• Anonym (Oroad)

    Svartmålad

    Jag träffade en kvinna en kortare period och hon blev väldigt snabbt gravid. 
    Tyvärr var inte detta en relation som skulle vara, hon var gravid innan vi ens setts i två månader. Jag var på väg att avsluta relationen redan innan jag fick reda på detta.
    Kommentarer om att jag borde använt preventinmedel undanbedes, ni vet inte hur det gick till.
    Iallafall. Jag avslutade relationen och hon är extremt bitter och arg på mig, hon bröt kontakten med mig efter hon varit gravid några månader.
    Nu borde hon föda vilken dag som helst, om hon inte redan har gjort det.
    Jag har fått höra att hon svartmålar mig extremt mycket till olika instanser redan nu, exakt hur jag vet detta vill jag inte riktigt gå in på för att inte outa mig själv.
    Men hon påstår att jag är farlig, ämnar skada henne och/eller barnet och säger att det nu finns många insatser för att hjälpa henne och barnet från mig.
    Vet också att hon har båda sina föräldrar med i allt och de hejar på henne i detta.
    Jag har aldrig hotat henne eller gjort henne illa på något som helst sätt eller gjort något som skulle få mig att framstå som farlig. Jag är en helt vanlig man, akademiker med stabilt jobb och stabil tillvaro. Ostraffad, sysslar inte med droger och dricker otroligt sällan alkohol och då i väldigt små mängder.
    Vad kan jag göra i den situation jag befinner mig i? Ingen myndighet har kontaktat mig, från modern är det knäpptyst och det känns som att jag som far är helt rättslös i detta.
    Hon har tidigare innan hon bröt kontakten uttryckt att det är såhär det blir när jag inte vill vara tillsammans med henne.
    Hon har historia av psykisk ohälsa, inget som jag tror gör henne farlig för någon annan än sig själv, men det kändes relevant att förtälja.
  • Svar på tråden Svartmålad
  • Anonym (XXX)
    Anonym (H) skrev 2024-02-12 07:11:04 följande:
    Ja, kan ni inte komma överens är det TR som gäller. 

    Tid är en.faktor i detta så snabba på.  Yrka på ett interimistiskt beslut om umgäng omedelbart. 

    Ta hjälp av ett proffs. 

    Fundera noga på vad som är viktigast för dig och vad du kan kompromiss om. 
    Ja, här håller jag med. Tiden är viktig här, snart kommer mamman att börja köra med att barnet redan har kommit in i sina rutiner, att det inte är bra för det att ryckas upp (ens för umgänge), att TS inte visat intresse hittills o.s.v.. Och om hon skulle få för sig att flytta långt bort så är det inget att göra åt det längre, för så länge som hon har ensam vårdnad är det hennes val och hennes rätt.
  • Anonym (Oroad)

    Funkar inte med samarbets samtal hos FR, mamman vill att jag ska åka till Gävle hos henne föräldrar för att träffa barnet fast hon bor i Örebro och jag i Göteborg, säger att de är där ungefär hälften av tiden. Säger också att de ska flytta till Gävle nu...
    Har fortfarande inte fått träffa barnet och får hela tiden höra hur det inte finns tid på passande tider för att barnet har aktiviteter och det bara finns i princip 1 ledig timme på hela veckan där det går träffas, men den tiden funkar inte för mig, jag har ju jobb om dagarna. Får även konstiga regler om hur de ska se ut när vi ses t ex att jag ej får röra barnet för att det är känsligt för RS virus.

    Hur ska jag kunna ha umgänge om dom bor på andra sidan landet?

    Känns helt hopplöst, jag ska kontakta jurist.

  • molly50
    Anonym (Oroad) skrev 2024-04-29 14:44:31 följande:

    Funkar inte med samarbets samtal hos FR, mamman vill att jag ska åka till Gävle hos henne föräldrar för att träffa barnet fast hon bor i Örebro och jag i Göteborg, säger att de är där ungefär hälften av tiden. Säger också att de ska flytta till Gävle nu...
    Har fortfarande inte fått träffa barnet och får hela tiden höra hur det inte finns tid på passande tider för att barnet har aktiviteter och det bara finns i princip 1 ledig timme på hela veckan där det går träffas, men den tiden funkar inte för mig, jag har ju jobb om dagarna. Får även konstiga regler om hur de ska se ut när vi ses t ex att jag ej får röra barnet för att det är känsligt för RS virus.

    Hur ska jag kunna ha umgänge om dom bor på andra sidan landet?

    Känns helt hopplöst, jag ska kontakta jurist.


    Jag tycker absolut att du ska kontakta jurist. Kontakta tingsrätten.
    Hon verkar försöka förhindra umgänge.
    Och det ser inte bra ut för henne,i så fall.

    Och vilka aktiviteter har hon med ett så litet barn?
    Det borde vara c:a 5 månader nu,om ens det,och då finns det väl inte så många aktiviteter man kan göra med barnet.
    Så det låter som att hon försöker förhindra umgänget.
  • Anonym (Oroad)
    molly50 skrev 2024-04-29 15:52:22 följande:
    Jag tycker absolut att du ska kontakta jurist. Kontakta tingsrätten.
    Hon verkar försöka förhindra umgänge.
    Och det ser inte bra ut för henne,i så fall.

    Och vilka aktiviteter har hon med ett så litet barn?
    Det borde vara c:a 5 månader nu,om ens det,och då finns det väl inte så många aktiviteter man kan göra med barnet.
    Så det låter som att hon försöker förhindra umgänget.
    Jag vet inte vad det är för aktiviteter, får inte höra så mycket om det och jag får höra att jag är egoistisk(mot barnet) som föreslår att planera dessa aktiviteter på andra tider/dagar så vi kan ses. Får också höra att umgänget med mormor/morfar/morbror m. familj och kusiner är viktigare än umgänget med mig för att de varit med från start och barnet känner dom.

    Men jag har ju inte alls FÅTT vara med! 

    Det är mitt problem lösa att ha umgänge i Gävle när hon flyttar dit också, jag tycker inte att hon ens borde kunna flytta med vårt barn sådär bara för att hon fick ensam vårdnad vid födsel.

    Verkar inte heller svårt hitta tid för att umgås med dom eller någon oro för RS virus där..
  • molly50
    Anonym (Oroad) skrev 2024-04-29 16:05:24 följande:
    Jag vet inte vad det är för aktiviteter, får inte höra så mycket om det och jag får höra att jag är egoistisk(mot barnet) som föreslår att planera dessa aktiviteter på andra tider/dagar så vi kan ses. Får också höra att umgänget med mormor/morfar/morbror m. familj och kusiner är viktigare än umgänget med mig för att de varit med från start och barnet känner dom.

    Men jag har ju inte alls FÅTT vara med! 

    Det är mitt problem lösa att ha umgänge i Gävle när hon flyttar dit också, jag tycker inte att hon ens borde kunna flytta med vårt barn sådär bara för att hon fick ensam vårdnad vid födsel.

    Verkar inte heller svårt hitta tid för att umgås med dom eller någon oro för RS virus där..
    Som jag skrev så låter det som att hon försöker sabotera umgänget.
    Och det kommer att ligga henne i fatet vid en ev vårdnadstvist.
    Jag tycker du ska kontakta TR och fråga om råd.
    De kanske kan hjälpa dig.
  • Anonym (H)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-04-29 16:05:24 följande:
    Jag vet inte vad det är för aktiviteter, får inte höra så mycket om det och jag får höra att jag är egoistisk(mot barnet) som föreslår att planera dessa aktiviteter på andra tider/dagar så vi kan ses. Får också höra att umgänget med mormor/morfar/morbror m. familj och kusiner är viktigare än umgänget med mig för att de varit med från start och barnet känner dom.

    Men jag har ju inte alls FÅTT vara med! 

    Det är mitt problem lösa att ha umgänge i Gävle när hon flyttar dit också, jag tycker inte att hon ens borde kunna flytta med vårt barn sådär bara för att hon fick ensam vårdnad vid födsel.

    Verkar inte heller svårt hitta tid för att umgås med dom eller någon oro för RS virus där..
    Anlita en advokat, gå till TR, yrka på umgänge direkt!
  • Anonym (M)

    Hävda umgångessabotage då? Barnets bästa är att skapa en anknytning till sin pappa och det ska hon främja och underlätta. Annars tar hon inget föräldraansvar. Men skynda dig kontakta en duktig jurist Kanske till och med kan stämma henne på vårdnad, åtminstone gemensam vårdnad? Vet inte men flytten  kan du kanske hindra också eftersom den försvårar umgänget? - Nu är det ju Örebro som är hemvisten för barnet, har uppfattat som att det är ?svårt? att få flytta på grund av umgänge och så, men det kanske gäller när barnet redan har en relation till barnet?

    spara all kommunikation så det framgår hur hon agerar

    men ja, du hade ju eventuellt kunnat undvika detta om du hade gått tillbaka till henne när du hade chansen, då hade det varit lättare att säkra umgånge, vårdnad, relation osv. för framtiden. Men det är ditt liv du får ta konsekvenserna av dina val

  • Anonym (M)

    Stämma i tingsrätten är det visst som gäller, om ni inte kommer överens på samtalen hos familjerätten

  • Anonym (M)

    Du ska självklart skaffa en jurist omgående men läs på själv så mycket som möjligt också. Googla typ pappa som inte får träffa sitt barn och liknande. Kanske hitta olika rättsfall, frågor till jurister osv. 

  • Anonym (F)
    Anonym (Oroad) skrev 2024-04-29 14:44:31 följande:

    Funkar inte med samarbets samtal hos FR, mamman vill att jag ska åka till Gävle hos henne föräldrar för att träffa barnet fast hon bor i Örebro och jag i Göteborg, säger att de är där ungefär hälften av tiden. Säger också att de ska flytta till Gävle nu...
    Har fortfarande inte fått träffa barnet och får hela tiden höra hur det inte finns tid på passande tider för att barnet har aktiviteter och det bara finns i princip 1 ledig timme på hela veckan där det går träffas, men den tiden funkar inte för mig, jag har ju jobb om dagarna. Får även konstiga regler om hur de ska se ut när vi ses t ex att jag ej får röra barnet för att det är känsligt för RS virus.

    Hur ska jag kunna ha umgänge om dom bor på andra sidan landet?

    Känns helt hopplöst, jag ska kontakta jurist.


    Du ska omgående ansöka om gemensam vårdnad om du inte gjort det än! Konstigt om din jurist inte sagt det redan?! Det borde inte vara svårt för dig att få och då får hon inte flytta med barnet!
  • Anonym (F)

    Vidare är det helt klart umgängessabotage det hon håller på med och det är något som måste tas upp i vårdnadsförhandlingarna. Faktum är att om hon fortsätter med det så kan vårdnaden i slutänden övergå helt till dig.

    Kontakta FR igen om att ni ska komma överens om ett umgängesschema. Går hon inte med på det eller försöker sabotera ändå så är TR nästa instans även för umgänget. Då åläggs hon med böter om hon förstör umgänget.

  • Anonym (K)

    Ja kontakta jurist.
    kanske är bra att åka till Gävle en gång så du visar att du gör allt i din makt. Och om hon då dessutom inte låter dig träffa barnet när du väl tagit dig dit så blir ju sabotaget väldigt tydligt.
    hon har gissningsvis nån aktivitet om dagen, typ babysim, rytmik, mammagrupp, öppen förskola mm? borde ju kunna göra avkall på nån grej, och om du kommer kan du ju vara med på tex öppen förskola.

Svar på tråden Svartmålad