• Ellipellipang

    400m från större väg

    Hittar hus 400m från större väg ligger högt upp på backe. Tycker inte om suset som blir sambon tror inte vi kommer tänka på det. Inga hus framför som döljer ljud . Är hastighet 80 på vägen 

  • Svar på tråden 400m från större väg
  • Anonym (Hm)

    400 m är ju en ganska lång bit. Jag skulle inte bry mig om vägen. Fast jag gillar ju att höra att andra människor existerar 

  • ht1

    Antal meter har mindre betydelse. Det som har betydelse är hur mycket låtet det. Vinden har stor betydels hur mycket det låter.

    Sedan beror det på vilken stad som är närmast hur kräsen du får var vara. Själv blir jag stressad av billjud.

  • OlgaElvira

    Gör en bullermätning inomhus och utomhus. Det finns appar du kan ladda ner, det blir exakt men du får en bra uppfattning om läget. Vilken typ av trafik passerar, tung trafik? Är det en backe så att fordonen accelererar? Hur högt över vägen ligger huset? Ljud hörs mer uppåt än nedåt. Hade huset legat nedanflr vägen så kan man bo rätt nära utan att bli så störd. Finns det kanske bullerkartor framtagna av väghållaren?

    Bullerapp
    https://www.av.se/halsa-och-sakerhet/buller/mata-ljud-och-buller/mat-buller-med-din-mobiltelefon/

  • Ellipellipang

    Blir mest ett sus är väg 132 mellan Lekeryd o Huskvarna om någon vet. Mest trafik från den mindre orten till Huskvarna o mest vanliga bilar. Inte mycket buller med susande som jaginre vet om jag kommer gilla. Bo på landet då kanske jag det hade varit tyst o lugnt

  • OlgaElvira
    Ellipellipang skrev 2023-11-19 18:25:24 följande:

    Blir mest ett sus är väg 132 mellan Lekeryd o Huskvarna om någon vet. Mest trafik från den mindre orten till Huskvarna o mest vanliga bilar. Inte mycket buller med susande som jaginre vet om jag kommer gilla. Bo på landet då kanske jag det hade varit tyst o lugnt


    Kontakta Trafikverket och fråga om det finns uppgift om buller efter den sträckan. Det är de som är väghållare
Svar på tråden 400m från större väg