• Tom Araya

    Islams och Koranens orimlighet

    Det kan finnas mycket i Islam eller andra religioner man finner orimliga beroende på vad man tror på och har för värderingar, men det mest påtagligt orimliga i Koranen (och därmed även Islam som baseras på bl.a. Koranen) är att enligt flertalet suror (bl.a. sura eller surah 12:111, 16:89, 6:114 och 41:3) så förklarar Koranen allt klart och tydligt, inget saknas. Trots detta så finns en mängd passager som är förvirrande och ingen kan förklara innebörden av dem.

    Exempel på detta framgår i länkad video där en koran-studerande ställer frågor till en muslim. 

    En existerande Gud skulle aldrig låta publicera ett sådant verk i hans namn.

    Jag vill dock hävda att de flesta religioner och deras berättelser förefaller orimliga när sätter luppen på den.

    Så du som är muslim och vill hävda koranens förträfflighet, stoppa Koranbränning e.t.c... så vill jag uppmana dig att backa lite, då Koranen på många sätt är helt orimlig, försök inte att hävda Koranen eller Islam som en sanning, som guds ord e.t.c. 





    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2023-11-25 02:48
    Jag vill påpeka att detta inte är menat som ett påhopp på muslimer. Jag respekterar att ni tror på Muhammed/Allah. Men vi måste acceptera faktumet att kopplingen mellan en eventuellt existerande Gud (Allah) och även dess profeter (som Jesus, Muhammed, Moses e.t.c.) och de texter vi läser idag och kallar heliga, är mycket knappa, om de ens existerar alls. Även med en handfull personer och en tidsrymd om timmar eller dagar är det svårt att upprätthålla det ursprungliga budskapet enbart genom muntlig tradition, föreställ dig då när man inkluderar tiotals personer under decennier eller t.o.m. århundraden innan budskapet nedtecknas i skrift...
    Var försiktig med vad du kallar för absolut sanning.

  • Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:27:59 följande:
    JS återger bara vad andra har kommit fram till om Islams historia, vilket framgår i hans videos. liksom hans referenser. Jag föreslår att du tittar på dem innan du ställer frågor till mig.
    Att JS akademiska trovärdighet i fråga om historiska händelser kan väl ifrågasättas om denne man menar att bibeln är sann.   Vilka kriterier har JS för en religiös skrift och historia men inte för en annan?
  • Padirac

    Ja, för att avgöra KS trovärdighet i fråga om historiska händelser med de referenser du pekar på, så måste du ge in 'den akademiska världen med avhandlingar och så' - om du inte gör detta måste du hitta andra referenser för JS trovärdighet.


    Tom Araya skrev 2023-12-17 15:48:35 följande:
    Visst ska man vara källkritisk, därför har jag kollat vad andra säger om hans källor. Egen granskning är för omständigt då du måste leta dig in i den akademiska världen med avhandlingar och så. Så långt jag kunnat se verkar JS's källor vara legitima/trovärdiga/seriösa om man håller sig till materialet som handlar om Islams historia. Det JS däremot framhäver om kristendom i jämförelse med Islam är jag mer tveksam till.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 16:04:16 följande:

    Ja, för att avgöra KS trovärdighet i fråga om historiska händelser med de referenser du pekar på, så måste du ge in 'den akademiska världen med avhandlingar och så' - om du inte gör detta måste du hitta andra referenser för JS trovärdighet.


    Jag har länkat till andra som säger samma sak. Även JS anger vissa referenser.
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2023-12-17 18:36:01 följande:
    Jag har länkat till andra som säger samma sak. Även JS anger vissa referenser.
    Vilka andra refersenser har du länkat till?  

    Eller har du igen länkat till andra som påstås ha referenser vilka du inte uppgivit?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2023-12-17 20:15:22 följande:
    Vilka andra refersenser har du länkat till?  

    Eller har du igen länkat till andra som påstås ha referenser vilka du inte uppgivit?
    I inlägg #5 länkas till en annan som talar om samma brister i den Islamiska berättelsen om sin egna historia.

    I inlägg #9 (bl.a.) länkas till en video där JS talar med andra om sina teser och där refereras till vissa källor (böcker, forskning e.t.c.).

    Det finns fler, men du måste se länkade videos, annars finns inget att diskutera.
  • Suheyb
    Tom Araya skrev 2023-12-18 01:50:20 följande:
    I inlägg #5 länkas till en annan som talar om samma brister i den Islamiska berättelsen om sin egna historia.

    I inlägg #9 (bl.a.) länkas till en video där JS talar med andra om sina teser och där refereras till vissa källor (böcker, forskning e.t.c.).

    Det finns fler, men du måste se länkade videos, annars finns inget att diskutera.








    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf








    Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

    Hej o hop! ha det gott ;)
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 03:12:41 följande:
    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf

    Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

    Hej o hop! ha det gott ;)
    Den första videon du länkar till refererar till flera av Jay Smiths källor. Men istället för att motbevisa tesen om bristen på Islams sammanhängande historieberättelse, så bekräftas den, om än att Al Muqaddimah drar andra slutsatser, som i sig inte är bättre underbyggda än JS's slutsatser, utan bara är möjliga alternativ och förklaringar. De sistnämnda accepterar jag som möjliga alternativ till det JS hävdar, men mer än så är det inte som talar mot JS eller tesen om Islams osammanhängande historieberättelse.
  • Suheyb
    Suheyb skrev 2023-12-18 03:12:41 följande:
    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf

    Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

    Hej o hop! ha det gott ;)








    Det här typen av predikant med spelisering inom Hadith kommer du aldrig Js bemöta. 


  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 03:12:41 följande:
    static1.squarespace.com/static/5097fe39e4b0c49016e4c58b/t/5c8153eeec212d7117477f8f/1551979503244/Constitution-Medina.pdf

    Padirac killen är inte intreserad i sanningen, han har seletiv ignorans och heller står bakom andra med samma problem. Du kommer inte kunna nå obektiv sanning med han. Det JS påsår är inte bara utanför hans område of spesialisering men hans klander är på bas nivå som vem som helst med minsta kunskap om Islam kan påpeka. Hur som helst du är fri att göra vad du vill men jag själv har avslutat att angera mig i en sån har oproduktiv diskution. Han kan försätta sprida ankalerser utan någon beläg Folk är smarta någ att tareda på vad muslimer påstår och avgöra för sig själv vad de gör med den kunskapen.

    Hej o hop! ha det gott ;)
    Den andra videon du länkar till handlar om huruvida Muhammed har existerat. 
    Al Muqaddimah's slutsats är att det är sannolikt, vilket jag accepterar. Men i videon bekräftas återigen bristerna i Islams historieberrättelse och därmed kopplingen mellan Allah/Muhammed och det muslimer idag läser i Islamiska skrifter. Vi kan alltså inte veta om det som idag står i Koranen, haditherna m.fl. har någon faktisk relevans till vad ev Muhammed har upplevt, gjort och förmedlat.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 04:04:06 följande:
    Det här typen av predikant med spelisering inom Hadith kommer du aldrig Js bemöta. 
    Andra videolänken:
    Han har tagit fram en hadith som han hävdar har en obruten historiekedja, men alla övriga då? Kan detta exempel påvisa hadithernas allmäna trovärdighet? Eftersom Islam tillämpar en skala för hadithernas värde/trovärdighet så kan svaret inte bli annat än nej.
    Haditherna finns även i ett antal olika versioner; Sunni (6 olika sammanställningar), Shia (tre olika sammanställningar) och Ibadi (två olika sammanställningar), alla över 200 år efter Muhammeds död.
  • Tom Araya
    Suheyb skrev 2023-12-18 04:04:06 följande:
    Det här typen av predikant med spelisering inom Hadith kommer du aldrig Js bemöta. 
    Den första videon du länkar till är omöjlig att hänga med i då det är alldeles för mycket arabiska uttryck inblandade som videoskaparen förutsätter att tittaren känner till.
Svar på tråden Islams och Koranens orimlighet