• Hittanemo123

    Åka iväg med bebis under föräldraledighet

    GladJag och min sambo är oense. 

    Vi har en fantasrisk liten 9 månaders hemma och jag är mammaledig första året.
    Sen vår son kom så har vi haft ständiga tjafs om huruvida jag ska få åka iväg med bebis och hälsa på familj och vänner. (vi bor i hans stad, 3 timmar från min hemort).
    Jag har alltid haft en dröm och föreställning att jag skulle bo nära mina föräldrar den dagen det var dags att skaffa familj. Nu blev det inte så då jag hade lättare att flytta på mig pga jobb när vi blev kära för 3 år sedan. Nu när jag har gått hemma har jag känt extra behov av att åka iväg och hitta på saker då jag är rätt ensam i den för mig nya staden. Vi snackar att jag vill åka bort några nätter 1 gång i månaden typ.

    Nu är det så att min sambo inte tycker detta är okej för han menar att hans anknytning förstörs om jag åker iväg för mycket. Han säger han kan gå med på att jag åker Max 2 nätter ibland och enbart dagarna tis-Tors då de är de tråkigaste veckodagarna. då jag åker 3-4 timmar med barn för att träffa min familj så önskar jag att jag kunde va borta kanske 3/4 nätter åtminstobe när jag är iväg men han totalvägrar. Han säger då att då får jag åka själv och lämna vår son med han (vilket inte är möjligt då han jobbar då?). Till saken hör också att jag känt mig väldigt ensam och inte mått så bra på senaste och därav vill jag ännu mera åka iväg lite, men det är inte ok enligt han.

    jag undrar nu om ni är fler därute som haft lite samma dilemma?  Hur löste ni det? Ja 
  • Svar på tråden Åka iväg med bebis under föräldraledighet
  • Jemp
    Hittanemo123 skrev 2023-11-16 11:58:03 följande:

    så länge det inte fler veckor på raken så är det okej, och tisdag till torsdag är fine. Men som senast så sket det sig just tisdag till torsdag så ville ändra från måndag till onsdag. men det gick  inte för det är inte det vi kommit överens om?

    har även varit en gång då jag kände att jag fick för lite tid och ville stanna en natt extra, men det var inte aktuellt så då var det bara att åka Tillbaka.

    Sen min sida i det hela har ju vid något svagt tillfälle sagt ja till detta pga  att jag är konflikträdd och jac tycker det gör så ont när vi inte är sams. (Han kan va osams utan att bry sig så mycket). Och då får jg  höra det att jag inte gör ?som vi sagt?, men det är väl för att jag innerst inne är sårad över detta och inte okej med att han alltid ska få bestämma när, om och hur jag får åka till mina föräldrar. 

    Ja jag vet inte, jag vill väl få någon bekräftelse i att jag inte är helt egoistiskt?:(:( någonstans så kan det väl inte vara rätt att han ska bestämma när och exakt vilka dagar jag ska få åka bara för att vi har gemensam vårdnad. 


    Det är dessa bitar som jag reagerar mer på det kontrollerande än att han inte vill vara ifrån barnet. Vad spelar veckodagarna för roll? Särskilt när det oavsett inte är när han är ledig? 
  • Anonym (Lina)

    3-4 h är en ganska lång resa med en bebis. Innebär att det bara är en hel dag på plats och två resdagar om du bara "får" vara borta två nätter. Hellre åka mer sällan och stanna längre i så fall hade jag valt. Jag var hos mina föräldrar med vårt barn en vecka då och då i den åldern. De bor 40 mil bort och det kändes väldigt viktigt för mig att träffa dem och att de fick umgås med sitt barnbarn. Hade också hellre bott i samma stad men det var inte möjligt. Ingen problem med anknytningen till pappa och inga problem för pappan. Dessutom fick han en hel veckas sömn varje natt vilket var mycket uppskattat. Han har också varit själv med vårt barn när jag rest i jobbet. Det är inga problem om man inte gör det till ett problem. Och det gör ju din man. Undrar vaf det handlar om egentligen. Kontroll eller bara något slags straff? Ställ egna krav, du ställer inte upp på de villkoren, ni får hitta en kompromiss.

  • wildean

    Han får hålla isär vad som är bra för honom själv och för bebisen. Förstår att han månar om anknytningen men ett par dagar i månaden gör ingen skillnad för barnet. Det barnet får är en gladare mamma och en förstärkt anknytning till fler familjemedlemmar, vilket forskning visar stärker intelligensen och tryggheten. Du kan ringa din barnmorska och be att få det bekräftat om du tror det hjälper att han får höra det. 

    Däremot verkar han själv inte må bra av att vara utan barnet. Det är där ni måste mötas. Om han känner att det här är en stor uppoffring från hans sida kanske du måste försöka kompensera honom på något sätt. Nu eller längre fram i tiden. Bemöta det just som en uppoffring, och se om han kan stå ut med det, antingen för att du som mamma till hans barn ska må bättre eller genom att du kompenserar honom på något sätt. 

    Men slutligen måste ni vara säkra på att hans känslor handlar om att han just kommer att sakna barnet. Inte att han är osäker på var han har dig, känner sig ensam eller otillräcklig för att du behöver din familj och inte bara er lilla gemensamma, eller att han har ett kontrollbehov. För då är det det ni måste prata om och reda ut. 

  • Hittanemo123
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-16 12:47:02 följande:

    3-4 h är en ganska lång resa med en bebis. Innebär att det bara är en hel dag på plats och två resdagar om du bara "får" vara borta två nätter. Hellre åka mer sällan och stanna längre i så fall hade jag valt. Jag var hos mina föräldrar med vårt barn en vecka då och då i den åldern. De bor 40 mil bort och det kändes väldigt viktigt för mig att träffa dem och att de fick umgås med sitt barnbarn. Hade också hellre bott i samma stad men det var inte möjligt. Ingen problem med anknytningen till pappa och inga problem för pappan. Dessutom fick han en hel veckas sömn varje natt vilket var mycket uppskattat. Han har också varit själv med vårt barn när jag rest i jobbet. Det är inga problem om man inte gör det till ett problem. Och det gör ju din man. Undrar vaf det handlar om egentligen. Kontroll eller bara något slags straff? Ställ egna krav, du ställer inte upp på de villkoren, ni får hitta en kompromiss.


    Jag kan också åka mer sällan egentligen om jag fått vara hemma längre. Då hade det räckt i kombination med att mina föräldrar kanske hälsade på mig en gång där emellan. Men så länge accepterar ju inte min sambo att jag är iväg.

    Jag har inte problem med om han skulle vilja ta med vår son men vi har inte hamnat i den situationen. men trots det menar han att han inte åker med han själv och då ska inte jag heller få göra det.

    Tack alla Som delat sin åsikt 

  • Anonym (Förälder)
    Anonym (Oj) skrev 2023-11-16 11:54:40 följande:
    De flesta gör både och, dvs det mesta tillsammans men även saker var för sig. Har nog aldrig träffat en familj där man gör allt tillsammans. Man har ju fler roller än partner, man är dotter, arbetskamrat osv. Och är barnet litet så tar man det med sig, det är inget som skadar familjen. Och ibland stannar barnet hemma med föräldern som är hemma. 

    Jag menade umgänget med föräldrar och familj, och då mest att man tar med sig barnen och åker iväg från den andra föräldern. Vi har åkt tillsammans till våra familjer. 


    Saker man gör själv är en annan sak tycker jag, resande jobb, aw, fritidsintressen, vänner. Sånt gör man ju utan att ta med sig barnen.

  • Jårdi

    Tycker inte du har orimliga krav ts. 


    jag ska skriva hur det ser ut för oss som exempel. bor en timme bort från morföräldrarna och jag och min son (1 år) åker dit varannan helg och stannar oftast två nätter, ibland mer ibland mindre. Pappa jobbar mycket och jag åker dit av samma skäl som dig, avlastning och bygga på relationen till morföräldrar. Min son och hans pappa har en jättefin relation, så jag skulle inte säga att anknytningen har påverkats negativt alls eftersom pappan har varit närvarande i övrigt. Låter som att osäkerheten ligger hos din sambo. Ni kanske kan ta hjälp av föräldrastödet i er kommun om det är svårt att kommunicera kring det? ser att vissa här är oroliga för om han kontrollerar dig, men gäller det bara i denna fråga så handlar det kanske mer om att han är osäker i sin föräldraroll? Där vet du bäst. 

  • Hittanemo123
    Jårdi skrev 2023-11-16 17:52:39 följande:

    Tycker inte du har orimliga krav ts. 


    jag ska skriva hur det ser ut för oss som exempel. bor en timme bort från morföräldrarna och jag och min son (1 år) åker dit varannan helg och stannar oftast två nätter, ibland mer ibland mindre. Pappa jobbar mycket och jag åker dit av samma skäl som dig, avlastning och bygga på relationen till morföräldrar. Min son och hans pappa har en jättefin relation, så jag skulle inte säga att anknytningen har påverkats negativt alls eftersom pappan har varit närvarande i övrigt. Låter som att osäkerheten ligger hos din sambo. Ni kanske kan ta hjälp av föräldrastödet i er kommun om det är svårt att kommunicera kring det? ser att vissa här är oroliga för om han kontrollerar dig, men gäller det bara i denna fråga så handlar det kanske mer om att han är osäker i sin föräldraroll? Där vet du bäst. 


    ja men lite så jag föreställt mig och drömt om att det skulle vara. i en relation vill man unna den andra. Och i detta fall anser jag att både jag och sonen mår bra och behöver komma iväg ibland. Enligt min sambo förstör jag anknytningen som sagt och respekterar inte hans känslor att han vill vara med sin son. vill tillägga att han som oftast kommer hem 1-1,5 timme innan läggdags och om han får välja så slipper han både matning och läggning. Orkar leka med vår son 20 min på sin höjd. vilket också gör att hans begränsningar för mig blir i min värld ännu mer fel.

    Har också funderat på vad det beror på, tror mest det handlar om rättvisa. Han kan inte åka iväg med honom (pga hsn har ingen att resa med honom till då hans nära bor inom 30 min), då ska inte jag heller få åka iväg långt med han. Låter sjukt jag vet, inser det själv när jag skriver det?  men han är också så övertygad om att han har rätt i sak så det gör att jag tvivlar på mina känslor, att kanske jag är egoistisk som ?tar? vår son ifrån hans pappa två nätter pga att jag inte villa sitta hemma själv  hela dagarna..

  • Anonym (Lina)

    Du har inga orimliga krav. Du har ju valt att bo nära hans familj och dem kan ni träffa hur ofta han/ni vill. Det är helt rimligt att du i det läget får tillbringa tid med din släkt. Som kompensation. Förklara det för honom, att det för dig väger upp din saknad efter din familj. Han har redan fördelen att ha sina nära. På tal om "rättvisa"! Och anknytningen kan det ju helt ärligt inte på allvar handla om! 

  • wildean
    Anonym (Lina) skrev 2023-11-16 18:58:03 följande:

    Du har inga orimliga krav. Du har ju valt att bo nära hans familj och dem kan ni träffa hur ofta han/ni vill. Det är helt rimligt att du i det läget får tillbringa tid med din släkt. Som kompensation. Förklara det för honom, att det för dig väger upp din saknad efter din familj. Han har redan fördelen att ha sina nära. På tal om "rättvisa"! Och anknytningen kan det ju helt ärligt inte på allvar handla om! 


    Det här tyckte jag var ett bra svar. 
  • wildean

    Du skrev också att han "helst slipper både matning och läggning." Förklara för honom att ett barns anknytning i allra högsta grad förstärks av att det får sina basala behov av mat och trygghet tillfredsställda. Om han är så mån om anknytningen är det detta han borde satsa på, menar jag. 

  • Anonym (JB)

    Men herregud, åk! Han vill att du är hemma och servar och underhåller honom, det är väl det det handlar om.

    En väns reste bort i tre nätter för att hälsa på familjen när hennes son var 2,5 månader. Inga konstigheter. 

  • Anonym (Röd flagga)

    Planera in att åka en tisdag, när du väl är där blir du krasslig och behöver stanna några dagar extra. När du väl är där, fundera igenom hur du vill leva ditt liv och om du verkligen vill leva med en man som beter sig sådär. Jag hade förstått honom mer om det var så att han sprang hem från jobbet för att ägna all vaken tid åt sonen, om han gick med på att åka över helg osv, men detta handlar inte om sonen utan om att begränsa dig. Du behöver inte hans tillåtelse. Åk. Och känn efter. 

  • Anonym (Steff)

    Vill man gynna anknytningen så ska man sköta matning av sitt barn. Det vet väl alla? Alla däggdjur funkar på samma sätt, gäller även fåglar och de flesta djur på planeten. 


    Eftersom han vill slippa bitar som läggning och matning är det tydligt att han bara använder anknytningen som en ursäkt att kontrollera dig. 


    Är han rädd att du vill flytt från hans stad för gott? Förklara för honom att den risken blir bara större om han beter sig som han gör. 


    Angående rättvisa så har du ju gjort en jätteuppoffring när du flyttade och nu är det hans tur att kompensera dig 

  • Anonym (G)
    Tow2Mater skrev 2023-11-15 23:19:37 följande:

    3 nätter ibland är väl ok. När planerar ni att han tar over fl-ledigheten? Då kan ju han åka iväg med barnet i lika många nätter och träffa familj och kompisar när du jobbar.


    När ska du sluta spamma FL med samma irrelevanta fråga om när TS partner ska vara förälderledig oavsett vad TS frågar ? 
    Får du betalt av FL för att du spammar ? 
  • Tow2Mater
    Anonym (G) skrev 2023-11-18 09:54:28 följande:
    När ska du sluta spamma FL med samma irrelevanta fråga om när TS partner ska vara förälderledig oavsett vad TS frågar ? 
    Får du betalt av FL för att du spammar ? 
    Fege dubbelanonym - det är inte alls irrelevant. Det är mycket relevant i sammanhanget!

    Du ägnar dig at personliga attacker nu igen. När ska du sluta forfolja mig genom foumet?
  • Anonym (JB)
    Hittanemo123 skrev 2023-11-16 11:23:33 följande:

    Och @anonym (föräldrar) jag ger alltid honom möjligheten att följa med om vi åker helg, men eftersom han inte vill åka helg är min kompromiss att jag åker när han jobbar..


    Men då kommer du och barnet aldrig iväg??
  • GGN

    Om min sambo jobbat elva timmar om dagen så hade jag dragit iväg en vecka i månaden...

  • Mimosa86

    Ni behöver prata med varandra.

    Jag kan förstå honom att han inte vill vara i från sitt barn så många dagar. Men i och med att han jobbar 11h dagligen och inte verkar vilja ta nattning och matning (som är direkt kopplat till anknytning) så vittnar ju motståndet om något helt annat än umgänget med sonen.

    Det måste ni reda ut. Han ställer krav på dig här, men vad ställer du för krav på honom? 


    Det handlar ju också om att dina föräldrar ska få ett rättvist umgänge med sitt barnbarn- precis som hans föräldrar får.

    Sen behöver du TS rota dig på er ort. Gå med i mammagrupp, öppna förskola etc. Du behöver bygga upp ett umgänge annars blir du väldigt ensam.

Svar på tråden Åka iväg med bebis under föräldraledighet