbet startade det igen. Sen lugnade det sig rätt fort. Var också bara nån vecka efter aborten så var ju inställd på att det kunde blöda ett tag till.


     

  • Anonym (Fyndet)
    Anonym (Nojig) skrev 2023-11-21 22:54:12 följande:

    Tack för svar. Nej eftersom det inte forsar blod ur mig så avvaktar jag. Jag blöder lika mycket nu som när jag skrev tråden för en 1 timme sen men jag har ju inte blött igenom flera bindor under en timme. 

    Känner mig lugnare nu eftersom du skriver att det forsade ur dig när du fortfarande hade rester kvar och det gör det tack och lov inte för mig, inte än i alla fall. 


    Precis, det verkar inte vara lika dramatiskt för din del så jag hade avvaktat. För mig så var det verkligen så att det forsade blod, det tog aldrig slut. Kände mig helt svimfärdig, kanske var på grund av chocken. Det låg liksom stora klumpar blod på golvet och bindan blödde jag igenom direkt. 
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (I) skrev 2023-11-22 00:38:02 följande:

    Jag hade så vid min abort. Det hade slutat blöda helt och en dag på väg hem från jobbet startade det igen. Sen lugnade det sig rätt fort. Var också bara nån vecka efter aborten så var ju inställd på att det kunde blöda ett tag till.


     


    Skönt att höra att fler har som jag. Då hoppas jag att min blödning lugnar sig snart igen.
    Anonym (Fyndet) skrev 2023-11-22 01:02:49 följande:
    Precis, det verkar inte vara lika dramatiskt för din del så jag hade avvaktat. För mig så var det verkligen så att det forsade blod, det tog aldrig slut. Kände mig helt svimfärdig, kanske var på grund av chocken. Det låg liksom stora klumpar blod på golvet och bindan blödde jag igenom direkt. 
    Nej, det är verkligen inte så mycket blod, långt ifrån. Då känner jag mig lugnare och avvaktar.

    Tack för era svar.
  • Anonym (Nojig)
    Anonym (I) skrev 2023-11-22 00:38:02 följande:

    Jag hade så vid min abort. Det hade slutat blöda helt och en dag på väg hem från jobbet startade det igen. Sen lugnade det sig rätt fort. Var också bara nån vecka efter aborten så var ju inställd på att det kunde blöda ett tag till.


     


    Skönt att höra att fler har som jag. Då hoppas jag att min blödning lugnar sig snart igen.
    Anonym (Fyndet) skrev 2023-11-22 01:02:49 följande:
    Precis, det verkar inte vara lika dramatiskt för din del så jag hade avvaktat. För mig så var det verkligen så att det forsade blod, det tog aldrig slut. Kände mig helt svimfärdig, kanske var på grund av chocken. Det låg liksom stora klumpar blod på golvet och bindan blödde jag igenom direkt. 
    Nej, det är verkligen inte så mycket blod, långt ifrån. Då känner jag mig lugnare och avvaktar.

    Tack för era svar.
Svar på tråden Blödningen satt igång igen efter 2 veckor