• Zandrisen

    Vilka rättigheter har jag?

    Hoppas någon kan detta bättre än jag ❤️
    Imorgon är min son schemalagd på förskolan till 15.30. Min mamma skulle egentligen hämtat då jag jobbar till 16.45. Nu kan hon inte komma ifrån jobbet då hon är ensam chef På verksamheten som kräver att minst en av cheferna är på plats. om jag frågar förskolan om en halvtimmes förskjutning, dvs att jag Hämtar 16.00. Har jag någon form av rättighet att lämna jobbet tidigare då för att hämta mitt barn? Eller kan jag bli nekad?

  • Svar på tråden Vilka rättigheter har jag?
  • Magical

    Det får du nog fråga din chef om, hur ska någon här veta? Olika i olika branscher, tänker jag. 

  • rosesarewhite

    Har du flex på jobbet? 


    Du kan nog bli nekad att gå tidigare om ni inte har flex. Det beror ju lite på vad du har för jobb och om du behövs på plats eller inte. Men de flesta arbetsplatser är väl schyssta och fattar att folk även har ett liv utanför arbetsplatsen och förstår att saker kan köra ihop sig ibland.

  • Ellie

    Normalt finns ingen sådan rättighet. Det naturliga vore att meddela förskolan att barnet blir kvar till 17.

    Däremot kan det ev gå som vab. Den person som skulle haft barnet är förhindrad.

  • Daisy28
    Zandrisen skrev 2023-11-16 08:12:30 följande:
    Vilka rättigheter har jag?

    Hoppas någon kan detta bättre än jag ❤️
    Imorgon är min son schemalagd på förskolan till 15.30. Min mamma skulle egentligen hämtat då jag jobbar till 16.45. Nu kan hon inte komma ifrån jobbet då hon är ensam chef På verksamheten som kräver att minst en av cheferna är på plats. om jag frågar förskolan om en halvtimmes förskjutning, dvs att jag Hämtar 16.00. Har jag någon form av rättighet att lämna jobbet tidigare då för att hämta mitt barn? Eller kan jag bli nekad?


    Nej, du har ingen generell rätt att sluta tidigt pga dagishämtning. Däremot kan du prata med din chef och förhoppningsvis få ledig, genom att tex erbjuda dig att jobba lite längre nästa vecka.
  • Zandrisen

    Hmm Fattar!
    Så med andra ord borde jag kunna meddela förskola om att hämtning sker senare än tänkt utan att de kan neka 🤷?♀️

  • Daisy28
    Zandrisen skrev 2023-11-16 09:43:06 följande:

    Hmm Fattar!
    Så med andra ord borde jag kunna meddela förskola om att hämtning sker senare än tänkt utan att de kan neka 🤷?♀️


    Nej, du kan inte tvinga fs att hålla öppet längre eller ha kavr ditt barn längre. Om du frågar snällt går det säkert att ordna.
  • Zandrisen

    Ok tack för svar!
    förstår att jag inte kan tvinga dom. det enda rimliga isåfall borde ju isåfall vara vabb för de resterande timmar då personen som skulle hämtat inte kan 😅

  • Daisy28
    Zandrisen skrev 2023-11-16 09:53:49 följande:

    Ok tack för svar!
    förstår att jag inte kan tvinga dom. det enda rimliga isåfall borde ju isåfall vara vabb för de resterande timmar då personen som skulle hämtat inte kan 😅


    Nej, du kan inte vabba om barnet inte är sjukt
  • Mrs Moneybags
    Litorina skrev 2023-11-16 09:58:52 följande:

    Kan du inte bara meddela förskolan att du behöver hämta senare? 


    Det är ju inte alla förskolor som accepterar en förändring samma dag. De kanske har planerat personal för den här eftermiddagen, på samma sätt som TS chef kanske har planerat på hennes jobb. 

    Det är ett moment 22. 
  • Agda90
    Mrs Moneybags skrev 2023-11-16 10:22:27 följande:
    Det är ju inte alla förskolor som accepterar en förändring samma dag. De kanske har planerat personal för den här eftermiddagen, på samma sätt som TS chef kanske har planerat på hennes jobb. 

    Det är ett moment 22. 
    Fast om det skiter sig på jobb så kan inte förskolan kasta ut barnet på bar backe. Nu har det skitit sig och om förskolan har öppet så ska barnet få stanna tills det kan bli hämtat. När det gäller planering så ska personalen på förskolan ta med i beräkning att sånt här händer ibland. 
  • Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-16 09:54:54 följande:
    Nej, du kan inte vabba om barnet inte är sjukt
    Jo det kan man.
    Man kan vabba om den som skulle haft hand om barnet inte längre kan det (oplanerad händelse såklart).
  • Ellie
    Daisy28 skrev 2023-11-16 09:46:09 följande:
    Nej, du kan inte tvinga fs att hålla öppet längre eller ha kavr ditt barn längre. Om du frågar snällt går det säkert att ordna.
    Där jag haft mina barn har de varit väldigt tillmötesgående och flexibla. Mina arbetstider ändras ofta med kort varsel. Så länge det finns andra barn och personal är planerad att stanna kvar har de aldrig nekat mig senare hämtning, men man kan som sagt inte tvinga fram detta.
    Nej, de går såklart inte hem om ett barn inte hämtats innan stängning, men där skulle de i extrema fall kunna ringa socialen. 
    En trevlig dialog med förskolan först. Om det inte fungerar med senare hämtning ta ut flex (om chefen är tillmötesgående) eller vab i sista hand, är mina förslag. 
    Ett annat alternativ är om barnet kan följa med någon kompis hem en stund.
  • Agda90

    Jag gissar att förskolan inte stänger kl 16.00 för i så fall måste de öppna kl 04.00. 
    Ring och prata med förskolan om att barnet ska få stanna längre. 

  • Daisy28

    TS, iställtet för att fokusera på dina rätigheter bör du fokusera på att lösa problemet

    1) Prata med förskolan om ditt barn kan stanna längre
    2) Prata med din chef om du får sluta tidigare
    3) Kolla om någon annan, en förälder till någon kompis,  kanske kan hämta och ta hand om ditt barn en till eller två timmar

Svar på tråden Vilka rättigheter har jag?